Bu çalışmanın amacı, çocukluk çağı travmaları ve benlik saygısı
arasındaki ilişkinin, çocukluk çağı travma oranının ve cinsiyet dağılımının
incelenmesidir. Araştırma verileri 2014-2015 eğitim öğretim yılında İstanbul
Gelişim Üniversitesi İktisadi İdari Sosyal Bilimler Fakültesi ’nde öğrenim
gören 530 öğrenciden elde edilmiştir. Araştırmada “Rosenberg Benlik Saygısı
Ölçeği” ve “Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği” kullanılmış, veriler IBM SPSS 22.0
programıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda çocukluk çağı travmasının
mevcut olmasının benlik saygısını düşük benlik saygısı lehine yükselttiği;
ancak benlik saygısı düzeyinin belirleyicisi olarak çocukluk çağı travmalarının
açıklayıcılık gücünün zayıf olduğu saptanmıştır. Diğer bulgular şu şekildedir:
Çocukluk çağı travması alt boyutlarının tamamı (duygusal istismar, fiziksel
istismar, fiziksel ihmal, duygusal ihmal ve cinsel istismar) benlik saygısını
düşük benlik saygısı lehine yükseltmektedir. Erkek öğrencilerde çocukluk çağı
travması ve alt boyut olarak fiziksel ihmal ve cinsel istismar, kız öğrencilere
göre daha fazla oranda saptanmıştır. Bir diğer sonuç duygusal istismar,
fiziksel istismar ve duygusal ihmal alt boyutlarının cinsiyete göre farklılık
oluşturmamış olmasıdır
Çocukluk çağı travması benlik saygısı istismar ihmal cinsiyet
This study aims to
examine the rate of childhood trauma, gender distribution and the relation
between childhood trauma and self-respect. The research data was produced out
of 530 university students at İstanbul Gelişim University, Faculty of
Economics, Administrative and Social Sciences in the 2014-2015 academic year.
In the research “Rosenberg Self-Respect Scale” and “Childhood Trauma Scale”
were used and the data was analyzed by IBM SPSS 22.0. What was observed at the
end of the research is as follows: The fact that childhood trauma exists
decreases self-respect; as a determiner of self-respect level childhood trauma
is a feeble factor to give reasons; all the sub-dimensions of childhood trauma
(emotional abuse, physical abuse, physical neglect, emotional neglect and
sexual abuse) decrease self-respect; childhood trauma and as subdimensions
physical neglect and sexual abuse in male students are higher than in female
students; emotional abuse, physical abuse,emotional neglect subdimensions don’t
differ when it comes to gender.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.