Türkiye'de Roman toplulukları arasında okula devamsızlık önemli bir sorun olarak öne çıkmaktadır. Bu durum, düşük akademik başarı, okula uyum zorlukları ve okul terk oranlarının artması gibi problemlere yol açmakta; Roman öğrenciler eğitim sisteminin dışında kalmakta veya eğitim sürecinde yeterli başarıyı gösterememektedir. Bu bağlamda çalışmanın temel amacı, Roman öğrencilerin devamsızlık sorunlarının nedenlerini öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerine göre belirlemek ve çözüm önerileri sunmaktır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Roman öğrencilerin okula devamsızlık nedenlerini anlamaya yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Çalışmaya, 2023-2024 eğitim-öğretim yılı, Sakarya ili, Sapanca ilçesinde Roman öğrencilerin yoğun olduğu resmi bir İlkokulda öğrenim gören 20 Roman öğrenci, 20 Roman ebeveyn ve aynı okulda görev yapan 20 öğretmen katılım sağlamıştır. Araştırmada toplanan verilere göre Roman öğrencilerin okula devamsızlık nedenlerinin sosyo-ekonomik zorluklar, aile içi ilgisizlik, kültürel farklılıklar, ulaşım problemleri, düşük akademik başarı, dışlanma ve ayrımcılık gibi çeşitli faktörlere dayandığını ortaya koymuştur. Devamsızlığın akademik başarıyı olumsuz etkilediği ve bu durumun öğrencilerin eğitim motivasyonunu düşürdüğü görülmüştür. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, Roman öğrencilerin okula devamını artırmak için sosyal, sportif ve sanatsal etkinliklerin düzenlenmesi, ailelerin eğitim konusunda bilinçlendirilmesi, ekonomik destek mekanizmalarının geliştirilmesi ve öğrencilerin ihtiyaçlarına uygun bir eğitim modeli oluşturulması önerilmiştir.
School absenteeism is a significant problem among Roma communities in Turkey. This situation leads to problems such as low academic achievement, difficulties in school adaptation and increased dropout rates, and Roma students are excluded from the education system or do not achieve sufficient success in the education process. In this context, the main purpose of the study is to determine the reasons for the absenteeism problems of Roma students according to the views of teachers, students and parents and to offer solutions. Case study, one of the qualitative research designs, was used in the study. Semi-structured interview forms were used as data collection tools to understand the reasons for Roma students' absenteeism from school. In the 2023-2024 academic year, 20 Roma students, 20 Roma parents and 20 teachers working in the same school participated in the study. 20 Roma students studying in an official primary school in Sapanca district of Sakarya province, where Roma students are concentrated. The data collected in the study revealed that the reasons for Roma students' absenteeism are based on various factors such as socio-economic difficulties, lack of interest within the family, cultural differences, transport problems, low academic achievement, exclusion and discrimination. It was observed that absenteeism negatively affects academic achievement and this situation reduces students' motivation for education. In line with the results obtained, it is recommended to organise social, sportive and artistic activities, to raise awareness of families about education, to develop economic support mechanisms and to create an education model suitable for the needs of students in order to increase the school attendance of Roma students.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Yasamda Liderlik |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |