The aim of this research is to determine the effect of learning via movies on students‟ success in elementary school sixth grade “Social Sciences” lesson, teaching “I am learning Social Sciences” unit. The research has been carried out with experimental pattern. The success test developed by the researcher has been used as the data collection tool in the research. Evaluation tool which has been developed has been applied on 66 students studying on sixth grade of cacabey elementary school during the first term of 2009–2010 education year. In resolving the sub problems of the research; a method with experiment control group has been used, that is pre-test and post-test. This research has been carried out with two different groups one of which is the experimental and the other is a control group in elementary sixth grade “I am learning Social Sciences” unit. It has been planned to use methods and techniques suitable for teaching via movies activities in the experimental group. In the research the experimental group was made to watch the movie “Devrim Arabaları ” (2008) produced by Pinema Productions. Among these classes Experiment-1 (Group A) has been applied pretest and then has been made to watch the movie, the unit subjects have been taught and post-test has been applied. Experiment-2 (Group B) has been applied pre-test, the unit subjects have been taught (teaching, question-answer, discussion) and post-test has been applied. This group hasn‟t been made to watch a movie on grounds of the research. An understandable difference has been found between the experimental group and control group preexperiment and post-experiment pre-test and post-test total between the “I am learning social sciences” unit success marks. Post-test success marks of experimental group students in “I am learning social sciences”, has shownn an understandable difference comparing the experimental group they are in
social sciences teaching social sciences teaching materials teaching via movies movies
Bu araştırmanın amacı, filmlerle öğrenme etkinliklerinin, ilköğretim altıncı sınıf Sosyal Bilgiler dersi “Sosyal Bilgiler Öğreniyorum ” ünitesinin öğretiminde öğrencilerin başarıları üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırma deneysel desen modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi kullanılmıştır. Geliştirilen ölçme aracı 2009–2010 eğitim-öğretim yılının I.yarıyılında, Cacabey İlköğretim Okulu altıncı sınıf öğrencilerinden 66 kişiye uygulanmıştır. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde; deney kontrol gruplu bir yöntem kullanılmıştır. Yani ön test-son test kullanılmıştır. Bu çalışma ilköğretim altıncı sınıf “ Sosyal Bilgiler Öğreniyorum” ünitesinde bir deney ve bir kontrol grubu olmak üzere iki farklı grupta gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda filmle öğretim etkinliklerine uygun yöntem ve tekniklerin uygulanması planlanmıştır. Araştırma kapsamında deney grubuna Pinema Yapım olan “Devrim Arabaları ” (2008) filmi seyrettirilmiştir. Bu sınıflardan Deney–1 (A şubesi ) grubuna ön test uygulanmış daha sonra film seyrettirilmiş, ünite konuları anlatılmış ve son test uygulanmıştır. Deney -2 ( B şubesi ) grubuna ön test uygulanmış, ünite konuları anlatılmış ( anlatım, soru –cevap, tartışma ) ve son test uygulanmıştır. Bu gruba araştırma gereği film seyrettirilmemiştir. Deney grubu ve kontrol grubunun deney öncesi ve deney sonrası ön test ve deney sonrası ön test ve son test toplam “ Sosyal Bilgiler Öğreniyorum ” ünitesi testi başarı puanları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney grupları öğrencilerin “Sosyal Bilgiler Öğreniyorum ” ünitesi son test başarı puanları, bulundukları deney grubuna göre anlamlı bir farklılık göstermiştir
Sosyal bilgiler sosyal bilgiler öğretimi öğretim materyalleri filmle öğretim film
Diğer ID | JA77YF89FH |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 2 |