The aim of this study is to establish a framework
for financing of Turkey's vocational
education system. The literature review is conducted for this
study. In addition, one to one consultation with relevant experts from General
Directorate of Vocational and Technical Education (of Ministry of National
Education, Republic of Turkey) is executed and related regulations, circulars
and laws is identified. Moreover, the recent restructuring of vocational
training and the student's educational process in vocational education is
confirmed. The information obtained synthesized from different angles, in
details and integrated in order to create this article. In this article; first of all,
general definition of vocational and technical education system, general state
of vocational education system structured lastly and school types of vocational
and technical education is explained, basic components in vocational and
technical education of Turkey, 2005/'06, 2009/'10, 2010/'11, 2011/'12,
2012/'13, 2013/'14 and 2014/'15 education years, are analyzed and discussed
shortly. Thereafter vocational and technical education financing sources;
mainly vocational training financing sources mentioned in the secondary
education financial resources and the official development and dissemination of
vocational education fund are described in details. In the last part, the
vocational and technical education financing and resource utilization-promoting
proposals are presented.
Vocational training system School types of vocational and technical education Vocational and technical education finance Financing vocational education
Bu çalışmanın amacı Türkiye’nin mesleki eğitim sisteminin finansmanı hakkında bir çerçeve oluşturmaktır. Bu çalışma için alanyazın araştırması yapılmıştır. Ayrıca, Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı, Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü’ndeki ilgili uzmanlarla da birebir görüşerek ilgili yönetmelik, genelge ve kanunlar tespit edilmiştir. Ayrıca, mesleki eğitimin son yapılanması, mesleki eğitimde öğrencinin eğitim süreci teyit edilmiştir. Elde edilen bilgiler detaylı, bütüncül ve farklı açılardan sentezlenerek bu makale oluşturulmuştur. Bu çalışmada; öncelikle mesleki ve teknik ortaöğretimin tanımına genel olarak yer verilmiştir. Mesleki eğitim sisteminin son yapılanmasından sonraki genel durum, mesleki ve teknik eğitim okul türleri aktarılmıştır. 2005/'06, 2009/'10, 2010/'11, 2011/'12, 2012/'13, 2013/'14, 2014/'15 eğitim ve öğretim yıllarında mesleki ve teknik eğitim temel bileşenlerine kısaca yer verilmiştir. Daha sonra, mesleki ve teknik eğitim finansman kaynakları; özellikle ortaöğretim finansal kaynakları içerisindeki mesleki eğitim finansman kaynakları ve mesleki eğitimi geliştirme ve yaygınlaştırma fonu açıklanmıştır. Son bölümde ise, mesleki ve teknik eğitim finansman ve kaynak kullanımı-teşvik önerisinden bahsedilmiştir.
Mesleki eğitim sistemi Mesleki ve teknik eğitim okul türleri Mesleki ve teknik eğitim finansmanı Mesleki eğitim finansmanı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.