BibTex RIS Kaynak Göster

Examination on Media Literacy Behaviors of Teacher Candidates: Ege University Example

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 10, 16.03.2015

Öz

The basic purpose of the study is to determine the media literacy levels of teacher candidates. Within the frame of this basic purpose, it is observed whether the media literacy levels of teacher candidates vary depending on the undergraduate program they study, their opportunities to access internet, to follow newspaper and magazines and their frequency of watching television. The study group of the research is consisted of total 332 teacher candidates in the academic year of 2013-2014 who study their last year at Ege University, Faculty of Education in the undergraduate programs of Primary School Teaching, Turkish Teaching, Computer and Instructional Technologies Teaching, Pre-School Teaching, Social Sciences Teaching, Psychological Counseling and Guidance and Science Teaching. The data of the study is gathered with the “Media Literacy Level Determination Scale” developed by Karaman and Karataş (2009). In the analysis of the data; tests of average, standard deviation and Anova are used. In accordance with the findings of the research, significant diversity among teacher candidate’s level of media literacy, based on the undergraduate program they study, is found. Additionally, it is also found that the opportunities to access internet, to follow newspaper and magazines have also created significant diversity in teacher candidate’s level of media literacy. 

Kaynakça

  • Altun, A. (2009). Eğitim Bilim Açısından Seçmeli Medya Okuryazarlığı Dersi Programına Eleştirel Bir Yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 97-109.
  • Ashley, S., Poepsel, M. ve Willis, E. (2010). Media Literacy and News Credibility: Does Knowledge of Media Ownership İncrease Skepticism in News Consumers?, Journal of Media Literacy Education, 2(1).
  • Available at: http://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol2/iss1/3
  • Aufderheide, P. (1993). Media literacy: A report of the National Leadership Conference on media literacy. Aspen, CO: Aspen Institute.
  • Considine, D; Horton,J. ve Moorman,G. (2009). Teaching and Reaching the Millennial Generation Through Media Literacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 52(6), 471–481.
  • Çetinkaya, S. (2008). Bilinçli Medya Kullanıcıları Yaratma Sürecinde Medya Okuryazarlığının Önemi (Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Deveci, H., ve Çengelci, T. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarından Medya Okuryazarlığına Bir Bakış. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 25-43.
  • Doğan, İ. (2012). Sosyoloji kavramlar ve sorunlar (12. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Ege Üniversitesi (E.Ü.) (2014). Bilgi Paketi/Ders Kataloğu. http://ebys.ege.edu.tr/ogrenci/ebp/organizasyon.aspx?kultur=trTR&Mod=1&ustbirim=45&birim=7&altbirim=-1&program=2935&organizasyonId=340&mufredatTurId=932001(Erişim Tarihi: 2014, Kasım 19).
  • Genç ,S.Z. ve Güner, F.(2014). Medyadaki “Gerçeklik” Sorunu ve Ortaokul Öğrencileri (Öğretmen Görüşlerine Göre Durum Tespiti). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,7(4),233-254.
  • Genç, S. Z. ve Güner, F. (2010). İlköğretim 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Televizyon İzleme Profili (Çanakkale İli Örneği), Milli Eğitim Dergisi, 188, 230- 250.
  • İnan, T. ve Bayındır, N. (2009). Medya Okur-Yazarlığı Dersinin Gerekliliğine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri. I. Uluslar arası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale.
  • İnceoğlu, Y., (2007). Medyayı Doğru Anlamak. Nurçay Türkoğlu, Melda Cinman Şimşek (Ed.), Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Kalemus Yayınları.
  • Jols, T. ve Tholman, E. (2008). 21. Yüzyıl Okuryazarlığı: Medya Okuryazarlığına Genel Bir Bakış ve Sınıf İçi Etkinlikler (Çev.Ed. Cevat Elma ve Alper Kesten), Ankara: Ekinoks Yayınevi.
  • Karaman, M. K. ve Karataş, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. İlköğretim Online, 8(3), 798-808.
  • Karasar, N. (2003).Bilimsel Araştırma Yöntemi (13.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Livingstone, S. (2004). Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies. The Communication Review, 7(1), 3-14.
  • Okur-Berberoğlu, E. (2013). Medya Okur-Yazarlığı ve Mesajların Anlamlandırma Süreci. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 13-21.
  • RTÜK, (2015). Medya Okuryazarlığı Kitabı Sil Baştan. Erişim: http://www.rtuk.org.tr/Home/SolMenu/89# (17.01.15 tarihinde erişilmiştir).
  • Som, S. ve Kurt, A. A. (2012). Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Medya Okuryazarlık Düzeyleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1),104-119.
  • Soydan, M. K. (2012). Küreselleşme Sürecinde Medyanın Rolü. (TC. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Uzmanlık Tezi), Ankara.
  • Thoman, E. ve Jolls, T. (2004). Media Literacy- A National Priority for A Changing World,. American Behavioral Scientist, 48, 18.
  • Yeşil, R. ve Korkmaz, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Televizyon Bağımlılıkları, Okuryazarlık Düzeyleri Ve Eğitselliğine İlişkin Düşünceleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi,26,55-72.

Examination on Media Literacy Behaviors of Teacher Candidates: Ege University Example

Yıl 2015, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 10, 16.03.2015

Öz

Araştırmanın temel amacı, öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeylerini belirlemektir. Bu temel amaç çerçevesinde, öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeylerinin öğrenim gördükleri lisans programı, internet erişim olanağı, gazete ve dergileri takip edebilme, televizyon izleme sıklıklarına göre farklılaşma gösterip göstermediğine bakılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013-2014 öğretim yılında Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde son sınıfta öğrenim gören Sınıf Öğretmenliği, Türkçe Öğretmenliği, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Psikolojik Danışma ve Rehberlik ve Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans programlarındaki toplam 332 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veriler Karaman ve Karataş (2009) tarafından geliştirilen “Medya Okuryazarlık Düzey Belirleme Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, Anova testleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri lisans programına göre medya okuryazarlık düzeyleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Ayrıca, öğretmen adaylarının internet erişim olanaklarının ve gazete, dergileri takip etme durumlarının medya okuryazarlık düzeylerinde anlamlı farklılık oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Altun, A. (2009). Eğitim Bilim Açısından Seçmeli Medya Okuryazarlığı Dersi Programına Eleştirel Bir Yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 97-109.
  • Ashley, S., Poepsel, M. ve Willis, E. (2010). Media Literacy and News Credibility: Does Knowledge of Media Ownership İncrease Skepticism in News Consumers?, Journal of Media Literacy Education, 2(1).
  • Available at: http://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol2/iss1/3
  • Aufderheide, P. (1993). Media literacy: A report of the National Leadership Conference on media literacy. Aspen, CO: Aspen Institute.
  • Considine, D; Horton,J. ve Moorman,G. (2009). Teaching and Reaching the Millennial Generation Through Media Literacy. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 52(6), 471–481.
  • Çetinkaya, S. (2008). Bilinçli Medya Kullanıcıları Yaratma Sürecinde Medya Okuryazarlığının Önemi (Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Deveci, H., ve Çengelci, T. (2008). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarından Medya Okuryazarlığına Bir Bakış. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 25-43.
  • Doğan, İ. (2012). Sosyoloji kavramlar ve sorunlar (12. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Ege Üniversitesi (E.Ü.) (2014). Bilgi Paketi/Ders Kataloğu. http://ebys.ege.edu.tr/ogrenci/ebp/organizasyon.aspx?kultur=trTR&Mod=1&ustbirim=45&birim=7&altbirim=-1&program=2935&organizasyonId=340&mufredatTurId=932001(Erişim Tarihi: 2014, Kasım 19).
  • Genç ,S.Z. ve Güner, F.(2014). Medyadaki “Gerçeklik” Sorunu ve Ortaokul Öğrencileri (Öğretmen Görüşlerine Göre Durum Tespiti). Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,7(4),233-254.
  • Genç, S. Z. ve Güner, F. (2010). İlköğretim 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Televizyon İzleme Profili (Çanakkale İli Örneği), Milli Eğitim Dergisi, 188, 230- 250.
  • İnan, T. ve Bayındır, N. (2009). Medya Okur-Yazarlığı Dersinin Gerekliliğine Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri. I. Uluslar arası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale.
  • İnceoğlu, Y., (2007). Medyayı Doğru Anlamak. Nurçay Türkoğlu, Melda Cinman Şimşek (Ed.), Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Kalemus Yayınları.
  • Jols, T. ve Tholman, E. (2008). 21. Yüzyıl Okuryazarlığı: Medya Okuryazarlığına Genel Bir Bakış ve Sınıf İçi Etkinlikler (Çev.Ed. Cevat Elma ve Alper Kesten), Ankara: Ekinoks Yayınevi.
  • Karaman, M. K. ve Karataş, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık Düzeyleri. İlköğretim Online, 8(3), 798-808.
  • Karasar, N. (2003).Bilimsel Araştırma Yöntemi (13.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Livingstone, S. (2004). Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies. The Communication Review, 7(1), 3-14.
  • Okur-Berberoğlu, E. (2013). Medya Okur-Yazarlığı ve Mesajların Anlamlandırma Süreci. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 13-21.
  • RTÜK, (2015). Medya Okuryazarlığı Kitabı Sil Baştan. Erişim: http://www.rtuk.org.tr/Home/SolMenu/89# (17.01.15 tarihinde erişilmiştir).
  • Som, S. ve Kurt, A. A. (2012). Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Medya Okuryazarlık Düzeyleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1),104-119.
  • Soydan, M. K. (2012). Küreselleşme Sürecinde Medyanın Rolü. (TC. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Uzmanlık Tezi), Ankara.
  • Thoman, E. ve Jolls, T. (2004). Media Literacy- A National Priority for A Changing World,. American Behavioral Scientist, 48, 18.
  • Yeşil, R. ve Korkmaz, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Televizyon Bağımlılıkları, Okuryazarlık Düzeyleri Ve Eğitselliğine İlişkin Düşünceleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi,26,55-72.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gizem Engin

Salih Zeki Genc

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Engin, G., & Genc, S. Z. (2015). Examination on Media Literacy Behaviors of Teacher Candidates: Ege University Example. The International Journal of Research in Teacher Education, 6(2), 1-10.
AMA Engin G, Genc SZ. Examination on Media Literacy Behaviors of Teacher Candidates: Ege University Example. The International Journal of Research in Teacher Education. Mart 2015;6(2):1-10.
Chicago Engin, Gizem, ve Salih Zeki Genc. “Examination on Media Literacy Behaviors of Teacher Candidates: Ege University Example”. The International Journal of Research in Teacher Education 6, sy. 2 (Mart 2015): 1-10.
EndNote Engin G, Genc SZ (01 Mart 2015) Examination on Media Literacy Behaviors of Teacher Candidates: Ege University Example. The International Journal of Research in Teacher Education 6 2 1–10.
IEEE G. Engin ve S. Z. Genc, “Examination on Media Literacy Behaviors of Teacher Candidates: Ege University Example”, The International Journal of Research in Teacher Education, c. 6, sy. 2, ss. 1–10, 2015.
ISNAD Engin, Gizem - Genc, Salih Zeki. “Examination on Media Literacy Behaviors of Teacher Candidates: Ege University Example”. The International Journal of Research in Teacher Education 6/2 (Mart 2015), 1-10.
JAMA Engin G, Genc SZ. Examination on Media Literacy Behaviors of Teacher Candidates: Ege University Example. The International Journal of Research in Teacher Education. 2015;6:1–10.
MLA Engin, Gizem ve Salih Zeki Genc. “Examination on Media Literacy Behaviors of Teacher Candidates: Ege University Example”. The International Journal of Research in Teacher Education, c. 6, sy. 2, 2015, ss. 1-10.
Vancouver Engin G, Genc SZ. Examination on Media Literacy Behaviors of Teacher Candidates: Ege University Example. The International Journal of Research in Teacher Education. 2015;6(2):1-10.