The purpose of this study is to determine the existence of proverbs that are frequently used in Turkish teaching in the primary school 4th-grade textbook and to examine the proverbs in the textbook in terms of supporting students' creative thinking skills. In the research designed in the qualitative model, the 4th-grade Turkish textbook was examined through document analysis. As a result of the study, it was determined that 29 proverbs were included in the 4th grade Turkish textbook and they were mostly included in the activities section. When the proverbs in the primary school 4th-grade Turkish textbook were evaluated in terms of creativity, it was concluded that there is very little place for creativity and creative thinking in the process of performing the activities related to the proverbs and the meaning of the proverbs. At the end of the study, suggestions for practitioners and researchers were presented.
Bu araştırmanın amacı, Türkçe öğretiminde sıkça kullanılan atasözlerinin ilkokul 4. sınıf Türkçe ders kitabındaki varlığına ilişkin bir tespit yapmak ve ders kitabında yer alan atasözlerini öğrencilerin yaratıcı düşünme becerisini destekleme açısından incelemektir. Nitel modelde tasarlanan araştırmada 4. sınıf Türkçe ders kitabı doküman analizi yoluyla incelenmiştir. Çalışma sonucunda 4.sınıf Türkçe ders kitabında 29 atasözüne yer verildiği ve atasözlerine daha çok etkinlikler kısmında yer verildiği saptanmıştır. İlkokul 4. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan atasözleri yaratıcılık açısından değerlendirildiğinde gerek atasözlerinin içerdiği anlam gerekse atasözleri ile ilgili etkinliklerin yerine getirilmesi sürecinde yaratıcılığa ve yaratıcı düşünmeye oldukça az yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın sonunda uygulayıcılara ve araştırmacılarına yönelik öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |