Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A RESEARCH ON "EQUALITY OF OPPORTUNITY IN EDUCATION – GENDER DISCRIMINATION FACTOR"

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 127 - 142, 21.07.2019

Öz

The concept of the "equality of opportunity in education", which means the equ-ality of accessing the educational resources and their equal utilization, refers to benefitting equally from education, which brings the values that make human a truly honourable and noble existence and increases the level of life, in equal conditions on the basis of talent and desire. The equality of opportunity in edu-cation is also a fundamental concept that is related to social mobility, which is one of the distinctive features of modern society.
There are many social factors associated with the equality of opportunity in edu-cation. Among them, gender discrimination is a prominent factor and it is essen-tial to carry out sociological research on “the equal opportunities in education and gender based discrimination factor”. What kind of situation is presented between the equal opportunities in education and gender discrimination factor? What are the opinions and approaches of citizens relative to this? Does gender discrimination affect access to educational resources and their utilization? It is very important to conduct sociological research and to obtain results towards the questions and problems within this context.
When the current literature is examined, it can be seen that field studies conduc-ted for the analysis are not sufficiently included, which reveals the necessity of a sociological analysis and evaluation on this subject. Accordingly, this study aims at providing a sociological evaluation on the relationship between the equality of opportunity in education and gender discrimination factor, which is lacking in the current literature.
In this work, which is based on a field study, the situation between the "equality of opportunity in education and gender discrimination factor" has been exami-ned and evaluated sociologically in the example of Aydın city centre. The met-hod of questionnaire was used and the questionnaires were applied to 412 citi-zens within the context of quantitative research in the form of mutual interview. In this regard, it has been tried to obtained data and to determine the situation within the context of the equality of opportunity in education and gender discri-mination factor from the perspective of citizens with quantitative research.

Kaynakça

  • Akın, A. (2007). Toplumsal Cinsiyet (Gender) Ayrımcılığı ve Sağlık, Toplum Hekimliği Bülteni, 26 (2): 1-9.
  • Alparslan, A. M., Çetinkaya B. ve Özlem, Ö. A. (2015). İşletmelerde Cinsiyet Ayrımcılığı ve Kadın Çalışanların Sorunları, MAKÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (3): 66-81.
  • Baş, T. (2008). Anket (5. bs.), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Doğan, İ. (2000). Sosyoloji (Kavramlar ve Sorunlar) (3 bs.), Sistem Ya-yıncılık, İstanbul.
  • Doğan, İ. (2012). Eğitim Sosyolojisi (2. bs.), Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Kemerlioğlu, E. (1996). Toplumsal Tabakalaşma ve Hareketlilik (1. bs.), Saray Kitabevleri, İzmir.
  • Lazenby, H. (2016). What is Equality of Opportunity in Education?, The-ory and Research in Education, 14 (I): 65-76.
  • Özaydınlık, K. (2014). Toplumsal Cinsiyet Temelinde Türkiye'de Kadın ve Eğitim, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, (33): 93-112.
  • Tezcan, M. (2016). Eğitim Sosyolojisi (16. bs.), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Topses, M. D. (2014). Eğitim Sosyolojisi (2. bs.), Nobel Yayıncılık, An-kara.
  • Yen-Ting, L. (2018). New Concepts of Equality of Educational Opportu-nity, Universal Journal of Educational Research 6 (3): 399-403.
  • https://www.nufusu.com/il/aydin-nufusu. (2019). 10 Nisan 2019 tarihinde www.nufusu.com adresinden erişildi.

"EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ - CİNSİYET AYRIMI FAKTÖRÜ" ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 127 - 142, 21.07.2019

Öz

Eğitimsel kaynaklara ulaşabilme veya onlardan yararlanma eşitliğini ifade eden "eğitimde fırsat eşitliği" kavramı; insanı gerçek anlamda onurlu ve soylu bir var-lık haline getirecek olan değerleri ona kazandıran, toplumun yaşam düzeyini yükselten eğitimden; herkesin eşit koşullar içinde, yetenek ve arzusuna göre fay-dalanabilmesidir. Aynı zamanda, eğitimde fırsat eşitliği, toplumsal hareketlilikle de ilgili olan temel bir kavramdır ve toplumsal hareketlilik ise modern toplumun önde gelen ayırt edici özelliklerinden birisidir. 
Eğitimde fırsat eşitliği ile ilişkili olan pek çok toplumsal faktör bulunmaktadır. Cinsiyet ayrımı da eğitimde fırsat eşitliği ile ilişkili olan toplumsal faktörlerden biridir. Bu sebepten dolayı "eğitimde fırsat eşitliği ile cinsiyet ayrımı faktörü" üzerine sosyolojik araştırmaların yapılması elzemdir. Eğitimde fırsat eşitliği ile cinsiyet ayrımı arasında nasıl bir durum vardır; yurttaşların buna dönük yakla-şımları, görüşleri nedir? Cinsiyet ayrımı, eğitimsel kaynaklara ulaşmayı, onlardan yararlanmayı etkilemekte midir? Bu çerçevedeki sorulara, problemlere yönelik sosyolojik incelemelerin yapılıp, verilerin elde edilmesi son derece önemlidir.
Mevcut literatür incelendiğinde görünen husus, "eğitimde fırsat eşitliği ile cinsi-yet ayrımı faktörü’nün incelenmesine, analizine dönük olarak gerçekleştirilen saha araştırmalarının literatürde yeterince yer bulmadığıdır. Bu sebepten ötürü konunun sosyolojik olarak analiz edilmesi, değerlendirilmesi gereklidir. Bu araş-tırma ile mevcut literatürde eksikliği görülen "eğitimde fırsat eşitliği ile cinsiyet ayrımı faktörü" ilişkisinin; sosyolojik değerlendirme açığının kapatılmasına da yardımcı olunmaya çalışılacaktır. 
Bir alan araştırmasına dayanan bu çalışmayla, "eğitimde fırsat eşitliği ile cinsiyet ayrımı faktörü" arasındaki durum, ilişki Aydın kent merkezi örneğinde sosyolo-jik olarak ele alınıp, değerlendirilmiştir. Çalışmada anket tekniğinden yararlanıl-mıştır ve anketler nicel araştırma bağlamında örnekleme alınan 412 yurttaşa, kar-şılıklı görüşme biçimiyle uygulanmıştır. Bu bağlamda; nicel araştırma ile yurttaş-ların perspektifinden, "eğitimde fırsat eşitliği ile cinsiyet ayrımı faktörü" bağla-mında veriler elde edilmeye, durum tespiti yapılmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akın, A. (2007). Toplumsal Cinsiyet (Gender) Ayrımcılığı ve Sağlık, Toplum Hekimliği Bülteni, 26 (2): 1-9.
  • Alparslan, A. M., Çetinkaya B. ve Özlem, Ö. A. (2015). İşletmelerde Cinsiyet Ayrımcılığı ve Kadın Çalışanların Sorunları, MAKÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (3): 66-81.
  • Baş, T. (2008). Anket (5. bs.), Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Doğan, İ. (2000). Sosyoloji (Kavramlar ve Sorunlar) (3 bs.), Sistem Ya-yıncılık, İstanbul.
  • Doğan, İ. (2012). Eğitim Sosyolojisi (2. bs.), Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Kemerlioğlu, E. (1996). Toplumsal Tabakalaşma ve Hareketlilik (1. bs.), Saray Kitabevleri, İzmir.
  • Lazenby, H. (2016). What is Equality of Opportunity in Education?, The-ory and Research in Education, 14 (I): 65-76.
  • Özaydınlık, K. (2014). Toplumsal Cinsiyet Temelinde Türkiye'de Kadın ve Eğitim, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, (33): 93-112.
  • Tezcan, M. (2016). Eğitim Sosyolojisi (16. bs.), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Topses, M. D. (2014). Eğitim Sosyolojisi (2. bs.), Nobel Yayıncılık, An-kara.
  • Yen-Ting, L. (2018). New Concepts of Equality of Educational Opportu-nity, Universal Journal of Educational Research 6 (3): 399-403.
  • https://www.nufusu.com/il/aydin-nufusu. (2019). 10 Nisan 2019 tarihinde www.nufusu.com adresinden erişildi.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Erdem Akgül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akgül, A. E. (2019). "EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ - CİNSİYET AYRIMI FAKTÖRÜ" ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. International Journal of Social And Humanities Sciences, 3(1), 127-142.
AMA Akgül AE. "EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ - CİNSİYET AYRIMI FAKTÖRÜ" ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. IJSHS. Temmuz 2019;3(1):127-142.
Chicago Akgül, Ali Erdem. “‘EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ - CİNSİYET AYRIMI FAKTÖRÜ’ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. International Journal of Social And Humanities Sciences 3, sy. 1 (Temmuz 2019): 127-42.
EndNote Akgül AE (01 Temmuz 2019) "EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ - CİNSİYET AYRIMI FAKTÖRÜ" ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. International Journal of Social And Humanities Sciences 3 1 127–142.
IEEE A. E. Akgül, “‘EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ - CİNSİYET AYRIMI FAKTÖRÜ’ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, IJSHS, c. 3, sy. 1, ss. 127–142, 2019.
ISNAD Akgül, Ali Erdem. “‘EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ - CİNSİYET AYRIMI FAKTÖRÜ’ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. International Journal of Social And Humanities Sciences 3/1 (Temmuz 2019), 127-142.
JAMA Akgül AE. "EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ - CİNSİYET AYRIMI FAKTÖRÜ" ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. IJSHS. 2019;3:127–142.
MLA Akgül, Ali Erdem. “‘EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ - CİNSİYET AYRIMI FAKTÖRÜ’ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. International Journal of Social And Humanities Sciences, c. 3, sy. 1, 2019, ss. 127-42.
Vancouver Akgül AE. "EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ - CİNSİYET AYRIMI FAKTÖRÜ" ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. IJSHS. 2019;3(1):127-42.