Bu çalışmanın amacı, bir Üniversitede görev yapan öğretim elemanlarının, cinsiyet temel alınarak sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının ve yaşam kalitesinin durumunun ortaya çıkarılması ve değişkenlerin alt boyutları arasındaki ilişkinin tespit edilmesidir. Araştırmanın evrenini, araştırmanın yapıldığı Üniversitede görev yapan toplam 1585 öğretim elemanı, örneklemini ise evrenden anketleri doldurmayı kabul eden gönüllü 277 (119 kadın, 158 erkek) öğretim elemanı oluşturmaktadır. Öğretim elemanlarının sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını belirlemek için Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II, yaşam kalitelerini belirlemek için SF-36 (Kısa Form-36, Yaşam Kalitesini Değerlendirme Anketi) kullanılmıştır. Veriler SPSS 18.0 programı ile analiz edilmiştir. Tüm testler için anlamlılık düzeyi (p<,05) ve (p<,01) olarak alınmıştır. Verilerin analizinde Yüzde, Frekans, T-Testi, ANOVA, Turkey Testi ve Korelasyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; öğretim elemanlarının (%81,9) rekreatif faaliyetlere ve (%72,9) fiziksel aktivitelere katılmadıkları belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretim elemanlarının SYBD II toplam puanı (131,10+19,97) olarak saptanmıştır. Kadın ve Erkek öğretim elemanlarında en yüksek puan ortalamasının manevi gelişim en düşük puan ortalamasının ise fiziksel aktivite alt boyutuna ait olduğu belirlenmiştir. Cinsiyete göre yaşam kalitesi düzeyleri ele alındığında her bir alt boyutta fiziksel(81,76+14,09) ve mental(70,47+18,32) sağlık skorlarında erkek öğretim elemanlarının kadın öğretim elemanlarına göre yüksek olduğu tespit edilmiştir. SYBD II alt boyutları arasındaki korelasyon değerleri incelendiğinde ‘Stres Yönetimi’ alt boyutu ile SYBD II toplam puanı arasındaki ilişkinin, pozitif yönde çok yüksek(r=,800; p<,01) olduğu saptanmıştır. SYBD II’nin her bir alt boyutu ile ‘Genel Sağlık’, ‘Canlılık’ ve Mental Sağlık’ alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda; sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının alt boyutu olan stres yönetiminin öğretim elemanlarının yaşam kaliteleriyle yüksek düzeyde ilişkili olduğu görülmüştür.
Öğretim Elemanı Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Fiziksel Aktivite Yaşam Kalitesi
The aim of this study is to determine the relationship between sub-dimensions of healthy lifestyle
and to reveal this based on instructor’s gender at Manisa Celal Bayar University. Population of the
study is comprised of 1585 instructors and sample of the study is comprised 277 (119 female, 158
male) volunteer instructors who accept to fill out questionnaire at Manisa Celal Bayar University.
Healthy Lifestyle Behaviors Scale II was used in order to specify instructors’ healthy lifestyle
behaviors and SF-36 (Short Form-36, Questionnaire of Life Quality Assessment) was used in order
to specify Life Qualities of instructors. Data obtained from the questionnaires was analyzed with
SPSS 18.0. The significance level for all tests was (p<,05) and (p<,01). While analyzing the data,
Percentage, Frequency,T-Test, ANOVA, Tukey Test, and Correlation Analysis were used.
According to findings, of the instructors surveyed, (%81,9) do not join recreative activities and
(%72,9) do not join Physical activities. Total SYBD II Score of instructors participating in this
survey is (131,10+19,97). It was determined that highest score average of instructors(Male, Female)
was moral development while lowest score average was sub-dimension of physical activity. When
life quality levels were taken into account according to gender, It was determined that Male
instructors’ physical health scores (81,76+14,09) and mental health scores (70,47+18,32) were
higher than female instructors. When correlation rates among SYBD II sub-dimensions are
examined, ıt is comfirmed that there is positivie and strong relation (r=,800; p<,01) between Stress
Management’s sub-dimensions and total SYBD II score. There is a significant relation statistically
between each sub-dimensions of SYBD II and sub-dimensions of General Health, Vitality and
Mental Health. As a consequence of this study; we found out that stress management which is a subdimension
of life style behaviors has a strong relation with instructors’ life quality.
Instructor Healthy Life Style Behaviors Physical Activity Life Quality
Diğer ID | JA67SV34CJ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 2 |
*