BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade Students’ Science Achievement, Retention and Attitude

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 2, 11 - 23, 29.10.2014

Öz

Aim of the study is examining the effect of Quantum Learning Approach on primary school 7th grade students’ achievement, retention and their attitude towards the science course. The study was carried out on totally 40 grade students and performed with pretest – posttest control group semi experimental design. Achievement test and attitude scale were used for data collection. Quantum learning was applied in the treatment group and the current program was applied in the control group during the study. As a result of the study; Quantum Learning Approach affected students’ academic achievement, retention and attitude marks in a positive way. 

Kaynakça

  • Acat, M. B. (2010). Yapılandırmacı Yaklaşımın Uygulanmasının Önündeki Engel: Öğretmen Kılavuz Kitaplarına Dönük Bir Eleştiri, Eğitime Bakış, 6 (17), 30–35.
  • Acat, M.B and Ay, Y. (2010). Fen ve Teknoloji Dersinde Kuantum Öğrenme Modelinin Uygulanabilirliğine İlişkin Uygulama Örnekleri, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, Elazığ, 350- 356.
  • Akpınar, B. and Aydın, K.(2009). Kuantum Paradigmasının Eğitim Programlarına Yansıması, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:182, 300–311.
  • Aktamış, H. (2007).Fen Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Bilimsel Yaratıcılığa Etkisi: İlköğretim 7.Sınıf Fizik Ünitesi Örneği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aydede, M.N. and Kesercioğlu T. (2009). Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Kendi Kendine Öğrenme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3), 53–61.
  • Ayvaz, A. (2007). Kuantum Öğrenme. Ö.Demirel (Ed), Eğitimde Yeni Yönelimler, S:280-292, Pagem A Yayınları, Ankara.
  • Barlas, L. (2002). Quantum Learning Effects on Student Attitudes Toward Learning and Academic Achievement, Unpublished Master Dissertation, Aurora University, Chicago.
  • Benn, W. (2003). Evaluation Study of Quantum Learning's Impact on Achievement in Multiple Settings, Unpublished Master Dissertation, Department of Education, California University, California.
  • Çepni, S. (2001). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Erol Ofset, Trabzon.
  • DePorter, B. and Hernacki M. (1992). Quantum Learning: Unleashing the Genius in You. Dell Publishing Group.
  • DePorter, B., Reardon M. and Nourie S. S. (1999). Quantum Teaching-Teaching Orchestrating Student Success. A Viacom Company.
  • Demir, S. (2006), Kuantum Öğrenme Modelinin Ortaöğretim Düzeyinde Öğrenci Başarısına Etkisi (Gaziantep Örneği), Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. Arseven, A., Kontaş, H., Yurtluk, M., Yalın, M., Turan, S. and Ayvaz, Z. (2004). Kuantum Öğrenmenin Öğrenme Öğretme Sürecine Etkisi, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Hanbay, O. (2009). Kuantum Öğrenme Temelli Öğreterek Öğrenme Yönteminin İkinci Yabancı Dil Olarak Almancanın Öğrenilmesine Etkisi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi,1(12), 17–
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (1997). YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme projesi, Öğretmen Eğitimi Dizisi, Fen Öğretimi, YÖK, Ankara.
  • Karaoğlu, B. (1994). Kuantum Mekaniğine Giriş, Bilgi Tek Yayıncılık, İstanbul.
  • LeTellier, P. J. and DePorter, B. (2002). Quantum Learning For Teacher. Learning
  • Forum Publication, Oceanside, California. Myer, K. (2005). Quantum Learning Impact in Three Third Grade Classes at Buena Vista Enhanced Option School, Nashville. http://www.iqln.com/Downloads/ (Date of access: 04.02.2014).
  • Nourie, S.S. (1998). Results of implementing Quantum Learning in the Thornton Township High School District, Unpublished Master Dissertation, Saint Xavier University, Chicago.
  • Özdoğan ve diğerleri,(2005), Fizik VI Modern Fizik- Problem Çözümlü, Pagem A Yayıncılık, Ankara, S: 34 Penrose, R. (2004). Fiziğin Gizemi, TUBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara.
  • PISA. (2012). PISA 2012 Results in focus, OECD Raports, s.5
  • Puk, T.(2003). Creating a Quantum Cirriculum: Teaching and Learning in a Complex World, http://flash.lakeheadu.ca/~tpuk/metamodel/index.htm (Date of access: 04.02.2014).
  • Şişman, M. (1999). Öğretmenliğe Giriş, Pagem A Yayıncılık, Ankara.
  • Türer, A.(2006). Program Geliştirmede Kullanılmak Üzere Bilgi Felsefesinde Bazı Çıkarımlar, Abece Dergisi, Sayı 243.
  • Usta, E. (2006). Kuantum Öğrenme: Öğretmenlere ve Öğrencilere, İlköğretmen Eğitimci Dergisi, Aralık, Sayı:4, Ankara, 20–25.
  • Vella, J.(2002). Quantum learning: Teaching as Dialogue. New Dırectıons For Adult and Contınuıng Educatıon, Spring, No.93.
  • Vos-Groenendal, J. (1991). Research of Participants’ Perceptions After Attending SuperCamp, Doctoral Dissertation, Northern Arizona University, Flagstaff Arizona.
  • Yıldırım, C. (1999). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, ÖSYM Yayınları, Ankara.
  • Yurdakul, B. and others, (2007). Eğitiminde Yeni Yönelimler, Kuantum Öğrenme, Pagem A Yayıncılık. S; 277-290
  • Zohar, D. and Marshall, I. (2004). Ruhsal Zekamızla Bağlantı Kurmak, Meta Basım Yayım, İstanbul.

An Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade Students’ Science Achievement, Retention and Attitude

Yıl 2014, Cilt: 5 Sayı: 2, 11 - 23, 29.10.2014

Öz

Araştırmanın amacı; Kuantum Öğrenme Yaklaşımının 7. Sınıf öğrencilerinin fen dersinde başarı, kalıcılık ve tutumlarına etkisinin incelenmesidir. Araştırma toplamda 40 öğrenci ile yürütülmüş ve ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel modelde gerçekleştirilmiştir. Veri toplamak amacıyla başarı ve tutum ölçekleri kullanılmıştır. Deneysel araştırma sürecinde deney grubunda Kuantum öğrenme kullanılırken kontrol grubunda mevcut program kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; Kuantum Öğrenme Yaklaşımı öğrencilerin başarı, kalıcılık ve tutum puanlarını olumlu etkilemiştir.

Kaynakça

  • Acat, M. B. (2010). Yapılandırmacı Yaklaşımın Uygulanmasının Önündeki Engel: Öğretmen Kılavuz Kitaplarına Dönük Bir Eleştiri, Eğitime Bakış, 6 (17), 30–35.
  • Acat, M.B and Ay, Y. (2010). Fen ve Teknoloji Dersinde Kuantum Öğrenme Modelinin Uygulanabilirliğine İlişkin Uygulama Örnekleri, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Fırat Üniversitesi, Elazığ, 350- 356.
  • Akpınar, B. and Aydın, K.(2009). Kuantum Paradigmasının Eğitim Programlarına Yansıması, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:182, 300–311.
  • Aktamış, H. (2007).Fen Eğitiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Bilimsel Yaratıcılığa Etkisi: İlköğretim 7.Sınıf Fizik Ünitesi Örneği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aydede, M.N. and Kesercioğlu T. (2009). Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Kendi Kendine Öğrenme Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3), 53–61.
  • Ayvaz, A. (2007). Kuantum Öğrenme. Ö.Demirel (Ed), Eğitimde Yeni Yönelimler, S:280-292, Pagem A Yayınları, Ankara.
  • Barlas, L. (2002). Quantum Learning Effects on Student Attitudes Toward Learning and Academic Achievement, Unpublished Master Dissertation, Aurora University, Chicago.
  • Benn, W. (2003). Evaluation Study of Quantum Learning's Impact on Achievement in Multiple Settings, Unpublished Master Dissertation, Department of Education, California University, California.
  • Çepni, S. (2001). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Erol Ofset, Trabzon.
  • DePorter, B. and Hernacki M. (1992). Quantum Learning: Unleashing the Genius in You. Dell Publishing Group.
  • DePorter, B., Reardon M. and Nourie S. S. (1999). Quantum Teaching-Teaching Orchestrating Student Success. A Viacom Company.
  • Demir, S. (2006), Kuantum Öğrenme Modelinin Ortaöğretim Düzeyinde Öğrenci Başarısına Etkisi (Gaziantep Örneği), Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep Üniversitesi.
  • Demirel, Ö. Arseven, A., Kontaş, H., Yurtluk, M., Yalın, M., Turan, S. and Ayvaz, Z. (2004). Kuantum Öğrenmenin Öğrenme Öğretme Sürecine Etkisi, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Hanbay, O. (2009). Kuantum Öğrenme Temelli Öğreterek Öğrenme Yönteminin İkinci Yabancı Dil Olarak Almancanın Öğrenilmesine Etkisi, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi,1(12), 17–
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (1997). YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme projesi, Öğretmen Eğitimi Dizisi, Fen Öğretimi, YÖK, Ankara.
  • Karaoğlu, B. (1994). Kuantum Mekaniğine Giriş, Bilgi Tek Yayıncılık, İstanbul.
  • LeTellier, P. J. and DePorter, B. (2002). Quantum Learning For Teacher. Learning
  • Forum Publication, Oceanside, California. Myer, K. (2005). Quantum Learning Impact in Three Third Grade Classes at Buena Vista Enhanced Option School, Nashville. http://www.iqln.com/Downloads/ (Date of access: 04.02.2014).
  • Nourie, S.S. (1998). Results of implementing Quantum Learning in the Thornton Township High School District, Unpublished Master Dissertation, Saint Xavier University, Chicago.
  • Özdoğan ve diğerleri,(2005), Fizik VI Modern Fizik- Problem Çözümlü, Pagem A Yayıncılık, Ankara, S: 34 Penrose, R. (2004). Fiziğin Gizemi, TUBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara.
  • PISA. (2012). PISA 2012 Results in focus, OECD Raports, s.5
  • Puk, T.(2003). Creating a Quantum Cirriculum: Teaching and Learning in a Complex World, http://flash.lakeheadu.ca/~tpuk/metamodel/index.htm (Date of access: 04.02.2014).
  • Şişman, M. (1999). Öğretmenliğe Giriş, Pagem A Yayıncılık, Ankara.
  • Türer, A.(2006). Program Geliştirmede Kullanılmak Üzere Bilgi Felsefesinde Bazı Çıkarımlar, Abece Dergisi, Sayı 243.
  • Usta, E. (2006). Kuantum Öğrenme: Öğretmenlere ve Öğrencilere, İlköğretmen Eğitimci Dergisi, Aralık, Sayı:4, Ankara, 20–25.
  • Vella, J.(2002). Quantum learning: Teaching as Dialogue. New Dırectıons For Adult and Contınuıng Educatıon, Spring, No.93.
  • Vos-Groenendal, J. (1991). Research of Participants’ Perceptions After Attending SuperCamp, Doctoral Dissertation, Northern Arizona University, Flagstaff Arizona.
  • Yıldırım, C. (1999). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, ÖSYM Yayınları, Ankara.
  • Yurdakul, B. and others, (2007). Eğitiminde Yeni Yönelimler, Kuantum Öğrenme, Pagem A Yayıncılık. S; 277-290
  • Zohar, D. and Marshall, I. (2004). Ruhsal Zekamızla Bağlantı Kurmak, Meta Basım Yayım, İstanbul.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil En
Bölüm Makaleler
Yazarlar

M. Bahaddin Acat

Yusuf Ay

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Acat, M. B., & Ay, Y. (2014). An Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade Students’ Science Achievement, Retention and Attitude. The International Journal of Research in Teacher Education, 5(2), 11-23.
AMA Acat MB, Ay Y. An Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade Students’ Science Achievement, Retention and Attitude. The International Journal of Research in Teacher Education. Ekim 2014;5(2):11-23.
Chicago Acat, M. Bahaddin, ve Yusuf Ay. “An Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade Students’ Science Achievement, Retention and Attitude”. The International Journal of Research in Teacher Education 5, sy. 2 (Ekim 2014): 11-23.
EndNote Acat MB, Ay Y (01 Ekim 2014) An Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade Students’ Science Achievement, Retention and Attitude. The International Journal of Research in Teacher Education 5 2 11–23.
IEEE M. B. Acat ve Y. Ay, “An Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade Students’ Science Achievement, Retention and Attitude”, The International Journal of Research in Teacher Education, c. 5, sy. 2, ss. 11–23, 2014.
ISNAD Acat, M. Bahaddin - Ay, Yusuf. “An Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade Students’ Science Achievement, Retention and Attitude”. The International Journal of Research in Teacher Education 5/2 (Ekim 2014), 11-23.
JAMA Acat MB, Ay Y. An Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade Students’ Science Achievement, Retention and Attitude. The International Journal of Research in Teacher Education. 2014;5:11–23.
MLA Acat, M. Bahaddin ve Yusuf Ay. “An Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade Students’ Science Achievement, Retention and Attitude”. The International Journal of Research in Teacher Education, c. 5, sy. 2, 2014, ss. 11-23.
Vancouver Acat MB, Ay Y. An Investigation the Effect of Quantum Learning Approach on Primary School 7th Grade Students’ Science Achievement, Retention and Attitude. The International Journal of Research in Teacher Education. 2014;5(2):11-23.