Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL SÜRESİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ROLÜ

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 69 - 86, 31.12.2024

Öz

Araştırmada okul süresinin öğrenci başarısı üzerindeki rolüne ilişkin kapsamlı ve güncel verilerin eksikliği, bu araştırmanın gerekliliğini ve önemini ortaya koymaktadır. Bu bağlamda araştırma, okul süresinin öğrenci başarısı üzerindeki rolünü tartışmayı amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda ulusal ve uluslararası literatür taraması, resmi belgeler, çalışma raporları, bilimsel makaleler, PISA, OECD, Dünya Bankası ve Birleşmiş Milletler verileri gibi çeşitli kaynaklardan elde edilen verilerden yararlanılmıştır. PISA 2022 verilerine dayanılarak ülkelerin matematik, okuma becerileri ve fen bilimleri ortalama puanları başarı sırasına göre sıralanarak excel tablolarına dönüştürülmüştür. Bu ülkelerden ilk onda ve son onda yer alan ülkeler yeniden belirlenerek tablolaştırılmıştır. PISA raporlarında elde edilen verilerden hareketle ülkelerin yıllık okul süreleri ve matematik ders saatleri incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre daha uzun okul süresine sahip bazı ülkelerin, daha kısa okul süresine sahip ülkelere kıyasla PISA ortalamalarının daha düşük olduğu gözlemlenmektedir. Ayrıca, bazı ülkelerde matematik dersine ayrılan sürenin daha az olmasına rağmen PISA matematik değerlendirme sonuçlarının daha yüksek olduğu dikkat çekmektedir. Bu durum, okul süresinin veya ders saatlerinin artırılmasının tek başına akademik başarıyı artırmada yeterli olmadığı, bu sürenin içerik ve niteliğinin başarı üzerinde etkisinin daha belirleyici bir rol oynadığı öngörülebilir.

Kaynakça

  • Adelman, N., Funkhous, J., Humphrey, D., Panton, K., & Rosenthal, E. (1995). A Research review the eduvational uses of time. Washington, DC: Office of Educational Research and Improvement (ED).
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (20), 129-142.
  • Aslan, O., & Kılıç, D. (2020). Ortaokul öğrencilerinin etkili öğretim ve etkili öğretmen davranışlarına ilişkin görüşleri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 375-395.
  • Aydın, A., Selvitopu, A., & Kaya, M. (2017 ). PISA 2012 sonuçları ve eğitim yatırımları, PAU Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 45-58.
  • Aydoğan, İ. (2002). Etkili yönetim, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (13), 61-75.
  • Ayral, M., Özdemir, N., Türedi, A., Yılmaz Fındık, L., Büyükgöze, H., Demirezen, S., et al. (2014). Öğretmen özerkliği ile öğrenci başarısı arasındaki ilişki: PISA örneği, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi,4(1), 207-218.
  • Başran, B. (2004). Etkili öğrenme ve çoklu zeka kuramı: Bir inceleme, Ege Eğitim Dergisi, (5), 7-15.
  • Berliner, D. (1990). The nature of time in schools: heoretical concepts, practitioner perceptions. New York: Teachers College Press.
  • Blazer, C. (2010). Extended school year. Information capsule research, (0910), 995-7521.
  • Burton, E. (2007). Extended school day. the principals’ partnership. 3 Ağustos 2024 tarihinde http://www.principalspartnership.com/extendedschoolday.pdf adresinden alınmıştır.
  • Çavuşoğlu-Aksoy, A. (2023). Eğitim ve çevrimiçi eğitim, 21.Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 12(35), 565-576.
  • Çaycı, B. (2018). İlkokullardaki ders süresi ve ders saatlerinin sınıf öğretmeni görüşlerine göre değerlendirilmesi, IJOEEC (International Journal of Eurasian Education and Culture), (5), 117-131.
  • Çiçek, C., Aslan, M., Sayalı, M., & Küçük, M. (2024). Eğitimde öğrenci başarısının artırılmasına yönelik okul yöneticilerinin görüşleri, Ulusal Eğitim Dergisi, 4(1), 44-57.
  • Demirci Celep, N., & Sunar, S. (2022). PISA 2022 Türkiye için neler söylüyor. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Denizhan, R., Pınar, Ö., Bozkurt, M., Tekay, S., Güneş Sanal, N., & Çıtıl, Y. (2023). Öğrencilerin okula bağlılıklarını etkileyen faktörler, Premium E-Journal of Social Sciences,7(30), 475-489 .
  • Doğan, S. (2021). Tam gün eğitim ve etkileri üzerine bir inceleme, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi,10(2), 1539-1560.
  • Doğan, S., & Erbıyık, S. (2021). Tam gün eğitim ve etkileri üzerine bir inceleme, Journal of the Human and Social Sciences Researches,10(2), 1540-1560.
  • Duran, A., & Özçimen, E. (2024). Etkili bir sınıf yönetiminde bütünsel model, Ulusal Eğitim Dergisi, Cilt, 4(2), 593-600.
  • Eames, A., Sharp, C., & Benefield, P. (2004). Review of the evidence relating to the introduction of a standard school year. National Foundation for Educational Research.
  • Ertem, H. Y. (2020). PISA 2018 sonuçlarının öğrenci öğretmen ve toplum değişkenleriyle ilişkisi, Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi/JRES, 7(2), 570-584.
  • Gökçe, F. (2012). Öğretmen ve velilerin öğrencilerin okulda geçirdikleri zaman ders ve dinlenme süreleri ile tatiller ve okul dönemleri konusundaki görüşleri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,12(4), 2541-2560.
  • Gülbahar, B., & Altınok, M. (2024). Öğretmenlerin görüşlerine göre etkili okul özellikleri, Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, 7(2), 107-124.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü (01.09.2023). İlkogretim kurumlari haftalik ders cizelgesi. Erişim tarihi: 5 Ağustos 2024, https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7.
  • Jez, S., & Wassmer, R. (2015). The ımpact of learning time on academic achievement, Education and Urban Society, 47(3), 284–306.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karslı, G., & Kurt, M. (2022). 2012-2021 yılları arası Türkiye'de okul dışı öğrenme ortamları konulu araştırmaların incelenmesi: Doküman analizi, Ekev Akademi Dergisi, (92), 86-104.
  • Kaya, A., & Sezgin, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin mutluluklarının eğitim stresi ve okul yaşam kalitesi tarafından yordaması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,(41), 245-264.
  • Kaya, M., & Boyraz, C. (2020). Akademik Başarı ve Okul Bağlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Bir Meta Analiz Çalışması, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 148-165.
  • Kayan, M. F., & Adıgüzel, A. (2021). Evde ders okulda ödev modelinin akademik başarı, kalıcılık ve uzun vadede kalıcılığa etkisi, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal of Education Faculty), 18(2), 300-331.
  • Kelesbayev, D. (2014). Türk dünyasının eğitim sistemindeki ortak mesele: Kalite, Uluslararası Türkçe Edebiyat Eğitim Dergisi, 3(2), 291-306.
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi, Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,(15), 170-189.
  • Konan, N., Çetin, R. B., & Bozanoğlu, B. (2018). PİSA'da başarılı olan ülkelerin eğitim finansmanının analizi, Bilimsel Eğitim Araştırmaları, 5, 56-70.
  • Kongül, R., & Toprak, E. (2023). Akademik motivasyonu etkileyen faktörler:çevrimiçi öğrenmede öğrenci engelleri, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi Sayı, 12(1), 328-345.
  • Levin, H. (1984). Clocking instruction: A reform whose time has come. Palo Alto, CA: Stanford University, he California Institute for Research on Educational Finance and Governance.
  • Mebhocam (25.02.2024). Okulların yaz tatili kısalıyor. Erişim Tarihi: 3 Ağustos, 2024, https://www.mebhocam.com.tr/egitim/okullarin-yaz-tatili-kisaliyor-h24606.
  • Miles, K. H. (2000). Rethinking school resources." Arlington, Va: New American Schools.
  • Nasırcı, H., & Kerkez, B. (2023). PISA'da başarı ülkeler ile Türliye'nin K12 beceriler çerçevesine göre karşılaştırılmalı analizi, Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 367-386.
  • OECD. (2011). Oecd (2011), Quality Time for Students: Learning In and Out of School, Oecd Publishing. Paris: OECD publishing.
  • OECD. (2015). OECD (2015), "Is spending more hours in class better for learning?", PISA in Focus. Paris: https://doi.org/10.1787/5jrw21j8drmv-en. OECD Publishing.
  • OECD. (2023). Education at a Glance 2023: OECD Indicators. Paris: https://doi.org/10.1787/e13bef63-en. OECD Publishing.
  • OECD. (2023). PISA 2022 Results The State of Learning and Equity in Education Volume I. Paris: https://doi.org/10.1787/53f23881-en. OECD Publishing.
  • Özerbaş, M., & Safi, B. N. (2022). TIMSS ve PISA Başarılı olan ülkeler öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 1960-1992.
  • Sarıer, Y. (2021). PISA uygulamalarında Türkiyenin performansı ve öğrenci başarısını yordayan değişkenler, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (3), 905-926.
  • Savran, N. (2004). PISA Projesinin Türk eğitim sistemi açısından değerlendirilmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,2(4), 397- 412.
  • Senemoğlu, N., Gömleksiz, M., & Üstündağ, T. (2001). Öğrenmenin oluşumu öğretme model strateji ve teknikleri. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Silva, E. (2007). On the clock: rethinking the way schools use time. Washington, D.C: Education Sector Reports.
  • Suna, H., Özer, M., Sadri, Ş., Bekir, S., Gelbal, S., & Aşkar, P. (2021). Türkiye’de akademik başarının belirleyicileri, Journal of Economy Culture and Society, 64, 143-162.
  • Tuncer, M., & Bahadır, F. (2017). Ortaokul öğrenci görüşlerine göre başarısızlığın nedenleri, Kahramamaraş Sütçüimam Üniversitesi Eğitim Dergisi,1(1), 1-11.
  • Uzun, F., & Bolat, Y. (2023). Program dışı etkinliklerin öğrenci gelişimine etkisi, Harran Maarif Dergisi, 8(1), 14-35.
  • Yenipınar, Ş., & Yıldırım, K. (2022). Okul iklimi ve okul etkililiği ilişkisindeki eğilim: PISA verilerinin ikincil analizi, Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 896-910 .
  • Yeşil Dağlı, Ü. (2018). Effect of increased instructional time on student achievement, Educational Review, 71(4), 501-517 https://doi.org/10.1080/00131911.2018.1441808.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (Ed.). (2022). Uluslararası Türk dünyası sosyal bilimler sempozyumu (1. Baskı). İzmir: Asos Yayınevi.
  • Yıldırım, K. (2012). PİSA 2006 verilerine göre Türkiye'de eğitimin kalitesini belirleyen temel faktörler, Türk Eğitim Dergisi,10(2),229-255.
  • Yıldız-Arıganoğlu, E. (2022). Ortaokul öğrencilerinde okul yaşam kalitesi algısı okula aidiyet duygusu ve direnç davranışlarının incelenmesi, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 2022, 12(2), 697-722.
  • Yıldızlı, H., Saban, A., & Baştuğ, M. (2017). Öğretmenlerin öğrenme-öğretme anlayışları, öğretme motivasyonları ve öğrenci başarısı üzerine yapısal eşitlik modellemesi. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi ( UEBK) 2016'da sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
  • Yonca, Z. D. (2018). Finlandiya'nın Pisa başarısına etki eden faktörler ve Türkiye açısından karşılaştırılması, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (14), 136-146.
  • Yüksel, A., Kaya, S., Düzgün, Ç., & Tokses, E. (2023). Öğrencilerin okul başarılarını etkileyen bazı temel değişkenler, Ulusal Eğitim Dergisi, 3(1), 177-192.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Liderlik
Bölüm Yasamda Liderlik
Yazarlar

Zeytun Yıldırım 0000-0002-9825-1312

Süleyman Göksoy 0000-0002-7151-0863

Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2024
Kabul Tarihi 28 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, Z., & Göksoy, S. (2024). OKUL SÜRESİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ROLÜ. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 8(2), 69-86.