Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocukluk çağı travması ve benlik saygısı

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 267 - 282, 06.01.2017
https://doi.org/10.24289/ijsser.274033

Öz

Bu çalışmanın amacı, çocukluk çağı travmaları ve benlik saygısı
arasındaki ilişkinin, çocukluk çağı travma oranının ve cinsiyet dağılımının
incelenmesidir. Araştırma verileri 2014-2015 eğitim öğretim yılında İstanbul
Gelişim Üniversitesi İktisadi İdari Sosyal Bilimler Fakültesi ’nde öğrenim
gören 530 öğrenciden elde edilmiştir. Araştırmada “Rosenberg Benlik Saygısı
Ölçeği” ve “Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği” kullanılmış, veriler IBM SPSS 22.0
programıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda çocukluk çağı travmasının
mevcut olmasının benlik saygısını düşük benlik saygısı lehine yükselttiği;
ancak benlik saygısı düzeyinin belirleyicisi olarak çocukluk çağı travmalarının
açıklayıcılık gücünün zayıf olduğu saptanmıştır. Diğer bulgular şu şekildedir:
Çocukluk çağı travması alt boyutlarının tamamı (duygusal istismar, fiziksel
istismar, fiziksel ihmal, duygusal ihmal ve cinsel istismar) benlik saygısını
düşük benlik saygısı lehine yükseltmektedir. Erkek öğrencilerde çocukluk çağı
travması ve alt boyut olarak fiziksel ihmal ve cinsel istismar, kız öğrencilere
göre daha fazla oranda saptanmıştır. Bir diğer sonuç duygusal istismar,
fiziksel istismar ve duygusal ihmal alt boyutlarının cinsiyete göre farklılık
oluşturmamış olmasıdır

Kaynakça

  • Akbaş, G.E. (2014). Farklı sosyoekonomik düzeydeki ergenlerin çocukluk dö-nemi istismar yaşantıları: Ankara Altındağ ve Çankaya örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 25 (2), 75-96.
  • Aktepe, E. (2009). Çocukluk çağı cinsel istismarı. Psikiyatride Güncel Yaklașımlar-Current Approaches In Psychıatry, (1), 95-119.
  • Algül, A., Ateş, A. M., Gülsün, M., Darık, A., Semiz, Ü.B., Başoğlu, C., Ebrinç, S. & Çetin, M. (2009). Antisosyal kişilik bozukluğu olgularında kendini yaralama davra-nışının saldırganlık, çocukluk çağı travmaları ve dissosiyasyon ile ilişkisi. Anatolian Journal of Psychiatry, (10), 278-285.
  • Aslan, S.H. & Alparslan, Z.N. (1999). Çocukluk örselenme yaşantıları ölçeğinin bir üniversite öğencisi örnekleminde geçerlik, güvenirlik ve faktör yapısı. Türk Psikiyatri Dergisi, 10(2), 275–85.
  • Balat, G.U. & Akman, B. (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencil-erinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (14, 2), 175-183.
  • Demirkapı, E.Ş. (2013). Çocukluk Çağı Travmalarının Duygu Düzenleme ve Kim-lik Gelişimine Etkisi ve Bunların Psikopatolojiler İle İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Ekinci, S. (2010). Fiziksel çocuk istismarı, Katkı Pediatri Dergisi, 32 (5), 625- 631.
  • Etain, B., Mathieu, F., Henry, C., Raust, A., Roy, I., Germain, A. & Bellivier, F. (2010). Preferential association between childhood psychological maltreatment and bipolar disorder. Journal of Traumatic Stress, 23(3), 376-383.
  • Eroğlu, A.R.Ç. & Türk, S.B. (2013). Ergenlerde çocukluk örselenme yaşantıları ve öfke ifade tarzları ile benlik saygısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin ince-lenmesi. Journal of Human Sciences, 10 (1). 1422-1439.
  • Evren, C. & Ögel, K. (2003). Alkol/madde bağımlılarında dissosiyatif belirtiler ve çocukluk çağı travması, depresyon, anksiyete ve alkol/ madde kullanımı ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, (4), 30-37.
  • Glaser, D. (2002). Emotional abuse and neglect (psychological maltreatment): A conceptual framework. Child Abuse Negl, (26), 697-714.
  • Güleç, H., Topaloğlu, M., Ünsal, D. & Altıntaş, M. (2012). Bir kısırdöngü olarak şiddet. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 4(1), 112-137.
  • Güler, N., Uzun, S., Boztaş, Z. & Aydoğan, S. (2002). Anneleri tarafından çocuklara uygulanan duygusal ve fiziksel istismar/ihmal davranışı ve bunu etki-leyen faktörler. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 24 (3), 128-134.
  • Joslyn, H. & Shivakumara K.( 2013). Self-esteem and psychological distress among sexually abused and sexually non-abused adolescents. International Jour-nal of Science and Research, 6 (14), 438.
  • Kalkan, M. & Özbek, S.K. (2011). Çocukluk çağı örselenme yaşantıları ergen-lerdeki flört kaygısını yordar mı?. Turk J Chıld Adolesc Ment Health, 18(1), 35-44.
  • Mullen, P., Martin, J., Anderson, J., Romans, S. & Herbison, G. (1996). The long-term impact of the physical, emotional, and sexual abuse of children: A community study. Child Abuse & Neglect, (20), 7-2.
  • Onat, G., Dinç, H., Günaydın, S. & Uğurlu, F. (2016). Çocukluk döneminde yaşan-an ihmal veya istismarın benlik saygısına etkisinin incelenmesi. 3(1), 9-15. DOI:10.17681/hsp.61140 HSP [Elde edilme tarihi: 04.05.2016, http://dergipark.ulakbim.gov.tr/iuhsp/article/viewFile/5000131558/5000156038]
  • Ovayolu, N., Uçan, Ö. & Serindağ, S. (2007). Çocuklarda cinsel istismar ve etkileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2, 4.
  • Örsel, S., Karadağ, H., Kahiloğulları, A., Karaoğlan, A. & Akgün, E. (2011). Psiki-yatri hastalarında çocukluk çağı travmalarının sıklığı ve psikopatoloji ile ilişkisi. Anatolian Journal of Psychiatry / Anadolu Psikiyatri Dergisi, 12 (2), 130-136.
  • Özen, Ş., Antar, S. & Özkan, M. (2004). Çocukluk çağı travmalarının umutsuzluk ve depresif duygu durum üzerine etkisinin son sınıf üniversite öğrencilerinde incelenmesi. 40. Ulusal Psikiyatri Kongresi, Türk Psikiyatri Derneği Yayınları, 316-9.
  • Özmert, E.N. (2006). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi-iii: aile. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, (49). 256-273.
  • Pelcovitz, D., Kaplan, S., Goldberg, B., Mandel, F., Lehane, J. & Guarrera, J. (1994). Posttraumatic stress disorder in physically abused adolescents. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 33, 305-312.
  • Peled, E. (1998). The experience of living with violence for preadolescent wit-nesses of woman abuse. Youth Soc, (29), 395-430.
  • Richards, F. & O'Keeffe, Z. C. (2004). Resilience and risk factors associated with experiencing childhood sexual abuse. Child Abuse Review, 13(5), 338-352.
  • Şenkal, İ. (2013). Üniversite Öğrencilerinde Çocukluk Çağı Travmaları ve Bağlanma Biçiminin Depresyon ve Kaygı Belirtileri İle İlişkisinde Aleksitiminin Aracı Rolünün İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi: Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Şenkal, İ. & Işıklı, S. (2015). Çocukluk çağı travmalarının ve bağlanma biçiminin depresyon belirtileri ile ilişkisi: Aleksitiminin aracı rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 26 (4):261-67.
  • Şirin, E. (2009). Üniversite Öğrencilerinde Kendine Zarar Verme Davranışının De-mografik Değişkenler, Travmatik Yaşantılar ve Benlik Kapasitesi İle Olan İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Taner, Y. & Gökler, B. (2004). Çocuk istismarı ve ihmali: Psikiyatrik yönleri. Haccettepe Tıp Dergisi, 35, 82-86.
  • Tıraşçı, İ.Y. & Gören, S. (2007). Çocuk istismarı ve ihmali. Dicle Tıp Dergisi, 34 (1), 70-74.
  • Tirali, R.E., Oğuz, Y. &Soydan, S.S. (2014). Çocuk istismar ve ihmalinin oral bul-guları. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 9, 154-157.
  • Turhan, E., Sangün, Ö. & İnandı, T. (2006). Birinci basamakta çocuk istismarı ve önlenmesi. Sted, 15(9), 153. [Elde edilme tarihi: 12.05.2016, http://www.ttb.org.tr/STED/2006/eylul/birinci.pdf ]
  • Tyler, K. (2002). Social and emotional outcomes of childhood sexual abuse: a review of the recent research. Aggression and Violent Behaviour, 7(6), 567-89.
  • Zeren, C., Yengil, E., Çelikel, A., Arık, A. &Arslan, M. (2012). Üniversite öğrencile-rinde çocukluk çağı istismarı sıklığı. Dicle Tıp Dergisi, 39 (4), 536-541.
  • Zoroğlu, S. S., Tüzün, Ü., Şar, V., Öztürk, M., Kora, M. E. & Alyanak, B. (2001). Ço-cukluk dönemi istismar ve ihmalinin olası sonuçları. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2(2):69-78.

Childhood trauma and self-respect

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 267 - 282, 06.01.2017
https://doi.org/10.24289/ijsser.274033

Öz

This study aims to
examine the rate of childhood trauma, gender distribution and the relation
between childhood trauma and self-respect. The research data was produced out
of 530 university students at İstanbul Gelişim University, Faculty of
Economics, Administrative and Social Sciences in the 2014-2015 academic year.
In the research “Rosenberg Self-Respect Scale” and “Childhood Trauma Scale”
were used and the data was analyzed by IBM SPSS 22.0. What was observed at the
end of the research is as follows: The fact that childhood trauma exists
decreases self-respect; as a determiner of self-respect level childhood trauma
is a feeble factor to give reasons; all the sub-dimensions of childhood trauma
(emotional abuse, physical abuse, physical neglect, emotional neglect and
sexual abuse) decrease self-respect; childhood trauma and as subdimensions
physical neglect and sexual abuse in male students are higher than in female
students; emotional abuse, physical abuse,emotional neglect subdimensions don’t
differ when it comes to gender.

Kaynakça

  • Akbaş, G.E. (2014). Farklı sosyoekonomik düzeydeki ergenlerin çocukluk dö-nemi istismar yaşantıları: Ankara Altındağ ve Çankaya örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 25 (2), 75-96.
  • Aktepe, E. (2009). Çocukluk çağı cinsel istismarı. Psikiyatride Güncel Yaklașımlar-Current Approaches In Psychıatry, (1), 95-119.
  • Algül, A., Ateş, A. M., Gülsün, M., Darık, A., Semiz, Ü.B., Başoğlu, C., Ebrinç, S. & Çetin, M. (2009). Antisosyal kişilik bozukluğu olgularında kendini yaralama davra-nışının saldırganlık, çocukluk çağı travmaları ve dissosiyasyon ile ilişkisi. Anatolian Journal of Psychiatry, (10), 278-285.
  • Aslan, S.H. & Alparslan, Z.N. (1999). Çocukluk örselenme yaşantıları ölçeğinin bir üniversite öğencisi örnekleminde geçerlik, güvenirlik ve faktör yapısı. Türk Psikiyatri Dergisi, 10(2), 275–85.
  • Balat, G.U. & Akman, B. (2004). Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencil-erinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (14, 2), 175-183.
  • Demirkapı, E.Ş. (2013). Çocukluk Çağı Travmalarının Duygu Düzenleme ve Kim-lik Gelişimine Etkisi ve Bunların Psikopatolojiler İle İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Ekinci, S. (2010). Fiziksel çocuk istismarı, Katkı Pediatri Dergisi, 32 (5), 625- 631.
  • Etain, B., Mathieu, F., Henry, C., Raust, A., Roy, I., Germain, A. & Bellivier, F. (2010). Preferential association between childhood psychological maltreatment and bipolar disorder. Journal of Traumatic Stress, 23(3), 376-383.
  • Eroğlu, A.R.Ç. & Türk, S.B. (2013). Ergenlerde çocukluk örselenme yaşantıları ve öfke ifade tarzları ile benlik saygısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin ince-lenmesi. Journal of Human Sciences, 10 (1). 1422-1439.
  • Evren, C. & Ögel, K. (2003). Alkol/madde bağımlılarında dissosiyatif belirtiler ve çocukluk çağı travması, depresyon, anksiyete ve alkol/ madde kullanımı ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, (4), 30-37.
  • Glaser, D. (2002). Emotional abuse and neglect (psychological maltreatment): A conceptual framework. Child Abuse Negl, (26), 697-714.
  • Güleç, H., Topaloğlu, M., Ünsal, D. & Altıntaş, M. (2012). Bir kısırdöngü olarak şiddet. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 4(1), 112-137.
  • Güler, N., Uzun, S., Boztaş, Z. & Aydoğan, S. (2002). Anneleri tarafından çocuklara uygulanan duygusal ve fiziksel istismar/ihmal davranışı ve bunu etki-leyen faktörler. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 24 (3), 128-134.
  • Joslyn, H. & Shivakumara K.( 2013). Self-esteem and psychological distress among sexually abused and sexually non-abused adolescents. International Jour-nal of Science and Research, 6 (14), 438.
  • Kalkan, M. & Özbek, S.K. (2011). Çocukluk çağı örselenme yaşantıları ergen-lerdeki flört kaygısını yordar mı?. Turk J Chıld Adolesc Ment Health, 18(1), 35-44.
  • Mullen, P., Martin, J., Anderson, J., Romans, S. & Herbison, G. (1996). The long-term impact of the physical, emotional, and sexual abuse of children: A community study. Child Abuse & Neglect, (20), 7-2.
  • Onat, G., Dinç, H., Günaydın, S. & Uğurlu, F. (2016). Çocukluk döneminde yaşan-an ihmal veya istismarın benlik saygısına etkisinin incelenmesi. 3(1), 9-15. DOI:10.17681/hsp.61140 HSP [Elde edilme tarihi: 04.05.2016, http://dergipark.ulakbim.gov.tr/iuhsp/article/viewFile/5000131558/5000156038]
  • Ovayolu, N., Uçan, Ö. & Serindağ, S. (2007). Çocuklarda cinsel istismar ve etkileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2, 4.
  • Örsel, S., Karadağ, H., Kahiloğulları, A., Karaoğlan, A. & Akgün, E. (2011). Psiki-yatri hastalarında çocukluk çağı travmalarının sıklığı ve psikopatoloji ile ilişkisi. Anatolian Journal of Psychiatry / Anadolu Psikiyatri Dergisi, 12 (2), 130-136.
  • Özen, Ş., Antar, S. & Özkan, M. (2004). Çocukluk çağı travmalarının umutsuzluk ve depresif duygu durum üzerine etkisinin son sınıf üniversite öğrencilerinde incelenmesi. 40. Ulusal Psikiyatri Kongresi, Türk Psikiyatri Derneği Yayınları, 316-9.
  • Özmert, E.N. (2006). Erken çocukluk gelişiminin desteklenmesi-iii: aile. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, (49). 256-273.
  • Pelcovitz, D., Kaplan, S., Goldberg, B., Mandel, F., Lehane, J. & Guarrera, J. (1994). Posttraumatic stress disorder in physically abused adolescents. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry, 33, 305-312.
  • Peled, E. (1998). The experience of living with violence for preadolescent wit-nesses of woman abuse. Youth Soc, (29), 395-430.
  • Richards, F. & O'Keeffe, Z. C. (2004). Resilience and risk factors associated with experiencing childhood sexual abuse. Child Abuse Review, 13(5), 338-352.
  • Şenkal, İ. (2013). Üniversite Öğrencilerinde Çocukluk Çağı Travmaları ve Bağlanma Biçiminin Depresyon ve Kaygı Belirtileri İle İlişkisinde Aleksitiminin Aracı Rolünün İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi: Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Şenkal, İ. & Işıklı, S. (2015). Çocukluk çağı travmalarının ve bağlanma biçiminin depresyon belirtileri ile ilişkisi: Aleksitiminin aracı rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 26 (4):261-67.
  • Şirin, E. (2009). Üniversite Öğrencilerinde Kendine Zarar Verme Davranışının De-mografik Değişkenler, Travmatik Yaşantılar ve Benlik Kapasitesi İle Olan İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Taner, Y. & Gökler, B. (2004). Çocuk istismarı ve ihmali: Psikiyatrik yönleri. Haccettepe Tıp Dergisi, 35, 82-86.
  • Tıraşçı, İ.Y. & Gören, S. (2007). Çocuk istismarı ve ihmali. Dicle Tıp Dergisi, 34 (1), 70-74.
  • Tirali, R.E., Oğuz, Y. &Soydan, S.S. (2014). Çocuk istismar ve ihmalinin oral bul-guları. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 9, 154-157.
  • Turhan, E., Sangün, Ö. & İnandı, T. (2006). Birinci basamakta çocuk istismarı ve önlenmesi. Sted, 15(9), 153. [Elde edilme tarihi: 12.05.2016, http://www.ttb.org.tr/STED/2006/eylul/birinci.pdf ]
  • Tyler, K. (2002). Social and emotional outcomes of childhood sexual abuse: a review of the recent research. Aggression and Violent Behaviour, 7(6), 567-89.
  • Zeren, C., Yengil, E., Çelikel, A., Arık, A. &Arslan, M. (2012). Üniversite öğrencile-rinde çocukluk çağı istismarı sıklığı. Dicle Tıp Dergisi, 39 (4), 536-541.
  • Zoroğlu, S. S., Tüzün, Ü., Şar, V., Öztürk, M., Kora, M. E. & Alyanak, B. (2001). Ço-cukluk dönemi istismar ve ihmalinin olası sonuçları. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2(2):69-78.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Güneri Yöyen

Yayımlanma Tarihi 6 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güneri Yöyen, E. (2017). Childhood trauma and self-respect. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 267-282. https://doi.org/10.24289/ijsser.274033
AMA Güneri Yöyen E. Childhood trauma and self-respect. International Journal of Social Sciences and Education Research. Ocak 2017;3(1):267-282. doi:10.24289/ijsser.274033
Chicago Güneri Yöyen, Elif. “Childhood Trauma and Self-Respect”. International Journal of Social Sciences and Education Research 3, sy. 1 (Ocak 2017): 267-82. https://doi.org/10.24289/ijsser.274033.
EndNote Güneri Yöyen E (01 Ocak 2017) Childhood trauma and self-respect. International Journal of Social Sciences and Education Research 3 1 267–282.
IEEE E. Güneri Yöyen, “Childhood trauma and self-respect”, International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 3, sy. 1, ss. 267–282, 2017, doi: 10.24289/ijsser.274033.
ISNAD Güneri Yöyen, Elif. “Childhood Trauma and Self-Respect”. International Journal of Social Sciences and Education Research 3/1 (Ocak 2017), 267-282. https://doi.org/10.24289/ijsser.274033.
JAMA Güneri Yöyen E. Childhood trauma and self-respect. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3:267–282.
MLA Güneri Yöyen, Elif. “Childhood Trauma and Self-Respect”. International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 3, sy. 1, 2017, ss. 267-82, doi:10.24289/ijsser.274033.
Vancouver Güneri Yöyen E. Childhood trauma and self-respect. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3(1):267-82.

Cited By

















88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.