Tarih boyunca meydana gelen bireysel ya da kitlesel göçler,
dünyanın bugünkü nüfus dağılımını, toplumların sosyal, siyasal, ekonomik,
kültürel yapılarını ve gelişimlerini şekillendirmiştir. Türkiye yaklaşık dört
yıldan bu yana 10 şehirde kurulan 25 geçici barınma merkezinde 269.150 Suriyeli
yabancıya ev sahipliği yapmaktadır. Bunun dışında, geçici barınma merkezleri
dışındaki 2.747.946 Suriyeli Türkiye’de geçici koruma statüsü altındadır. Bu
araştırmanın temel problemi “Suriyeli göçmen öğrencilerin sorunlarının
giderilmesinde müdürlerin liderlik rollerini sergileyip sergilemedikleri ve
sergiliyorlarsa liderlik rollerini nasıl sergiliyorlar?” şeklindedir. Bu açıdan
bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin göçmen öğrencilerinin sorunlarının
çözümündeki liderliğidir. Bu araştırmada öncelikli olarak Düzce merkezdeki
okullar tespit edilmiştir. Daha sonra okullarda göçmen öğrenciler olup
olmadığına bakılmış ve okullarında göçmen öğrenci bulunan okul müdürleri ile
iletişime geçilmiş ve araştırmaya katılıp katılmayacaklar sorularak gerekli
izinler alınmıştır. Toplamda
11 okul müdür ile planlanan
saatlerde yüz yüze
görüşülerek veriler toplanmıştır. Aştırma sonuçlarına bakıldığında okul
müdürlerinin çoğunluğu kendini bir lider veya okul lideri olarak
tanımlamamıştır. Bir liderin en önemli özelliklerinden biri de işbirliğine açık
olması ve işleri başkalarına yaptırabilme becerisidir. Bu açıdan bakıldığında
araştırmamızdaki okul müdürleri tam anlamıyla bir lider vasfı taşımamaktadır.
Okul müdürlerinin göçmen öğrencilerle ilgili sorunların çözümünde iş kaybını
azaltmak için okullarında iyi bir organizasyona sahip olduklarına inansalar
bile, işleri daha çok resmi olmayan, sübjektif standartla yürüttükleri
görülmektedir. Öğrenci başarısının yükseltilmesinde okul müdürlerinin “eğitim
bilimsel” ilkelere göre hareket ettikleri yönünde dolaylı bulgular olmakla
birlikte genelde yapılan çalışmaların “bilimsel” anlamda eksik ve yetersiz
olduğu görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Yasamda Liderlik |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1 |