Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri öğretmenlerinin, aktif öğrenmeyi benimsemeye ve uygulamaya motive etmede önemli gördükleri faktörlere yönelik görüşleri

Yıl 2020, , 354 - 369, 27.07.2020
https://doi.org/10.24289/ijsser.751628

Öz

Bu çalışmanın amacı, aktif öğrenmeyi uygulayan Fen Bilimleri öğretmenlerinin, aktif öğrenmeyi benimsemeye ve uygulamaya motive etmede önemli gördükleri faktörlere yönelik görüşlerini belirlemektir. Çalışma, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında, farklı illerde görev yapan ve aktif öğrenmeyi uyguladığı belirlenen yedi Fen Bilimleri öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada amaçlı örneklem yöntemi uygulanmış, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme formu geçerlik güvenirlik çalışmaları gerçekleştirilerek kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde ise içerik analizi yöntemi türlerinden gömülü teori yönteminden faydalanılmıştır. Yapılan çalışmanın analizi sonucunda, Fen Bilimleri öğretmenlerinin aktif öğrenmeyi uygulama nedenleri, onları aktif öğren-meye yönelten en önemli faktör/faktörler ve aktif öğrenmeyi uygulamaya nasıl başladıkları temaları ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Aydede, M. N., (2006). İlköğretim altıncı sınıf fen bilgisi dersinde aktif öğrenme yaklaşımını kullanmanın akademik başarı, tutum ve kalıcılık üzerine etkisi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Aydede Yalçın M.N. – Öztürk, H.İ. (2016). “Fen Bilimleri Öğretmenlerinin ‘‘Aktif Öğrenme’’ Kavramına Yönelik Algıları / Science Teachers' Perceptions Towards ‘‘Active Learning’’ Concept”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. Hayati Akyol Armağanı), Volume 11/3 Winter 2016, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9096, p. 315-326.
  • Demirhan, C., (2001). TED Ankara Koleji Fen Eğitimini Geliştirme Projesi (FEGEP) Web Sayfası ve İşlemleri, Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı ve Sergisi (BTIE).
  • Durmaz, H., (2004). Nasıl bir fen eğitim istiyoruz?, Yasadıkça Eğitim Dergisi, 83, 38-40.
  • Erdoğan, M., (2007). Yeni geliştirilen dördüncü ve beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının analizi: Nitel bir çalışma, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), 221-254.
  • Harunoğulları, S. (2017). Fen Bilimleri Öğretmenlerini Aktif Öğrenmeyi Benimsemeye ve Uygulamaya Motive Etmede Önemli Faktörlerin İncelenmesi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
  • Kaptan, F., Korkmaz, H.(2001). İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi, İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı, Modül 7, Ankara: MEB Yayınları.
  • Korkmaz, H., (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımı, Ankara: Yeryüzü Yayınları.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • Tandoğan, R. Ö., (2006). Fen eğitiminde probleme dayalı aktif öğrenmenin öğrencilerin başarılarına ve kavram öğrenmelerine etkisi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Yıldırım. A., Şimşek,. H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The views of Science teachers on the important factors which are motivated in adoption and implementation of active learning

Yıl 2020, , 354 - 369, 27.07.2020
https://doi.org/10.24289/ijsser.751628

Öz

The aim of this study is to determine the views of science teachers who apply active learning towards the factors they consider important in motivating and adopting active learning. The study was carried out with seven Science teachers, who worked in different provinces and determined to apply active learning, in the 2016-2017 academic year. In the study, the purposive sampling method was applied and a phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, was used. The semi-structured interview form developed by the researcher was used as a data collection tool in the study by conducting validity and reliability studies. In the analysis of the research data, the embedded theory method was used, which is one of the content analysis method types. As a result of the analysis of the study, the reasons for science teachers to apply active learning, the most important factors (factors) that lead them to active learning and how they started to apply active learning were revealed.

Kaynakça

  • Aydede, M. N., (2006). İlköğretim altıncı sınıf fen bilgisi dersinde aktif öğrenme yaklaşımını kullanmanın akademik başarı, tutum ve kalıcılık üzerine etkisi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Aydede Yalçın M.N. – Öztürk, H.İ. (2016). “Fen Bilimleri Öğretmenlerinin ‘‘Aktif Öğrenme’’ Kavramına Yönelik Algıları / Science Teachers' Perceptions Towards ‘‘Active Learning’’ Concept”, TURKISH STUDIES -International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, ISSN: 1308-2140, (Prof. Dr. Hayati Akyol Armağanı), Volume 11/3 Winter 2016, ANKARA/TURKEY, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9096, p. 315-326.
  • Demirhan, C., (2001). TED Ankara Koleji Fen Eğitimini Geliştirme Projesi (FEGEP) Web Sayfası ve İşlemleri, Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı ve Sergisi (BTIE).
  • Durmaz, H., (2004). Nasıl bir fen eğitim istiyoruz?, Yasadıkça Eğitim Dergisi, 83, 38-40.
  • Erdoğan, M., (2007). Yeni geliştirilen dördüncü ve beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının analizi: Nitel bir çalışma, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), 221-254.
  • Harunoğulları, S. (2017). Fen Bilimleri Öğretmenlerini Aktif Öğrenmeyi Benimsemeye ve Uygulamaya Motive Etmede Önemli Faktörlerin İncelenmesi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
  • Kaptan, F., Korkmaz, H.(2001). İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi, İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı, Modül 7, Ankara: MEB Yayınları.
  • Korkmaz, H., (2004). Fen ve teknoloji eğitiminde alternatif değerlendirme yaklaşımı, Ankara: Yeryüzü Yayınları.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • Tandoğan, R. Ö., (2006). Fen eğitiminde probleme dayalı aktif öğrenmenin öğrencilerin başarılarına ve kavram öğrenmelerine etkisi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Yıldırım. A., Şimşek,. H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serdar Harunoğulları 0000-0002-7896-4091

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Harunoğulları, S. (2020). Fen Bilimleri öğretmenlerinin, aktif öğrenmeyi benimsemeye ve uygulamaya motive etmede önemli gördükleri faktörlere yönelik görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(3), 354-369. https://doi.org/10.24289/ijsser.751628
AMA Harunoğulları S. Fen Bilimleri öğretmenlerinin, aktif öğrenmeyi benimsemeye ve uygulamaya motive etmede önemli gördükleri faktörlere yönelik görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research. Temmuz 2020;6(3):354-369. doi:10.24289/ijsser.751628
Chicago Harunoğulları, Serdar. “Fen Bilimleri öğretmenlerinin, Aktif öğrenmeyi Benimsemeye Ve Uygulamaya Motive Etmede önemli gördükleri faktörlere yönelik görüşleri”. International Journal of Social Sciences and Education Research 6, sy. 3 (Temmuz 2020): 354-69. https://doi.org/10.24289/ijsser.751628.
EndNote Harunoğulları S (01 Temmuz 2020) Fen Bilimleri öğretmenlerinin, aktif öğrenmeyi benimsemeye ve uygulamaya motive etmede önemli gördükleri faktörlere yönelik görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research 6 3 354–369.
IEEE S. Harunoğulları, “Fen Bilimleri öğretmenlerinin, aktif öğrenmeyi benimsemeye ve uygulamaya motive etmede önemli gördükleri faktörlere yönelik görüşleri”, International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 6, sy. 3, ss. 354–369, 2020, doi: 10.24289/ijsser.751628.
ISNAD Harunoğulları, Serdar. “Fen Bilimleri öğretmenlerinin, Aktif öğrenmeyi Benimsemeye Ve Uygulamaya Motive Etmede önemli gördükleri faktörlere yönelik görüşleri”. International Journal of Social Sciences and Education Research 6/3 (Temmuz 2020), 354-369. https://doi.org/10.24289/ijsser.751628.
JAMA Harunoğulları S. Fen Bilimleri öğretmenlerinin, aktif öğrenmeyi benimsemeye ve uygulamaya motive etmede önemli gördükleri faktörlere yönelik görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2020;6:354–369.
MLA Harunoğulları, Serdar. “Fen Bilimleri öğretmenlerinin, Aktif öğrenmeyi Benimsemeye Ve Uygulamaya Motive Etmede önemli gördükleri faktörlere yönelik görüşleri”. International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 6, sy. 3, 2020, ss. 354-69, doi:10.24289/ijsser.751628.
Vancouver Harunoğulları S. Fen Bilimleri öğretmenlerinin, aktif öğrenmeyi benimsemeye ve uygulamaya motive etmede önemli gördükleri faktörlere yönelik görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2020;6(3):354-69.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.