Bu çalışmada
öz-yönelim algısının yaşam tatmini üzerindeki etkisinde girişimcilik algısının
aracı rolü incelenmiştir. Yaşam tatmini yada diğer adıyla öznel iyi oluş algısı
bireylerin yaşamlarından memnuniyet düzeyi olarak tanımlanmaktadır.
Girişimcilik günümüzde yaygın olarak yenilikçi ticari davranışları tanımlamak
için kullanılan bir kavram olarak görülürken gelişim psikologları tarafından
gelişimin bir önemli bir safhası olarak da tanımlanmaktadır. Girişimcilik bir
ihtiyacın giderilmesine yönelik somut davranışları barındırır. Bireylerin mizaç
ve karakterleriyle birlikte yaşamış oldukları deneyimlerin yönelimler üzerinde
etkili olduğu düşünülmektedir. Özyönelim bireyin karar verme ve davranma
sürecinde kendi odaklı değerlendirmeler yapmasını tanımlamak için kullanılan
bir kavramdır. Bireylerin yönelimleri bireylerin bireysel ve sosyal
ihtiyaçlarını belirlerken bu ihtiyaçların giderilmesi bireylerin yaşam tatmini
elde etmelerini ve mutlu olmalarını da sağlayabilir. Öz belirleme kuramı
çerçevesinde modellenen araştırmada bireylerin benlik yönelimli olmasının
bireyleri girşimciliğe yönlendirebileceği ve girişimcilik davranışları
gösterdikçe yaşam tatmini elde edebilecekleri düşünülmektedir. Bu çerçevede
yapılan literatür taramasıyla araştırma modeli dizayn edilmiş olup 640
üniversitesi öğrencisi üzerinde yapılandırılmış soru formlarıyla uygulanmıştır.
SPSS 21 ve Process 3.0 kullanılarak uygulanan analiz sonuçlarına göre
girişimciliğin tam aracılık rolü gözlenmiştir.
The effect of self
orientation on the life satisfaction through etrepreneurship is studied in this
research. Life satisfaction in other words subejctive wellbeing is defined as
the satisfaction level of individuals in their lives. Entrepreneurship which is
accepted as to define inovative commercial behaviors is also defined as an
important stage of development of individuals by development psychologists.
Entrepreneurship includes some behaviours which are indispensable for meeting
some requirements of individuals. With
temperament and character there are also some other dimensions like experiences
whih are affecting orientations of individuals. Self orientation is based on
self assessments which are focused on self of individuals. Personal and social
requirements determine orientations of individuals and meeting this
requirements predicts life satisfactions of individuals and makes them happy.
Self orientations of individuals are thought to predict entrepreneurial
behaviours of individuals and through this individuals’ life satisfaction will
increase as their autonomy requirements are met within frames of self
determination theory. The research model is designed with the literature review
and 640 university students are composing sample group. SPSS 21 and Process 3.0 are used to conduct
mediating tests to analyze relationships among variables. Mediating effect of
entrepreneurship is observed according to the test results.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 23 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 12 |
İndeksler / Indexes
INDEX COPERNİCUS [ICI], Eurasian Scientific Journal Index [ESJI], ISAM [Makaleler Veri Tabanı], SOBIAD, Scilit,
tarafından dizinlenmekte,
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.