Imagination is an important cognitive skill that keeps up to date every semester. Supporting the development of this skill in students will be through the training to be given in this area. Imagination education should also be given in relation to the school curriculum. For this reason, the purpose of this research is to examine primary school teaching programs in the context of imagination education. Depending on this purpose, the research was carried out by the document review method. Content analysis was used in the analysis of the data. According to the results obtained from the documents, the primary school curricula that most frequently included the theme of imagination were music, visual arts, and Turkish; the least frequently included themes were physical education and games, and traffic safety; the moderate frequently included themes were life science, science, and social studies; and never included themes were mathematics, English, religious culture and ethics, human rights, citizenship, and democracy. Considering the contributions of imagination to the development of an individual, it is recommended that the Ministry of National Education attach importance to imagination education in primary school.
Hayal gücü, her dönem güncelliğini koruyan önemli bir bilişsel beceridir. Bu becerinin öğrencilerde gelişiminin desteklenmesi ise bu alanda verilecek eğitim ile olacaktır. Hayal gücü eğitimi de okul müfredatı ile ilişkili olarak verilmelidir. Bu nedenle bu araştırmanın amacı ilkokul öğretim programlarının hayal gücü eğitimi bağlamında incelenmesidir. Bu amaca bağlı olarak araştırma doküman incelemesi yöntemi ile yürütülmüştür. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizinden faydalanılmıştır. Bulgulardan elde edilen sonuçlara göre ilkokul öğretim programları arasında hayal gücü temasına en sık yerilenlerin müzik, görsel sanatlar ve Türkçe olduğu; en az sıklıkla yer verilenlerin beden eğitimi ve oyun, trafik güvenliği olduğu; sıklıkla olmasa da hayal gücü temasına yer verilenlerin hayat bilgisi, fen bilimleri ve sosyal bilgiler olduğu, hiç yer verilmeyen ilkokul öğretim programlarının ise matematik, İngilizce, din kültürü ve ahlak bilgisi, insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi dersi öğretim programları olduğu ortaya çıkmıştır. Hayal gücünün bireyin gelişimine katkıları göz önüne alınarak Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ilkokulda hayal gücü eğitimine önem verilmesi önerilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 3 |