Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dilde Akademik Yazmanın Öğretimi: Yaklaşımlar, Türkçede Güncel Çalışmalar ve İşlevsel Uygulamalar

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2 (Akademik Türkçe Özel Sayısı), 236 - 249

Öz

Bu çalışmanın çıkış noktası, dil öğretimi, yazma öğretimi ve daha özelinde akademik yazma öğretimine ilişkin İngilizce kaynak ve uygulamaların daha işlevsel, hedefe yönelik ve öğrenici ihtiyaçları doğrultusunda devingen bir güncelleme işleyişine sahip olmasına ilişkin gözlemlere dayalı olarak yabancı dil olarak Türkçede akademik yazma öğretiminde yararlı olabilecek yaklaşım ve uygulamaları gözden geçirmektir. Bu amaçla öncelikle yazma becerisinin öğretimine ilişkin temel yaklaşımlara Raimes (2003) temel alınarak değinilecek, ardından bir metin türü olarak akademik yazmadan söz edilecek, Türkçe alanyazında akademik yazmaya ilişkin güncel çalışmalar incelenecek ve Türkçede akademik yazma öğretiminde yararlanılabilecek kaynak ve uygulamalara değinilecektir. Çalışmanın temel hedefi yabancı dilde akademik yazma becerisinin öğretimine yönelik kabul görmüş, sınanmış ve yaygın biçimde kullanılan yaklaşımlar, kaynaklar ve güncel uygulamalardan öğreticilerin Türkçede de yararlanabilmesine yönelik farkındalığı artırmaktır.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Aksan, Y., Aksan, M., Özel, S. A., Yılmazer, H., Demirhan, U. U., Mersinli, Ü., ... ve Altunay, S. (2016). Web tabanlı Türkçe ulusal derlemi (TUD). 16. Akademik Bilişm Konferansı (ss. 723-730). İstanbul: Gamze Yayıncılık.
  • Altun, H. (2021). Deneyimsiz Türk Yazarların İngilizce Akademik Yazma Hatalarına Derlem Odaklı Bir Bakış. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 47, 29-58.
  • Aydın, E. (2022). Türkçe Öğretmenlerinin Yazma Eğitimi Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 12–26.
  • Bozgün, K. (2022). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazma Kaygıları Üzerine Bir Araştırma. Temel Eğitim Dergisi, 16, 6-15.
  • Dalioğlu, S. (2023). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Düşünceyi Geliştirme Eğitiminin Yazma Becerisine Etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Demirel, E. ve M. Aksu. (2019). The Application of Techology to Feedback in Academic Writing Classes: The Use of Screencasting Feedback and Student Attitudes. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(6), 183-203. Demirtaş Tolaman, T. ve N. Karakaş. (2021). Akademik Yazma Becerisiyle İlgili Makaleler Üzerine bir İnceleme. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 10, 447-460.
  • Deniz, K. ve Karagöl, E. (2017). Akademik Yazma Açısından Tez Yazım Kılavuzları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 287-312.
  • Deniz, K. ve Karagöl, E. (2018). Akademik Yazma Açısından Dergi Yazar Rehberleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1210-1225.
  • Erol, T. ve H. Kavruk. (2021). Bir Üstbiliş Becerisi Olarak Yazma. Journal of Art and Human, 5, 465-478.
  • Et, E. ve Çağlayan Dilber, N. (2022). Karikatürle Yazma Çalışmalarının Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Başarısına Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(2), 291-308.
  • Hymes, Dell (1972). On Communicative Competence. In Pride, J.B. ve Holmes, J. (Ed.). Sociolinguistics: Selected Readings (ss. 269–293).
  • Hudson, G. (2000). Essential Introductory Linguistics. Oxford: Blackwell.
  • İbe Akcan, P. (2023). Yabancı Dilde Akademik Yazılı Anlatım Becerilerinin Öğretimine Yönelik Uygulama ve Öneriler. Yabancılara Türkçe Öğretiminde Akademik Türkçe Çalıştayı’nda Sunulan Bildiri, 1-2 Haziran 2023, Kocaeli Üniversitesi Dilmer, Kocaeli.
  • Kan, M. O. (2017). Türkiye’de Akademik Yazma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1037-1048.
  • Karadağ Yılmaz, R. ve Kalkan, S. (2022). Uzaktan Eğitim Sürecinde Yazma Becerileri: Deneyim ve Sorunlara İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(4), 1364-1378.
  • Karagöl, E. (2020). Akademik Yazma Açısından Bildiri Özetleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 410-426.
  • Kocaman Gürata, E. (2022). Uluslararası Öğrencilere Türkçe Akademik Yazma Öğretiminde Kullanılan Ders Malzemelerinin Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özbek, A. ve B. Tülü. (2021). Öğrenme Güçlüğünde Yazılı Anlatımı Desteklemek: Strateji Öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 55(2), 541-566.
  • Özdemir, O. (2017). Türkçe Öğretiminde Dijital Teknolojilerin Kullanımı ve bir Web Uygulaması Örneği. Turkish Studies 12(4), 427-444.
  • Raimes, A. 2003. Techniques in Teaching Writing. Oxford: OUP.
  • Swales, J. (1990). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: CUP.
  • Şimşek, T. (2022). Türkçe Dersi Yazma Becerisinin Öğretim Programları Çerçevesinde Karşılaştırmalı Değerlendirmesi. RumeliDE, 29, 19-36.
  • The University of Manchester Academic Phrasebank. www. address: https://www.phrasebank.manchester.ac.uk/
  • Tekin, E. ve M. Sallabaş. (2022). Yabancı Dil Öğretiminde A2 Seviyesi Yazma Becerisine Yönelik Analitik Rubrik Geliştirme. Anasay, 6(22), 81-95.

TEACHING ACADEMIC WRITING IN FOREIGN LANGUAGE: APPROACHES, CURRENT STUDIES IN TURKISH AND FUNCTIONAL APPLICATIONS

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2 (Akademik Türkçe Özel Sayısı), 236 - 249

Öz

The initial point of this study is to overview the approaches and applications in academic writing courses in Turkish as a foreign language with the observation that course materials and applications in English language teaching, teaching writing in general and teaching academic writing specifically are more functional, target-driven and have a more dynamic updating mechanism geared to learners’ needs. With that purpose in mind first, the basic approaches in teaching writing based on Raimes (2003) will be revised, then academic writing texts as a genre/text type will be mentioned, current studies about academic writing in Turkish will be reviewed and lastly the sources and applications used in English which can be utilized in Turkish will be mentioned. The ultimate aim of the study is to expand the awareness of the Turkish teachers and make them practice upon the well-accepted, tested and widely used approaches, sources and applications in teaching writing in English.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Aksan, Y., Aksan, M., Özel, S. A., Yılmazer, H., Demirhan, U. U., Mersinli, Ü., ... ve Altunay, S. (2016). Web tabanlı Türkçe ulusal derlemi (TUD). 16. Akademik Bilişm Konferansı (ss. 723-730). İstanbul: Gamze Yayıncılık.
  • Altun, H. (2021). Deneyimsiz Türk Yazarların İngilizce Akademik Yazma Hatalarına Derlem Odaklı Bir Bakış. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 47, 29-58.
  • Aydın, E. (2022). Türkçe Öğretmenlerinin Yazma Eğitimi Uygulamalarında Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 12–26.
  • Bozgün, K. (2022). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazma Kaygıları Üzerine Bir Araştırma. Temel Eğitim Dergisi, 16, 6-15.
  • Dalioğlu, S. (2023). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Düşünceyi Geliştirme Eğitiminin Yazma Becerisine Etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Demirel, E. ve M. Aksu. (2019). The Application of Techology to Feedback in Academic Writing Classes: The Use of Screencasting Feedback and Student Attitudes. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(6), 183-203. Demirtaş Tolaman, T. ve N. Karakaş. (2021). Akademik Yazma Becerisiyle İlgili Makaleler Üzerine bir İnceleme. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 10, 447-460.
  • Deniz, K. ve Karagöl, E. (2017). Akademik Yazma Açısından Tez Yazım Kılavuzları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 287-312.
  • Deniz, K. ve Karagöl, E. (2018). Akademik Yazma Açısından Dergi Yazar Rehberleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1210-1225.
  • Erol, T. ve H. Kavruk. (2021). Bir Üstbiliş Becerisi Olarak Yazma. Journal of Art and Human, 5, 465-478.
  • Et, E. ve Çağlayan Dilber, N. (2022). Karikatürle Yazma Çalışmalarının Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Başarısına Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(2), 291-308.
  • Hymes, Dell (1972). On Communicative Competence. In Pride, J.B. ve Holmes, J. (Ed.). Sociolinguistics: Selected Readings (ss. 269–293).
  • Hudson, G. (2000). Essential Introductory Linguistics. Oxford: Blackwell.
  • İbe Akcan, P. (2023). Yabancı Dilde Akademik Yazılı Anlatım Becerilerinin Öğretimine Yönelik Uygulama ve Öneriler. Yabancılara Türkçe Öğretiminde Akademik Türkçe Çalıştayı’nda Sunulan Bildiri, 1-2 Haziran 2023, Kocaeli Üniversitesi Dilmer, Kocaeli.
  • Kan, M. O. (2017). Türkiye’de Akademik Yazma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1037-1048.
  • Karadağ Yılmaz, R. ve Kalkan, S. (2022). Uzaktan Eğitim Sürecinde Yazma Becerileri: Deneyim ve Sorunlara İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(4), 1364-1378.
  • Karagöl, E. (2020). Akademik Yazma Açısından Bildiri Özetleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 410-426.
  • Kocaman Gürata, E. (2022). Uluslararası Öğrencilere Türkçe Akademik Yazma Öğretiminde Kullanılan Ders Malzemelerinin Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Özbek, A. ve B. Tülü. (2021). Öğrenme Güçlüğünde Yazılı Anlatımı Desteklemek: Strateji Öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 55(2), 541-566.
  • Özdemir, O. (2017). Türkçe Öğretiminde Dijital Teknolojilerin Kullanımı ve bir Web Uygulaması Örneği. Turkish Studies 12(4), 427-444.
  • Raimes, A. 2003. Techniques in Teaching Writing. Oxford: OUP.
  • Swales, J. (1990). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: CUP.
  • Şimşek, T. (2022). Türkçe Dersi Yazma Becerisinin Öğretim Programları Çerçevesinde Karşılaştırmalı Değerlendirmesi. RumeliDE, 29, 19-36.
  • The University of Manchester Academic Phrasebank. www. address: https://www.phrasebank.manchester.ac.uk/
  • Tekin, E. ve M. Sallabaş. (2022). Yabancı Dil Öğretiminde A2 Seviyesi Yazma Becerisine Yönelik Analitik Rubrik Geliştirme. Anasay, 6(22), 81-95.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar İbe Akcan 0000-0001-7033-9227

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 15 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 (Akademik Türkçe Özel Sayısı)

Kaynak Göster

APA İbe Akcan, P. (2024). Yabancı Dilde Akademik Yazmanın Öğretimi: Yaklaşımlar, Türkçede Güncel Çalışmalar ve İşlevsel Uygulamalar. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 7(2 (Akademik Türkçe Özel Sayısı), 236-249.

Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: