Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL 8. SINIF TÜRKİYE CUMHURİYETİ İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA VE DERS KİTAPLARINDA HATIRAT

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 164 - 174, 30.06.2020
https://doi.org/10.32570/ijofe.655661

Öz

Tarih biliminin geçmişte yaşanmış bir olayı aktarma yönünden ziyade “aslında ne oldu?” sorusuna yanıt bulabilmesi tarihin bilim yönünün kanıtlayıcı unsurlarındandır. Hatıratlar “aslında ne oldu?” sorusuna cevap bulmak adına tarih biliminin en önemli yardımcılarındandır. Bu yönüyle hatıratlar birincil kaynaklar olması bakımından tarih öğretiminde son derece öneme haizdir.
Bu çalışmada, hatıratların tanımlanmış ayrı bir kaynak olarak öğretim programlarında açık bir şekilde yer alma durumu, hatıratların kullanımında hatıratların 8. sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi kitabı yazarlarına belirli kısıtlamalarda ya da yönlendirmelerde bulunulma durumu ortaya konmaya çalışılmıştır. Ayrıca hatıratların 8. sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi kitaplarında ünite temelli kullanılma yoğunluklarında öğretim programlarının etkisi anlaşılmaya çalışılmıştır. Ders kitabı uygulamalarında hatıratların teknik olarak okuyucuya doğru bir şekilde aktarılma durumu ve bu süreçte yapılan teknik hatalar incelenmiştir. Ders kitabı uygulamalarında hatıratların birincil kaynak olmasına rağmen doğrudan kullanılmayarak, ikincil kaynakların alıntılarından yararlanılarak kullanıldığına dair örnekler üzerinden hatalar tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma evrenini 1980 sonrası uygulanan 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programları ve iki farklı dönemde uygulanan dört adet 8. sınıf Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi kitabı oluşturmaktadır.

Kaynakça

  • Altıkulaç, A., ve Güntepe Yeşilbursa, E. (2014). Tarih Araştırmacılarına Göre Hatıratların Tarihsel Değeri, III. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu Bildiri Tam Metni, 162-167. https://docplayer.biz.tr/4763244-The-historical-value-of-memoirs-according-to-history-researchers-tarih-arastirmacilarina-gore-hatiratlarinin-tarihsel-degeri.html adresinden 29 Nisan 2015 tarihinde alınmıştır.
  • Ataş, Ç., Ataş, U. (2018). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu için Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitabı. Ankara: TOP Yayınları.
  • Atatürk, Kemal. (1970). Nutuk. (10. Basım). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. Başol, S., Yıldırım, T., Koyuncu, M., Yıldız, A. ve Evirgen, Ö.F. (2012). İlköğretim T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitabı (5. Baskıya Ek). Ankara: MEB Yayınları.
  • Baydar, S. ve Öztürk, F. (2018). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu için Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitabı. Ankara: MEB Yayınları.
  • Birinci, Ali (1998). Hatırat Türünden Kaynakların Tarihi Araştırmalardaki Yeri ve Önemi, http://www.atam.gov.tr/dergi/sayi-41/hatirat-turunden-kaynaklarin-tarihiarastir malardaki-yeri-ve-degeri adresinden 18 Nisan 2015 tarihinde alınmıştır.
  • Çelik, Hüseyin. (2003). 1915 Görgü Tanıklarınca Van ve Çevresinde Ermeni Olayları. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim. 38. 7-15. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Okyar, O. ve Seyitdanlıoğlu, M. (1997). Fethi Okyar’ın Anıları. (1. Basım). Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Öztürk, Banu. (2011). Tanzimat Yazarlarına Göre Hatırat Türü, Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi (TÜBAR), 29, 303-306. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/157067 adresinden 18 Nisan 2015 tarihinde alınmıştır.
  • Say, Hüseyin (2005). Orhan Okay İle Edebi Hatıralar Üzerine Mülakat, Yağmur Dil-Kültür ve Edebiyat Dergisi, 27, 22-25.
  • Selek, Sabahattin. (2014). İsmet İnönü Hatıralar. (4. Basım). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Soyak, Hasan Rıza. (1973). Atatürk’ten Hatıralar. 2., (1. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (2005). Türkçe Sözlük (10.Basım). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu. (1981). Tebliğler Dergisi. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/45-1981 adresinden 20 Haziran 2019 tarihinde alınmıştır.
  • T.C. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (1981). Yüksek Okullar “Türk İnkılap Tarihi” ve Ortaöğretim Kurumları “Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi” Müfredat Programı, T.C. MEB Tebliğler Dergisi, 44. file:///C:/Users/e.boyraz/Down loads/2087-mayis-1981.pdf adresinden 20 Haziran 2019 tarihinde alınmıştır.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu. (1982). Tebliğler Dergisi. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/46-1982 adresinden 20 Haziran 2019 tarihinde alınmıştır.
  • T.C. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2006). İlköğretim T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük (8. Sınıf) Dersi Öğretim Programı. http://talimterbiye.mebnet .net/Ogretim %20Programlari/ortaokul/20102011/TC.Ink.Tar.Ata.pdf adresinden 29 Nisan 2015 tarihinde alınmıştır.
  • T.C. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2018). T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 8.Sınıf). http://mufredat .meb.gov.tr /Dosyalar/201812104016155%C4%B0NKILAP%20TAR%C4%B0H%C4%B0%20VE%20ATAT%C3%9CRK%C3%87%C3%9CL%C3%9CK%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI.pdf adresinden 20 Haziran 2019 tarihinde alınmıştır.
  • Ülker, Salim (2014). İlköğretim T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Ders Kitabı. Ankara: Semih Ofset-S.E.K Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ekrem Zahid Boyraz 0000-0003-4878-7706

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Boyraz, E. Z. (2020). ORTAOKUL 8. SINIF TÜRKİYE CUMHURİYETİ İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA VE DERS KİTAPLARINDA HATIRAT. International Journal of Field Education, 6(1), 164-174. https://doi.org/10.32570/ijofe.655661

       

                         International Journal of Field Educatİon (IJOFE)

                                                      ISSN: 2149-3030