Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeylerinin incelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 108 - 124, 01.04.2020
https://doi.org/10.24289/ijsser.715750

Öz

Bu araştırmada Bilim ve Sanat Merkezlerindeki özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeylerinin belirlenerek incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla 2020 yılında Bolu Bilim ve Sanat Merkezindeki ortaokul öğrencilerine gerekli izinler alınarak “Ahlaki Olgunluk Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırma betimsel tarama modelinden oluşmaktadır. Veriler, SPSS 15 paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Normal dağılım gösteren veri gruplarında t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Tukey testi ve ortalamalar kullanılmıştır. Sonuçların anlamlı olup olmadığı .05 düzeyinde test edilmiştir. Öğrencilerin ahlaki olgunluk düzeylerinin “çoğu zaman” düzeyinde olduğu görülmektedir. Öğrencilerin ahlaki olgunluk düzeyleri ile cinsiyetleri, örgün eğitimdeki okul türleri ve babalarının eğitim düzeyleri arasında ise anlamlı bir fark var bulunmamaktadır. Öğrencilerin örgün eğitimdeki sınıf seviyeleri ve annelerinin eğitim düzeyleri ile ahlaki olgunluk düzeyleri arasında anlamlı bir fark var bulunmaktadır. 

Kaynakça

  • Cevizci, A. (2014) “Etik Ahlak Felsefesi”. Say Yayınları. İstanbul.
  • Ergin,K.H ve Köse,N.(2008). Zekâ türüne göre çocuk eğitimi. İstanbul: Hepsi Çocuk Yayınevi.
  • Kangal,B.,S. (2010). “Normal ve Üstün Yetenekli Çocukların Ahlaki Yargılarının Karşılaştırılması ve Yaratıcı Drama Programının Çocukların Ahlaki Yargılarına Etkisi.” Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi SBE.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kohlberg, L. (1995). Die Psychologie der Moral Entwicklung. W. Althof (Her.), Sinzheim: Suhrkampf.
  • Mathieson, K. (2003). Elements of Moral Maturity. Journal of College and Character, 4(5), doi:10.2202/1940-1639.1356.
  • Şengün, M.,& Kaya, M. (2007). Ahlaki Olgunluk Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ondokuz Mayıs İlahiyat Fakültesi Dergisi. 24-25, 51–64.
  • Şengün, M. (2008). Lise Öğrencilerinin Ahlaki Olgunluk Düzeylerinin Bazı Kişisel Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi SBE.
  • Tekin, İ. “Ahlaki Olgunluk Kavramı Üzerine Kuramsal Bir Çözümleme”.İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi.Cilt, 6. Sayı, 5. ss, 2275-2298. 2017.
  • Vargün, E.,G. (2019). “Çocuklarda Olumlu Sosyal Davranışın Yordayıcıları Olarak Ahlaki Muhakeme, Ahlaki Duygu ve Ebeveyn Davranışları.” Yayımlanmamış Doktora Tezi. Mersin: Mersin Üniversitesi SBE.
  • Yeşilkayalı, E. (2014). “Ebeveynlerin çocuk haklarına yönelik tutumları ile ilköğretim öğrencilerinin ahlaki olgunluk ve hoşgörü eğilimleri arasındaki ilişki.”Yayımlanmamış Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi EBE.
  • Tebliğler Dergisi. (2019). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/finish/87-2019/5328-2747-aralik-2019-ek, Erişim Tarihi: 10.02.2020.

Investigation of moral maturity levels of Science and Art Center (SAC) students

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 108 - 124, 01.04.2020
https://doi.org/10.24289/ijsser.715750

Öz

In this study, it is aimed to determine the moral maturity levels of especially talented secondary school students in Science and Art Centers by determining them. For this purpose, "Moral Maturity Scale" was applied to middle school students in Bolu Science and Art Center in 2020 after obtaining the necessary permissions. Their search consists of descriptive scanning model. The data were analyzed using the SPSS 15 package program. In the normally distributed data groups, t-test, one-way variance analysis (ANO-VA), Tukey test and averages were used. Whether the results are meaningful or not was tested at the .05 level. It is seen that the moral maturity levels of the students are “mostly.” There is no significant difference between the moral maturity and gender of the students, the types of school in formal education and the education levels of their fathers. There is a significant difference between the class levels of the students in formal education and the education levels of their mothers and their moral maturity levels.

Kaynakça

  • Cevizci, A. (2014) “Etik Ahlak Felsefesi”. Say Yayınları. İstanbul.
  • Ergin,K.H ve Köse,N.(2008). Zekâ türüne göre çocuk eğitimi. İstanbul: Hepsi Çocuk Yayınevi.
  • Kangal,B.,S. (2010). “Normal ve Üstün Yetenekli Çocukların Ahlaki Yargılarının Karşılaştırılması ve Yaratıcı Drama Programının Çocukların Ahlaki Yargılarına Etkisi.” Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi SBE.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kohlberg, L. (1995). Die Psychologie der Moral Entwicklung. W. Althof (Her.), Sinzheim: Suhrkampf.
  • Mathieson, K. (2003). Elements of Moral Maturity. Journal of College and Character, 4(5), doi:10.2202/1940-1639.1356.
  • Şengün, M.,& Kaya, M. (2007). Ahlaki Olgunluk Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ondokuz Mayıs İlahiyat Fakültesi Dergisi. 24-25, 51–64.
  • Şengün, M. (2008). Lise Öğrencilerinin Ahlaki Olgunluk Düzeylerinin Bazı Kişisel Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi SBE.
  • Tekin, İ. “Ahlaki Olgunluk Kavramı Üzerine Kuramsal Bir Çözümleme”.İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi.Cilt, 6. Sayı, 5. ss, 2275-2298. 2017.
  • Vargün, E.,G. (2019). “Çocuklarda Olumlu Sosyal Davranışın Yordayıcıları Olarak Ahlaki Muhakeme, Ahlaki Duygu ve Ebeveyn Davranışları.” Yayımlanmamış Doktora Tezi. Mersin: Mersin Üniversitesi SBE.
  • Yeşilkayalı, E. (2014). “Ebeveynlerin çocuk haklarına yönelik tutumları ile ilköğretim öğrencilerinin ahlaki olgunluk ve hoşgörü eğilimleri arasındaki ilişki.”Yayımlanmamış Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi EBE.
  • Tebliğler Dergisi. (2019). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/finish/87-2019/5328-2747-aralik-2019-ek, Erişim Tarihi: 10.02.2020.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ferdi Kılıç 0000-0002-3394-9381

Mücahit Sevinç Bu kişi benim 0000-0002-5959-6924

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılıç, F., & Sevinç, M. (2020). Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(1), 108-124. https://doi.org/10.24289/ijsser.715750
AMA Kılıç F, Sevinç M. Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. Nisan 2020;6(1):108-124. doi:10.24289/ijsser.715750
Chicago Kılıç, Ferdi, ve Mücahit Sevinç. “Bilim Ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğrencilerinin Ahlaki Olgunluk düzeylerinin Incelenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research 6, sy. 1 (Nisan 2020): 108-24. https://doi.org/10.24289/ijsser.715750.
EndNote Kılıç F, Sevinç M (01 Nisan 2020) Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research 6 1 108–124.
IEEE F. Kılıç ve M. Sevinç, “Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeylerinin incelenmesi”, International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 6, sy. 1, ss. 108–124, 2020, doi: 10.24289/ijsser.715750.
ISNAD Kılıç, Ferdi - Sevinç, Mücahit. “Bilim Ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğrencilerinin Ahlaki Olgunluk düzeylerinin Incelenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research 6/1 (Nisan 2020), 108-124. https://doi.org/10.24289/ijsser.715750.
JAMA Kılıç F, Sevinç M. Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2020;6:108–124.
MLA Kılıç, Ferdi ve Mücahit Sevinç. “Bilim Ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğrencilerinin Ahlaki Olgunluk düzeylerinin Incelenmesi”. International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 6, sy. 1, 2020, ss. 108-24, doi:10.24289/ijsser.715750.
Vancouver Kılıç F, Sevinç M. Bilim ve Sanat Merkezi (BİLSEM) öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2020;6(1):108-24.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.