Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENEN ZİHİN ENGELİ VE OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU(OSB) OLAN ÖĞRENCİLER ÜZERİNE BİR ALAN YAZIN TARAMASI

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 40 - 50, 30.06.2021
https://doi.org/10.32570/ijofe.864014

Öz

Başta savaş olmak üzere çeşitli siyasi, ekonomik ve sosyal sebeplerle, milyonlarca insanın ülkelerinden ayrıldıkları, kendilerine yabancı ülkelerde göçmen ve sığınmacı olarak yaşadıkları bilinmektedir. Dünya nüfusunun yaklaşık %15’ini oluşturan (WHO) engelli bireylerin de bu göçlerden etkilenmeleri kaçınılmazdır. Diğer tüm göçmen ve sığınmacılar gibi yaşadıkları ülkenin dilini öğrenmek engelli bireyler için de oldukça önemlidir. Olağan koşullarda dahi öğrenme süreçleri özel tedbirler gerektirmekte olan engelli bireylerin olağandışı koşullarda yeni bir dili öğrenmekle ilgili ciddi sorunlarla karşılaşabilmeleri olasıdır. Bu çalışmada engel türlerinden zihin engeli ve otizm spektrum bozukluğu olan öğrenciler ele alınmış Türkiye’de yapılan yabancı dil olarak Türkçe öğretimi çalışmalarına yönelik genel bir görünüm elde etmek amaçlamıştır. Nitel araştırma deseninin benimsendiği araştırmada veriler doküman analizi ile elde edilmiştir. Araştırmanın nesnelerini 2010-2020 yılları arasında yayımlanan Türkçe tez ve makaleler oluşturmaktadır. Yapılan taramalar sonucunda zihin engelli bireylere yabancı dil öğretimine yönelik sınırlı sayıda çalışmaya ulaşılırken, yabancı dil olarak Türkçe öğretimine yönelik bir çalışmaya ulaşılamamıştır. Otizm spektrum bozukluğu(OSB) olan bireylere yönelik ise biri yabancı dil olarak Türkçe öğretimi, diğerleri yabancı dil öğretimi içerikli üç çalışmaya ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ayas, M. T. (2019). Ankara’da Geçici Koruma Statüsü Altında Yaşayan 18-72 Ay Arası Suriyeli Çocukların Gelişim Düzeyinin Değerlendirilmesi.
  • Çulha, S. (2010). Zihinsel yetersizliği olan ilköğretim kaynaştırma öğrencilerine yabancı dil öğretiminde eşzamanlı ipucuyla sunulan bireysel destek eğitimin etkililiği.
  • Efe, A. Y. ve Akçamete, A. G. T. D. (2011). Kaynaştırma ortamlarına yerleştİrilen özel gereksinimi olan öğrencilerin yabancı dil öğreniminde karşılaştıkları güçlüklerin öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi.
  • Kara, Y. (2020). Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Dil ve Konuşma Bozukluğuna Sahip Öğrencilerin Eğitimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçbeker, B. N. (2003). Otistik bir çocuğun yabancı dil öğrenimine ilişkin örnek olay incelemesi A Case study of an autistic child’s foreign language learning. (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi Anabilim Dalı / Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bilim Dalı.
  • Koçbeker, B. N. Ve Saban, A. (2005). Otistik Bir Çocuğun Yabancı Dil Öğrenimine İlişkin Örnek Olay İncelemesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 401-427.
  • Kumbul, Y. Ç., Sivrice, M. E. ve Vural, A. (2020). Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporunda (ÇÖZGER) Kulak Burun Boğaz Hastalıklarının Önemi ve Başvuran Hastaların Klinik Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 348-352.
  • Meb, M. E. (2006). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. Resmi Gazete, 26184, 31-05.
  • Özmen, H. ve Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ünlü, Ö. ve Yıldız, N. G. (2020). Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği. Eğitim Ve Bilim.
  • World Health Organization. (2011). World report on disability 2011. World Health Organization.
  • Yalçın, I. Ve Akmanoğlu, N. (2013). Eşzamanlı İpucuyla Öğretim Yönteminin Otistik Bir Çocuğa İngilizce Kelime Öğretimi Üzerine Etkileri: Hedeflenmeyen Bilgi Öğretimi. Journal of Academic Studies, 15(58).
  • Yurttabir, H. H. (2019). Evrensel Tasarımla Engelsiz Yabancı Dil Öğretimi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 97-108.

TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENEN ZİHİN ENGELİ VE OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU(OSB) OLAN ÖĞRENCİLER ÜZERİNE BİR ALAN YAZIN TARAMASI

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 40 - 50, 30.06.2021
https://doi.org/10.32570/ijofe.864014

Öz

It is known that millions of people have left their countries for various political, economic and social reasons, especially war, and lived in foreign countries as immigrants and asylum seekers. It is inevitable that disabled individuals, who constitute approximately 15% of the world population (WHO), will also be affected by these migrations. Like all other immigrants and asylum seekers, learning the language of the country they lıve in is also crucial for disabled individuals. Their learning process requires special measures even under normal conditions. They are likely to face serious problems in learning a new language under extraordinary conditions. In this study, students with mental disabilities and autism spectrum disorders were evaluated and an overall view of teaching them Turkish as a foreign language was presented. Qualitative research design was applied in the research and the data were obtained by document analysis. The objects of the research are Turkish theses and articles published between 2010 and 2020. As a result of the review, while a limited number of studies were found on teaching foreign languages to mentally disabled individuals, no study was found on teaching Turkish as a foreign language. For individuals with autism spectrum disorder (ASD), three studies, one on teaching Turkish as a foreign language, and the others on teaching foreign language, were reached

Kaynakça

  • Ayas, M. T. (2019). Ankara’da Geçici Koruma Statüsü Altında Yaşayan 18-72 Ay Arası Suriyeli Çocukların Gelişim Düzeyinin Değerlendirilmesi.
  • Çulha, S. (2010). Zihinsel yetersizliği olan ilköğretim kaynaştırma öğrencilerine yabancı dil öğretiminde eşzamanlı ipucuyla sunulan bireysel destek eğitimin etkililiği.
  • Efe, A. Y. ve Akçamete, A. G. T. D. (2011). Kaynaştırma ortamlarına yerleştİrilen özel gereksinimi olan öğrencilerin yabancı dil öğreniminde karşılaştıkları güçlüklerin öğretmen görüşlerine göre belirlenmesi.
  • Kara, Y. (2020). Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Dil ve Konuşma Bozukluğuna Sahip Öğrencilerin Eğitimine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koçbeker, B. N. (2003). Otistik bir çocuğun yabancı dil öğrenimine ilişkin örnek olay incelemesi A Case study of an autistic child’s foreign language learning. (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi Anabilim Dalı / Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bilim Dalı.
  • Koçbeker, B. N. Ve Saban, A. (2005). Otistik Bir Çocuğun Yabancı Dil Öğrenimine İlişkin Örnek Olay İncelemesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 401-427.
  • Kumbul, Y. Ç., Sivrice, M. E. ve Vural, A. (2020). Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporunda (ÇÖZGER) Kulak Burun Boğaz Hastalıklarının Önemi ve Başvuran Hastaların Klinik Özelliklerinin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(3), 348-352.
  • Meb, M. E. (2006). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. Resmi Gazete, 26184, 31-05.
  • Özmen, H. ve Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Şimşek, H. ve Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Ünlü, Ö. ve Yıldız, N. G. (2020). Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği. Eğitim Ve Bilim.
  • World Health Organization. (2011). World report on disability 2011. World Health Organization.
  • Yalçın, I. Ve Akmanoğlu, N. (2013). Eşzamanlı İpucuyla Öğretim Yönteminin Otistik Bir Çocuğa İngilizce Kelime Öğretimi Üzerine Etkileri: Hedeflenmeyen Bilgi Öğretimi. Journal of Academic Studies, 15(58).
  • Yurttabir, H. H. (2019). Evrensel Tasarımla Engelsiz Yabancı Dil Öğretimi. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 97-108.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selvi Öztürk 0000-0003-1197-2203

Talat Aytan 0000-0001-9778-8970

Hatice Merve Öztürk 0000-0001-5913-7739

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, S., Aytan, T., & Öztürk, H. M. (2021). TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENEN ZİHİN ENGELİ VE OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU(OSB) OLAN ÖĞRENCİLER ÜZERİNE BİR ALAN YAZIN TARAMASI. International Journal of Field Education, 7(1), 40-50. https://doi.org/10.32570/ijofe.864014