BibTex RIS Kaynak Göster

A Comparative Analysis of Assessment and Evaluation Exercises Included in Geography Textbooks Written According to the 2005 Secondary Education Geography Curriculum and Textbooks of the Former Curriculum in Turkey

Yıl 2009, Cilt: 5 Sayı: 1, 45 - 68, 01.04.2009

Öz

This study conducts a comparative analysis of the assessment and evaluation exercises in the geography textbooks written according to the Secondary Education Geography Curriculum for 2005 in Turkey with those in the former geography textbooks. In this respect, firstly, the assessment and evaluation studies included in geography textbooks written according to the former and the new geography curriculum have been analysed in quantitative and qualitative terms, then the development of the new curriculum in terms of assessment and evaluation studies and their application dimension have been identified. The study has showed that assessment and evaluation studies in geography textbooks written according to the 2005 secondary education geography curriculum had more effective characteristics in terms of their quality and the inclusion of different assessment and evaluation tools and methods compared to assessment and evaluation studies in the textbooks of the former program

Kaynakça

  • Bloom, B. (1956) Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: Cognitive Domain. New York.
  • Bloom, B. S., Hastings, J. T. & Madaus, G. F. (1971) Handbook on Formative and Summative
  • Evaluation of Student Learning, New York: McGraw Hill. Bloom, B. (1979) İnsan Nitellikleri ve Öğrenme. (Çeviren: D. Ali Özçelik). Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Clarke, S. & Gipps, C. (2000) The Role of Teachers in Teacher Assessment in England 1996- , Evaluation and Research in Education, Vol. 14, No:1.
  • Coğrafya Dersi Öğretim Programı, 2005 Programı (2006). Ankara: Gazi Kitabevi (kitap formatı).
  • Demiralp, N.(2007) Coğrafya Eğitiminde Materyaller ve 2005 Coğrafya Dersi Öğretim
  • Programı, Kastamonu: Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1): 373-384. Doğanay, H.(1989) Coğrafya ve Liselerimizde Coğrafya Öğretim Programları, Ankara:
  • Coğrafya Araştırmaları, Atatürk Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayını, Coğrafya Bilim ve Uygulama Kolu, Cilt:1, Sayı:1 Erdoğan, E., & Aydın, D. (2003) Türkiye’nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası. İstanbul: Doğan Yayıncılık.
  • Erdoğdu, Y. (2002) Liseler İçin Ülkeler Coğrafyası, Ankara: SEK Yayınları.
  • Engin İ. Akbaş, Y. ve Gençtürk, E. (2003) I. Coğrafya Kongresinden Günümüze Liselerimizde
  • Müfredat Programlarındaki Değişimler. Ankara: Milli Eğitim Dergisi Sayı:157, Milli Eğitim Basımevi. Erinç, S. (2003) Lise Coğrafya. İstanbul: Altın Kitapları Yay.
  • George, W.M. (1998) Social Studies and The Elemantary School Child. New Jersey: Prentice Hall, Merill.
  • Grahm, A. (1986) Elementary Social Studies Texts: An Authr-Editor’s Point of View. Social
  • Education Policy Center, Ed 232 941 (50-55) Gültepe, A. ve Diğerleri. (2007a) Ortaöğretim Coğrafya 10, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • No: 4246, Ankara: Semih Ofset.
  • Gültepe, A. ve Diğerleri. (2007b) Ortaöğretim Coğrafya 11, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • No: 4419, Ankara: Evren Yayıncılık A.Ş.
  • Hibbard, K. Michael, et al. (1996) A Teacher’s Guide to Permance-Based Learning and Assessment, Alexandria VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • İşman, A., & Eskicumalı, A. (1999) Eğitimde Planlama ve Değerlendirme. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Katz, E. (1984) Federalism in Secondary School American History and Government
  • Textbooks.(in) Teaching About American Federal Democracy, edited by Stephen L. Schechter, Philadelphia: Center for the Study of Federalism at tample University, ED 161. Kent, A., et al., (1996) Geograhy ın Education. New York: Cambridge University Press.
  • Kılıç, A., & Seven, S., (2002) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Korkmaz, A., (2001) İlköğretim Ders Kitaplarında Ölçme ve Değerlendirme. Prof. Dr. Leyla
  • Küçükahmet (Ed.). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayım Dağıtım. Kutlu, Ö.(1999) İlköğretim Okullarındaki Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Parçalarına
  • Dayalı Olarak Hazırlanmış Sorular Üzerine Bir İnceleme. Eğitim ve Bilim, Cilt:23 (111). Küçük, S. (2002) Örgün Eğitim İkinci Kademe Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme
  • Çalışmalarında Karşılaşılan Güçlükler. Ankara: Milli Eğitim Dergisi, Sayı:153-154. Küçükahmet, L. (2003) Eğitim Programlarında Ders Kitabının Yeri, Prof. Dr. Leyla
  • Küçükahmet (Ed.). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayım Dağıtım. Küçükahmet, L. (2004) Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayım Dağıtım.
  • Lambert, D. and Balderstone, D. (2000) Learning to Teach Geography in The Secondary
  • School: A Companion to School Experience, Routledge/Falmer. N.110. London and New York: Linn, R.L. & Gronlund, N.E. (1995) Assessment and Assesment in Teaching(7th ed.). New Jersey: Prentice-Hall.
  • Lorber, M.A.& Pierce, W.D. (1990) Objectives, Methods and Evaluation for Secondary
  • Teaching. New Jersy: Prentice Hall. Noonan, B.& Duncan, C.R. (2005) Peer and Self –Assessment in High Schools. Practical
  • Assessment, Research & Evaluation, A Peer –Reviewed electronic journal, Vo.10, N.:17. Petterson et al., (1991) The Use of Verbo-Visual İnformation Teaching of Geography-Views from Teachers. The 23tr Annual Conference of the International Visual Literacy
  • Assocation, Washington. Popham, W.J. (2000) Classroom Assessment: What Teachers Need to Know, Needham
  • Heights, Publishers. MA: Allyn and Bacon. Price, R.D. (1981) Textbook Dilemma in the Social Studies, The Social Studies 57 (21-23).
  • Howard D. Mehlinger (Ed), Government Textbooks(in) Teaching About the Constituion in American Secondary Schools, Washington. Rawling, E. (1996) The Impact of The National Curriculum on School-Based Curriculum
  • Development in Secondary Geography, Geography in Education, viewpoints on Teaching and Learning. Cambridge: Cambridge University Pres. Savage, T.V. & Amstrong. D. G. (1999) Effective Teaching in Elementary Social Studies. 4th
  • Edition. New Jersey: Prentice Hall. Shannon, P., (1982) Some Subjective Reasons For Teachers Reliance on Commerical
  • Reading Materials. Reading Teacher, 36 (884-889). Sibley, S. (2003) Professional Development for Teachers Teaching and Assessing Skills in
  • Geography. United Kingdom: Cambridge University Pres, .N.63. Stiggins, R.J. (1994) Student-Centered Classroom Assessment, New York: Macmillan Publishing Company.
  • Şahin, C., ve Diğerleri, (2001) Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005) “Coğrafya Dersi Öğretim Programı, Ankara: Milli
  • Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (www.ttkb.meb.gov.tr). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2007) Tarih Dersi Öğretim Programı, Ankara: Milli
  • Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (www.ttkb.meb.gov.tr). Tas H. I. (2005a) Geographic Education in Turkish High Schools. The Journal of Geography;
  • Jan/Feb; 104, 1; ProQuest Education Journals pg. 35. Tas, H.I. (2005b) Cumhuriyetin Kuruluşundan Günümüze İlköğretim II. Kademe ve Liselerde
  • Coğrafya Dersi ve Müfredatının Değişimi. Doğu Coğrafya Dergisi, (10)14:313-330. Thomas P.R. & Jennifer T.N. (2000) Classroom-Ready Activities For Teaching History and Geography in Grades 7-12. London: Allyn and Bacon.
  • Thorndike, R.M. et al., (1991) Assessment and Evaluation in Psychology and Education.
  • Macmillan Publishing Company. Tomal, N. & Şenol, E. (2007) Lise 1. Sınıf Coğrafya Öğretim Programının Öğretmenlerce
  • Değerlendirilmesi, Ankara: MEB Milli Eğitim Dergisi, Sayı:175. Oral, B.(2005) Ders Kitaplarının Öğretim Programlarına Uygunluğu, Özcan Demirel ve Kasım Kıroğlu (Ed.), Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Oruç, E. ve Diğerleri, (2007)Ortaöğretim Coğrafya 9, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları No:4245,
  • Oosterhof, A.(1994) “Classroom Applications of Educational Assessment. New York: Merill, an Imprint of Macmillan Publishing Company, USA.
  • Özgen, B. (1987) Türkiye’de Ders Kitapları Sorunu ve Çözüm Yolları. Eğitim ve Bilim. Ocak
  • (49) Özçelik, D. A. (1982). Test Hazırlama Kılavuzu. Ankara: ÖSYM Yay.
  • Yiğitarslan (Gözkaya), D. (1995) Öğretmen ve Öğrenci Gözüyle Ders Geçme ve Kredi
  • Sistemine Göre Tarih 1 Ders Kitabının Değerlendirilmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yaşar, O. (2005) Türkiye’de Okutulan Orta Öğretim Coğrafya Ders Kitaplarında Ölçme ve Değerlendirme Çalışmalarına Yönelik Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım. International
  • Journal of Progressive Education, Volume 1, Number:2 Wiggins, G. (1998) Educative Assessment: Designing Assessments to Inform and Improve
  • Student Performance, Jossey-Bass, San Francisco, California. Notes: The below resources have been used in reference to criteria issues: Yel, S. (2001). Ders Kitabı
  • İncelemesi (Örnek Bir Çalışma). (Editör: Prof. Dr. Leyla Küçükahmet). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayım Dağıtım, s.173 Milli Eğitim Bakanlığı, (2006). Ders Kitapları ile Eğitim Araçlarının İncelenmesi ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönerge”, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, Cilt:69, Sayı:2589, s.1128
  • Demirel, Ö. ve Kıroğlu, K. (2005). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: PegemA Yayıncılık, s.31
Yıl 2009, Cilt: 5 Sayı: 1, 45 - 68, 01.04.2009

Öz

Kaynakça

  • Bloom, B. (1956) Taxonomy of Educational Objectives, Handbook I: Cognitive Domain. New York.
  • Bloom, B. S., Hastings, J. T. & Madaus, G. F. (1971) Handbook on Formative and Summative
  • Evaluation of Student Learning, New York: McGraw Hill. Bloom, B. (1979) İnsan Nitellikleri ve Öğrenme. (Çeviren: D. Ali Özçelik). Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Clarke, S. & Gipps, C. (2000) The Role of Teachers in Teacher Assessment in England 1996- , Evaluation and Research in Education, Vol. 14, No:1.
  • Coğrafya Dersi Öğretim Programı, 2005 Programı (2006). Ankara: Gazi Kitabevi (kitap formatı).
  • Demiralp, N.(2007) Coğrafya Eğitiminde Materyaller ve 2005 Coğrafya Dersi Öğretim
  • Programı, Kastamonu: Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1): 373-384. Doğanay, H.(1989) Coğrafya ve Liselerimizde Coğrafya Öğretim Programları, Ankara:
  • Coğrafya Araştırmaları, Atatürk Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayını, Coğrafya Bilim ve Uygulama Kolu, Cilt:1, Sayı:1 Erdoğan, E., & Aydın, D. (2003) Türkiye’nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası. İstanbul: Doğan Yayıncılık.
  • Erdoğdu, Y. (2002) Liseler İçin Ülkeler Coğrafyası, Ankara: SEK Yayınları.
  • Engin İ. Akbaş, Y. ve Gençtürk, E. (2003) I. Coğrafya Kongresinden Günümüze Liselerimizde
  • Müfredat Programlarındaki Değişimler. Ankara: Milli Eğitim Dergisi Sayı:157, Milli Eğitim Basımevi. Erinç, S. (2003) Lise Coğrafya. İstanbul: Altın Kitapları Yay.
  • George, W.M. (1998) Social Studies and The Elemantary School Child. New Jersey: Prentice Hall, Merill.
  • Grahm, A. (1986) Elementary Social Studies Texts: An Authr-Editor’s Point of View. Social
  • Education Policy Center, Ed 232 941 (50-55) Gültepe, A. ve Diğerleri. (2007a) Ortaöğretim Coğrafya 10, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • No: 4246, Ankara: Semih Ofset.
  • Gültepe, A. ve Diğerleri. (2007b) Ortaöğretim Coğrafya 11, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • No: 4419, Ankara: Evren Yayıncılık A.Ş.
  • Hibbard, K. Michael, et al. (1996) A Teacher’s Guide to Permance-Based Learning and Assessment, Alexandria VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • İşman, A., & Eskicumalı, A. (1999) Eğitimde Planlama ve Değerlendirme. Adapazarı: Değişim Yayınları.
  • Katz, E. (1984) Federalism in Secondary School American History and Government
  • Textbooks.(in) Teaching About American Federal Democracy, edited by Stephen L. Schechter, Philadelphia: Center for the Study of Federalism at tample University, ED 161. Kent, A., et al., (1996) Geograhy ın Education. New York: Cambridge University Press.
  • Kılıç, A., & Seven, S., (2002) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Korkmaz, A., (2001) İlköğretim Ders Kitaplarında Ölçme ve Değerlendirme. Prof. Dr. Leyla
  • Küçükahmet (Ed.). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayım Dağıtım. Kutlu, Ö.(1999) İlköğretim Okullarındaki Türkçe Ders Kitaplarındaki Okuma Parçalarına
  • Dayalı Olarak Hazırlanmış Sorular Üzerine Bir İnceleme. Eğitim ve Bilim, Cilt:23 (111). Küçük, S. (2002) Örgün Eğitim İkinci Kademe Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme
  • Çalışmalarında Karşılaşılan Güçlükler. Ankara: Milli Eğitim Dergisi, Sayı:153-154. Küçükahmet, L. (2003) Eğitim Programlarında Ders Kitabının Yeri, Prof. Dr. Leyla
  • Küçükahmet (Ed.). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayım Dağıtım. Küçükahmet, L. (2004) Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayım Dağıtım.
  • Lambert, D. and Balderstone, D. (2000) Learning to Teach Geography in The Secondary
  • School: A Companion to School Experience, Routledge/Falmer. N.110. London and New York: Linn, R.L. & Gronlund, N.E. (1995) Assessment and Assesment in Teaching(7th ed.). New Jersey: Prentice-Hall.
  • Lorber, M.A.& Pierce, W.D. (1990) Objectives, Methods and Evaluation for Secondary
  • Teaching. New Jersy: Prentice Hall. Noonan, B.& Duncan, C.R. (2005) Peer and Self –Assessment in High Schools. Practical
  • Assessment, Research & Evaluation, A Peer –Reviewed electronic journal, Vo.10, N.:17. Petterson et al., (1991) The Use of Verbo-Visual İnformation Teaching of Geography-Views from Teachers. The 23tr Annual Conference of the International Visual Literacy
  • Assocation, Washington. Popham, W.J. (2000) Classroom Assessment: What Teachers Need to Know, Needham
  • Heights, Publishers. MA: Allyn and Bacon. Price, R.D. (1981) Textbook Dilemma in the Social Studies, The Social Studies 57 (21-23).
  • Howard D. Mehlinger (Ed), Government Textbooks(in) Teaching About the Constituion in American Secondary Schools, Washington. Rawling, E. (1996) The Impact of The National Curriculum on School-Based Curriculum
  • Development in Secondary Geography, Geography in Education, viewpoints on Teaching and Learning. Cambridge: Cambridge University Pres. Savage, T.V. & Amstrong. D. G. (1999) Effective Teaching in Elementary Social Studies. 4th
  • Edition. New Jersey: Prentice Hall. Shannon, P., (1982) Some Subjective Reasons For Teachers Reliance on Commerical
  • Reading Materials. Reading Teacher, 36 (884-889). Sibley, S. (2003) Professional Development for Teachers Teaching and Assessing Skills in
  • Geography. United Kingdom: Cambridge University Pres, .N.63. Stiggins, R.J. (1994) Student-Centered Classroom Assessment, New York: Macmillan Publishing Company.
  • Şahin, C., ve Diğerleri, (2001) Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2005) “Coğrafya Dersi Öğretim Programı, Ankara: Milli
  • Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (www.ttkb.meb.gov.tr). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2007) Tarih Dersi Öğretim Programı, Ankara: Milli
  • Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (www.ttkb.meb.gov.tr). Tas H. I. (2005a) Geographic Education in Turkish High Schools. The Journal of Geography;
  • Jan/Feb; 104, 1; ProQuest Education Journals pg. 35. Tas, H.I. (2005b) Cumhuriyetin Kuruluşundan Günümüze İlköğretim II. Kademe ve Liselerde
  • Coğrafya Dersi ve Müfredatının Değişimi. Doğu Coğrafya Dergisi, (10)14:313-330. Thomas P.R. & Jennifer T.N. (2000) Classroom-Ready Activities For Teaching History and Geography in Grades 7-12. London: Allyn and Bacon.
  • Thorndike, R.M. et al., (1991) Assessment and Evaluation in Psychology and Education.
  • Macmillan Publishing Company. Tomal, N. & Şenol, E. (2007) Lise 1. Sınıf Coğrafya Öğretim Programının Öğretmenlerce
  • Değerlendirilmesi, Ankara: MEB Milli Eğitim Dergisi, Sayı:175. Oral, B.(2005) Ders Kitaplarının Öğretim Programlarına Uygunluğu, Özcan Demirel ve Kasım Kıroğlu (Ed.), Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Oruç, E. ve Diğerleri, (2007)Ortaöğretim Coğrafya 9, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları No:4245,
  • Oosterhof, A.(1994) “Classroom Applications of Educational Assessment. New York: Merill, an Imprint of Macmillan Publishing Company, USA.
  • Özgen, B. (1987) Türkiye’de Ders Kitapları Sorunu ve Çözüm Yolları. Eğitim ve Bilim. Ocak
  • (49) Özçelik, D. A. (1982). Test Hazırlama Kılavuzu. Ankara: ÖSYM Yay.
  • Yiğitarslan (Gözkaya), D. (1995) Öğretmen ve Öğrenci Gözüyle Ders Geçme ve Kredi
  • Sistemine Göre Tarih 1 Ders Kitabının Değerlendirilmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yaşar, O. (2005) Türkiye’de Okutulan Orta Öğretim Coğrafya Ders Kitaplarında Ölçme ve Değerlendirme Çalışmalarına Yönelik Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım. International
  • Journal of Progressive Education, Volume 1, Number:2 Wiggins, G. (1998) Educative Assessment: Designing Assessments to Inform and Improve
  • Student Performance, Jossey-Bass, San Francisco, California. Notes: The below resources have been used in reference to criteria issues: Yel, S. (2001). Ders Kitabı
  • İncelemesi (Örnek Bir Çalışma). (Editör: Prof. Dr. Leyla Küçükahmet). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayım Dağıtım, s.173 Milli Eğitim Bakanlığı, (2006). Ders Kitapları ile Eğitim Araçlarının İncelenmesi ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönerge”, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, Cilt:69, Sayı:2589, s.1128
  • Demirel, Ö. ve Kıroğlu, K. (2005). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: PegemA Yayıncılık, s.31
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA49RA95SS
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Okan Yasar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yasar, O. (2009). A Comparative Analysis of Assessment and Evaluation Exercises Included in Geography Textbooks Written According to the 2005 Secondary Education Geography Curriculum and Textbooks of the Former Curriculum in Turkey. International Journal Of Progressive Education, 5(1), 45-68.