Öz
Eğitimsel kaynaklara ulaşabilme veya onlardan yararlanma eşitliğini ifade eden "eğitimde fırsat eşitliği" kavramı; insanı gerçek anlamda onurlu ve soylu bir var-lık haline getirecek olan değerleri ona kazandıran, toplumun yaşam düzeyini yükselten eğitimden; herkesin eşit koşullar içinde, yetenek ve arzusuna göre fay-dalanabilmesidir. Aynı zamanda, eğitimde fırsat eşitliği, toplumsal hareketlilikle de ilgili olan temel bir kavramdır ve toplumsal hareketlilik ise modern toplumun önde gelen ayırt edici özelliklerinden birisidir.
Eğitimde fırsat eşitliği ile ilişkili olan pek çok toplumsal faktör bulunmaktadır. Cinsiyet ayrımı da eğitimde fırsat eşitliği ile ilişkili olan toplumsal faktörlerden biridir. Bu sebepten dolayı "eğitimde fırsat eşitliği ile cinsiyet ayrımı faktörü" üzerine sosyolojik araştırmaların yapılması elzemdir. Eğitimde fırsat eşitliği ile cinsiyet ayrımı arasında nasıl bir durum vardır; yurttaşların buna dönük yakla-şımları, görüşleri nedir? Cinsiyet ayrımı, eğitimsel kaynaklara ulaşmayı, onlardan yararlanmayı etkilemekte midir? Bu çerçevedeki sorulara, problemlere yönelik sosyolojik incelemelerin yapılıp, verilerin elde edilmesi son derece önemlidir.
Mevcut literatür incelendiğinde görünen husus, "eğitimde fırsat eşitliği ile cinsi-yet ayrımı faktörü’nün incelenmesine, analizine dönük olarak gerçekleştirilen saha araştırmalarının literatürde yeterince yer bulmadığıdır. Bu sebepten ötürü konunun sosyolojik olarak analiz edilmesi, değerlendirilmesi gereklidir. Bu araş-tırma ile mevcut literatürde eksikliği görülen "eğitimde fırsat eşitliği ile cinsiyet ayrımı faktörü" ilişkisinin; sosyolojik değerlendirme açığının kapatılmasına da yardımcı olunmaya çalışılacaktır.
Bir alan araştırmasına dayanan bu çalışmayla, "eğitimde fırsat eşitliği ile cinsiyet ayrımı faktörü" arasındaki durum, ilişki Aydın kent merkezi örneğinde sosyolo-jik olarak ele alınıp, değerlendirilmiştir. Çalışmada anket tekniğinden yararlanıl-mıştır ve anketler nicel araştırma bağlamında örnekleme alınan 412 yurttaşa, kar-şılıklı görüşme biçimiyle uygulanmıştır. Bu bağlamda; nicel araştırma ile yurttaş-ların perspektifinden, "eğitimde fırsat eşitliği ile cinsiyet ayrımı faktörü" bağla-mında veriler elde edilmeye, durum tespiti yapılmaya çalışılmıştır.