Okuma herkesin geniş bir bilgiye erişmesinde, düşünce ve duyarlılık geliştirmesinde, toplumla sosyal ilişkiler geliştirmesinde önemli bir araçtır. Çağdaş olmanın en önemli koşullarından biri okuma alışkanlığıdır. Çağdaş, yaratıcı, yapıcı ve özgür düşünceye sahip, üretken, eleştirel bakan bireylerden oluşan bir toplum olmak okuma alışkanlığı aşılanmış bireylerle mümkündür. Eğitim sürecinde olan her insana öğretilmesi ya da kazandırılması gereken en önemli özelliklerden birisi de etkili okuma alışkanlığının kazandırılmasıdır. Bireyin kendisini, çevresini ve dünyayı anlaması ve algılaması için okuma alışkanlığını kazanmış olması önemlidir. Öğretmen adayları kitap okuma alışkanlığının geliştirilmesi açısından önemli bir kitle olarak görülmektedir. Çünkü kendisi okuma alışkanlığı geliştiren öğretmen adayları kendi öğrencilerine de okuma alışkanlığı kazandıracaktır. Bu çalışmada amaçlanan geleceğin öğretmenleri olacak olan Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının okuma alışkanlığını tespit etmektir. Bunu tespit etmek için ise Susar Kırmızı (2012) tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılacaktır. Araştırma nicel araştırma desenlerinden biri olan tarama modeliyle yapılmıştır. Öğretmen adaylarının cinsiyet, sınıf düzeyi, aylık aile geliri, okul ortalaması ve aylık okunan kitap sayısı değişkenlerine göre okuma alışkanlıkları incelenmiştir. Örneklem birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf sosyal bilgiler öğretmen adaylarından 229 kişiden oluşmakta ve örnekleme türü uygun örneklem olarak seçilmiştir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının cinsiyetine göre ölçeğin tüm boyutlarında kız öğrencilerin lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlığının geliştirilmesine ilişkin tutumlar puanları arasında sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Kitap okuma alışkanlığının geliştirilmesine ilişkin tutumlar puanları 1. ile 3. ve 4. sınıf düzeyindeki öğrenciler arasında 1. sınıf öğrencilerin lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğretmen adaylarının gelirine göre tüm boyutlarda anlamlı farklılık en düşük gelire sahip olanların lehine anlamlı farklılığın olduğu görülmüştür. Aylık okunan kitap sayısına göre bütün boyutlarda çok kitap okuyanın lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030