BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between the Individual Values and Critical Thinking Skills of Prospective Social Sciences Teachers

Yıl 2012, Cilt: 8 Sayı: 1, 22 - 34, 01.04.2012

Öz

The aim of this study is to determine the relationship between the individual values and critical thinking skills of prospective social sciences teachers. The sample of the research is composed of a total of 298 prospective teachers, who are first-year, second-year, third-year and fourth-year students. These prospective teachers were randomly selected using the stratified sampling method which is one of the random sampling methods via the maximum variation sampling method in purposive sampling. The data of the study have been obtained using a Personal Values Scale and Critical Thinking Scale. In view of the research findings, a positive significant result has been obtained among the scores for the critical thinking and personal values factor perceived by the prospective teachers. Moreover, it has been observed that personal values factors collectively predict 42% of the critical thinking score

Kaynakça

  • Acun, İ. Demir, M., & Göz, N. L. (2010). Öğretmen adaylarının vatandaşlık yeterlilikleri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 107-123.
  • Akar, C. (2007). İlköğretim öğrencilerinde eleştirel düşünme becerileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akbıyık, C., & Seferoğlu, S. S. (2006). Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(32), 90-99.
  • Altunay, E., & Yalçınkaya, M. (2011). Öğretmen adaylarının bilgi toplumunda değerlere ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(1), 5-28.
  • Asan, T., Ekşi, F., Doğan, A., & Ekşi, H. (2008). Bireysel değerler envanteri’nin dilsel eşdeğerlik geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (27), 15-38
  • Aspin, D. N. (2007). The ontology of values and values education. Aspin, D. N., & Chapman, D. J. (Ed.). Values education and life long learning (pp. 27-47). Dordrecht: Springer.
  • Cantürk-Günhan, B., & Başer, N. (2009). Probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 451- 482.
  • Collins, C. M., Steg, L., & Koning, M.A.S. (2007). Customers’ values, beliefs on sustainable corporate performance, and buying behavior. Psychology & Marketing, 24(6), 555-577.
  • Costaa, P., & Goodwinb, R. (2006). The role of religion in human values: a case study. Journal of Beliefs & Values, 27(3), 341–346.
  • Çalışkan, H. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının eleştirel düşünme becerisine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 57-70.
  • Demirel, Ö. (1999). Plandan değerlendirmeye öğretim sanatı. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Demirkaya, H. (2008). Coğrafya öğretiminde eleştirel düşünme stratejileri ve sorgulama yoluyla öğrenmenin kullanımı. Türkiye Sosyal Araştırmalar,12(1), 89-116.
  • Doğanay, A. (2009). Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi, A. Doğanay (Ed). Öğretim İlke ve Yöntemleri (ss.304-352). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dökmen, Ü. (2000). Varolmak, gelişmek, uzlaşmak. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dönmez, B., & Cömert, M. (2007). İlköğretim okulu öğretmenlerinin değer sistemleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 5(14), 29-59.
  • Elias, M.J., & Kress, J.S. (1994). Social decision-making and life skills development: a critical thinking approach to health promotion ın the middle school. Journal of School Health, 64(2), 62-66.
  • Elkatmış, M. (2009). Hayat bilgisi öğretiminde değer eğitimi, B. Tay (Ed). Hayat Bilgisi Öğretimi (ss.335-365). Ankara: Maya Akademi Yayıncılık.
  • Genç, S. Z. (2008). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Kuram Uygulama Eğitim Bilimleri, 7(3), 727-754.
  • Genç, S. Z., & Eryaman, M.Y. (2007). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Gömleksiz, M. N., & Cüro, E. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 95-134.
  • Güney G. E. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin değer yönelimlerinin ve örgencilerine aktarmak istedikleri değerlerin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Güven, M., & Kürüm, D. (2006). Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye genel bir bakış. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 75-90.
  • Güven, M., & Kürüm, D. (2008). Öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki (Anadolu Üniversitesi eğitim fakültesi öğrencileri üzerinde bir araştırma). İlköğretim Online, 7(1), 53-70.
  • Karabağ, G., & İnal, S. (2009). Hayat bilgisi dersinde beceri öğretimi, S. Öğülmüş (Ed). İlköğretimde hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen el kitabı (ss.267-478). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karaköse, T., & Altınkurt, Y. (2009). Okul yöneticilerinin ve il milli eğitim müdürlüğü çalışanlarının değerlere göre yönetim ile ilgili görüşlerinin incelenmesi (Kütahya ili örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 49-67.
  • Karalar, R., & Kiracı, H. (2010). Bireysel değerlerin sürdürülebilir tüketim davranışı üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik öğretmenler üzerinde bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(2), 79-106.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Korkmaz, Ö., & Yeşil, R. (2009). Öğretim kademelerine göre öğrencilerin eleştirel düşünme düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 19-28.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kuzgun, Y. (2000). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM Yayını.
  • Lietz, P., & Matthews, B. (2010). The effects of college students’ personal values on changes in learning approaches. Res High Educ, 51, 65–87.
  • Özdamar, K. (2009). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi I. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özdemir, S. M. (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-17.
  • Özden, Y. (2008). Öğrenme öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özkan, R. (2011). Toplumsal yapı, değerler ve eğitim ilişkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, (19)1, 333-344.
  • Öztürk, C. (2009a). Sosyal bilgiler: toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış, C. Öztürk (Ed). Sosyal Bilgileri Öğretimi (ss.2-31), Ankara: Pegem A Akademi.
  • Öztürk, E. (2009b). Hayat bilgisi dersinde değer eğitimi ve örnek uygulamalar, S. Öğülmüş (Ed). İlköğretim hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen el kitabı (ss.479- 535). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pakizeh, A., Jochen E. G., & Maio, G. R. (2007). Basic human values: inter-value structure in memory. Journal of Experimental Psychology, 43, 458-465.
  • Paul, R., & Elder, L. (July 2007). The miniature guide to critical thinking concepts and tools. 27th International Conference on Critical Thinking, Near University of California at Berkeley.
  • Sahin, C. (2010). An evaluation of teachers’ perceptions of teaching social skills to fifth grade students within the scope of social studies lessons. International Journal of Progressive Education, 6(1), 28-46.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are the universal aspects ın the structure and contents of human values?, Journal Of Social Issues. 8(4), 19-45.
  • Serefoğlu, S.S., & Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 193-200.
  • Şahinel, S. (2007). Eleştirel düşünme, Ö. Demirel (Ed). Eğitimde yeni yönelimler (ss.123-136). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şenşekerci, E., & Bilgin, A. (2008). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(14), 15-43.
  • Tok, E., & Sevinç, M. (2010). Düşünme becerileri eğitiminin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 67-82.
  • Turan, S., & Aktan, D. (2008). Okul hayatında var olan ve olması düşünülen sosyal değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 227-259.
  • Ünal, S., Deniz A., & Polat C. (2008). Marka bağlılığı ve kişisel değerler açısından pazarı bölümleme. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(1), 211-237.
  • Yalmancı, S. (2009). Öğretmen adaylarının değer yönelimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Yel, S., & Aladağ, S. (2009). Sosyal bilgilerde değerlerin öğretimi, M. Safran (Ed). Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss.117-148). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (2009). Öğretmenlerin değer tercihlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 109-128.
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin değerlere göre yönetim ile ilgili görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (52), 639- 664
  • Yılmaz, K. (2008). Eğitim yönetiminde değerler. Ankara: Pegem A Akademi.
Yıl 2012, Cilt: 8 Sayı: 1, 22 - 34, 01.04.2012

Öz

Kaynakça

  • Acun, İ. Demir, M., & Göz, N. L. (2010). Öğretmen adaylarının vatandaşlık yeterlilikleri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 107-123.
  • Akar, C. (2007). İlköğretim öğrencilerinde eleştirel düşünme becerileri. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Akbıyık, C., & Seferoğlu, S. S. (2006). Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(32), 90-99.
  • Altunay, E., & Yalçınkaya, M. (2011). Öğretmen adaylarının bilgi toplumunda değerlere ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(1), 5-28.
  • Asan, T., Ekşi, F., Doğan, A., & Ekşi, H. (2008). Bireysel değerler envanteri’nin dilsel eşdeğerlik geçerlik ve güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (27), 15-38
  • Aspin, D. N. (2007). The ontology of values and values education. Aspin, D. N., & Chapman, D. J. (Ed.). Values education and life long learning (pp. 27-47). Dordrecht: Springer.
  • Cantürk-Günhan, B., & Başer, N. (2009). Probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 451- 482.
  • Collins, C. M., Steg, L., & Koning, M.A.S. (2007). Customers’ values, beliefs on sustainable corporate performance, and buying behavior. Psychology & Marketing, 24(6), 555-577.
  • Costaa, P., & Goodwinb, R. (2006). The role of religion in human values: a case study. Journal of Beliefs & Values, 27(3), 341–346.
  • Çalışkan, H. (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımının eleştirel düşünme becerisine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 57-70.
  • Demirel, Ö. (1999). Plandan değerlendirmeye öğretim sanatı. Ankara: Pegem Yayınevi.
  • Demirkaya, H. (2008). Coğrafya öğretiminde eleştirel düşünme stratejileri ve sorgulama yoluyla öğrenmenin kullanımı. Türkiye Sosyal Araştırmalar,12(1), 89-116.
  • Doğanay, A. (2009). Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi, A. Doğanay (Ed). Öğretim İlke ve Yöntemleri (ss.304-352). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dökmen, Ü. (2000). Varolmak, gelişmek, uzlaşmak. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dönmez, B., & Cömert, M. (2007). İlköğretim okulu öğretmenlerinin değer sistemleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 5(14), 29-59.
  • Elias, M.J., & Kress, J.S. (1994). Social decision-making and life skills development: a critical thinking approach to health promotion ın the middle school. Journal of School Health, 64(2), 62-66.
  • Elkatmış, M. (2009). Hayat bilgisi öğretiminde değer eğitimi, B. Tay (Ed). Hayat Bilgisi Öğretimi (ss.335-365). Ankara: Maya Akademi Yayıncılık.
  • Genç, S. Z. (2008). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. Kuram Uygulama Eğitim Bilimleri, 7(3), 727-754.
  • Genç, S. Z., & Eryaman, M.Y. (2007). Değişen değerler ve yeni eğitim paradigması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 89-102.
  • Gömleksiz, M. N., & Cüro, E. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 95-134.
  • Güney G. E. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin değer yönelimlerinin ve örgencilerine aktarmak istedikleri değerlerin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Güven, M., & Kürüm, D. (2006). Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye genel bir bakış. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 75-90.
  • Güven, M., & Kürüm, D. (2008). Öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki (Anadolu Üniversitesi eğitim fakültesi öğrencileri üzerinde bir araştırma). İlköğretim Online, 7(1), 53-70.
  • Karabağ, G., & İnal, S. (2009). Hayat bilgisi dersinde beceri öğretimi, S. Öğülmüş (Ed). İlköğretimde hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen el kitabı (ss.267-478). Ankara: Pegem Akademi.
  • Karaköse, T., & Altınkurt, Y. (2009). Okul yöneticilerinin ve il milli eğitim müdürlüğü çalışanlarının değerlere göre yönetim ile ilgili görüşlerinin incelenmesi (Kütahya ili örneği). Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 49-67.
  • Karalar, R., & Kiracı, H. (2010). Bireysel değerlerin sürdürülebilir tüketim davranışı üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik öğretmenler üzerinde bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(2), 79-106.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Korkmaz, Ö., & Yeşil, R. (2009). Öğretim kademelerine göre öğrencilerin eleştirel düşünme düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 19-28.
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kuzgun, Y. (2000). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM Yayını.
  • Lietz, P., & Matthews, B. (2010). The effects of college students’ personal values on changes in learning approaches. Res High Educ, 51, 65–87.
  • Özdamar, K. (2009). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi I. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özdemir, S. M. (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-17.
  • Özden, Y. (2008). Öğrenme öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özkan, R. (2011). Toplumsal yapı, değerler ve eğitim ilişkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, (19)1, 333-344.
  • Öztürk, C. (2009a). Sosyal bilgiler: toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış, C. Öztürk (Ed). Sosyal Bilgileri Öğretimi (ss.2-31), Ankara: Pegem A Akademi.
  • Öztürk, E. (2009b). Hayat bilgisi dersinde değer eğitimi ve örnek uygulamalar, S. Öğülmüş (Ed). İlköğretim hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen el kitabı (ss.479- 535). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pakizeh, A., Jochen E. G., & Maio, G. R. (2007). Basic human values: inter-value structure in memory. Journal of Experimental Psychology, 43, 458-465.
  • Paul, R., & Elder, L. (July 2007). The miniature guide to critical thinking concepts and tools. 27th International Conference on Critical Thinking, Near University of California at Berkeley.
  • Sahin, C. (2010). An evaluation of teachers’ perceptions of teaching social skills to fifth grade students within the scope of social studies lessons. International Journal of Progressive Education, 6(1), 28-46.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are the universal aspects ın the structure and contents of human values?, Journal Of Social Issues. 8(4), 19-45.
  • Serefoğlu, S.S., & Akbıyık, C. (2006). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 193-200.
  • Şahinel, S. (2007). Eleştirel düşünme, Ö. Demirel (Ed). Eğitimde yeni yönelimler (ss.123-136). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şenşekerci, E., & Bilgin, A. (2008). Eleştirel düşünme ve öğretimi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(14), 15-43.
  • Tok, E., & Sevinç, M. (2010). Düşünme becerileri eğitiminin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 67-82.
  • Turan, S., & Aktan, D. (2008). Okul hayatında var olan ve olması düşünülen sosyal değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 227-259.
  • Ünal, S., Deniz A., & Polat C. (2008). Marka bağlılığı ve kişisel değerler açısından pazarı bölümleme. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(1), 211-237.
  • Yalmancı, S. (2009). Öğretmen adaylarının değer yönelimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Yel, S., & Aladağ, S. (2009). Sosyal bilgilerde değerlerin öğretimi, M. Safran (Ed). Sosyal Bilgiler Öğretimi (ss.117-148). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. (2009). Öğretmenlerin değer tercihlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 7(17), 109-128.
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin değerlere göre yönetim ile ilgili görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (52), 639- 664
  • Yılmaz, K. (2008). Eğitim yönetiminde değerler. Ankara: Pegem A Akademi.
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA49TU75HM
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Nalcaci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Nalcaci, A. (2012). The Relationship Between the Individual Values and Critical Thinking Skills of Prospective Social Sciences Teachers. International Journal Of Progressive Education, 8(1), 22-34.