Bu araştırmada, 48-72 aylık çocukların davranış sorunlarının çocuklara ve öğretmenlerine ilişkin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çocuklara ilişkin değişkenler; yaş, cinsiyet, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, doğum sırası; öğretmenlere ilişkin değişkenler ise, mesleki deneyim, davranış sorunlarını önleme eğitimine katılma durumu ve sosyal beceri eğitimine katılma durumu olarak belirlenmiştir. Araştırma tarama modeli olma özelliği taşımaktadır. Evreni, Kayseri iline bağlı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-72 aylık çocuklar; örneklemi ise, Kayseri ilinin en yüksek nüfus yoğunluğuna sahip ilk üç ilçesinde yer alan okul öncesi eğitim kurumlarından kolay ulaşılabilir örnekleme ile belirlenen 445 çocuk oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği kullanılmıştır. Veriler, nonparametrik testler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; erkek çocukların kız çocuklara kıyasla kavgacı saldırgan olma ve dikkatsiz aşırı hareketli olma ile ilgili davranış sorunlarının daha fazla olduğu saptanmıştır. 60-72 aylık çocukların endişeli ve ağlamaklı olma ile ilgili davranış sorunlarının 48-60 aylık çocuklardan daha fazla olduğu belirlenmiştir. Çocukların doğum sırası, anne ve baba eğitim durumuna göre davranış sorunları arasında anlamlı fark olmadığı görülmüştür. Sosyal beceri ve davranış sorunlarını önleme eğitimine katılan öğretmenlerin sınıfındaki çocukların endişeli ağlamaklı olma ile ilgili davranış sorunlarının daha düşük olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin mesleki deneyiminin ise, çocukların davranış sorunlarında anlamlı farklılık yaratmadığı saptanmıştır.
The aim of this research was to determine the behavioral problems of preschoolers according to some variables regarding teachers and children. Variables regarding children were age, gender, order of birth, mother and father education level. Variables regarding teachers were experience, social skills course attendance and avoiding problem behaviors course attendance. The research was in scanning model. Sample of the research consisted of 445 preschoolers whose age difference between 48-72 months of age in Kayseri. The data was collected by the kindergarten teachers using “Scanning Scale of the Behavioral Problems in Preschool Education” for each child. Results of the research showed that 60-72 months of age children’s behavior problems regarding being ready to cry and being anxious were higher than 48-60 months of age children. Boys’ aggressive, careless and hyperacidity behaviors were hıgher than girls’. Children’s order of birth, mother education level and father education level didn’t make any significant difference between children’s problem behavior scores. Children whose teachers had attended social skills course before had lower behavior problems regarding being anxious and ready to cry. Children whose teachers had attended avoiding problem behaviors course before had lower scores at all subtests of scanning scale. Last, teachers’ experience didn’t make any significant difference between children’s problem behaviors scores.
early childhood education problem behaviors children teachers
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 4 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.