Sosyal Bilgiler dersinin gündelik hayatın toplumsal inşası
üzerindeki yeri düşünüldüğünde, toplumsal cinsiyet açısından “modern kadın”
algısının sorgulanmasının önemli olduğu düşünülmektedir. Bu doğrultuda
araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinin penceresinden ortaokul
öğrencilerinin “modern kadın” algılarını anlamak ve medyada sunulan modern
kadın algısıyla karşılaştırma yapmaktır.
Araştırmanın amacı bağlamında yöntem, göstergebilimsel analiz olarak
tasarlanmıştır. Çalışmaya 7. ve 8. Sınıfa devam eden toplam 60 öğrenci
katılmıştır. Öğrencilerin modern kadın algılarını tespit edebilmek için
resimsel anlatılar ortaya koymaları istenmiş, daha sonra hikâyeleştirme
tekniğini kullanarak bu resimsel anlatılarına yükledikleri anlamları dile
getirmeleri beklenmiştir. Öğrencilerin resimsel anlatıları ve
hikâyeleştirmeleri göstergebilim analiz tekniklerinden Charles Sanders
Peirce’in çözümleme modeli (belirti, ikon, simge) ile Ferdinand de Saussure’nin
dizisel ve dizimsel çözümleme teknikleri birlikte kullanılarak analiz
edilmiştir. Elde edilen bulgular analiz edildiğinde kız öğrencilerin modern
kadın algısının annelerinin toplumsal rolüne bağlı olarak oluşabildiğinin yanı
sıra medyanın yönlendirdiği güzel, şık, modayı takip eden modern kadın
algısının da söz konusu olduğu ortaya çıkmaktadır. Bir başka ifadeyle modern
kadın söylemleri altında kadının gücünü, bir hediye paketinin ışıltılı yüzeyi
gibi görünüşüyle kazanabileceğini savunan bir bakış açısı söz konusudur. Bu
bakış açısının erkek öğrencilerin de algılarına yansıdığı görülmektedir. Bu da
medyanın özellikle televizyon ve internet araçlarının öğrencilerin gündelik hayatın
toplumsal inşasında ne kadar etkili olduğunun kanıtı olarak sunulabilir.
Sosyal Bilgiler dersi sosyal inşa toplumsal rol modern kadın
As
we consider the importance of social studies for the social construction of
every day life, we can see that it is important to question modern woman
perception of people from the perspective of gender mainstreaming. Accordingly,
the aim of this study is to understand modern woman perception of secondary
school students from the window of social studies. In addition to this, it aims
to compare and contrast them with the modern woman image that presents on
media.In the context of the study the method have been planned as semiotic
analysis. Therefore sixty students from seventh and eighth grades students
participated in this study to determine the modern woman perception of the
students. It has been asked to them to suggest pictorial representation and
then it has been expected to hem what they meant in their pictorial
representation by using story telling method. The pictorial representation and
the story telling of them have been
analysed with using Charles Sander Peierce’s analysis tecniques and Ferdinand
de Sausser’s semioligical and synchronic techniques from semiotic methods together.
When we examined and
analysed the the obtained results, we have seen that modern woman perception of
the female students has been shaped with their mother’s social roles, as well
as the woman image ,who is beautiful,
chic, and stylish, presented and directed by media. In another words, in “modern woman” definition, the perspective
which asserts that a woman can gain her strength with her physical appearence
like the sparkling surface of a gift box is widespread idea for the
students.
Social Studies lesson social construction social role modern woman
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 6 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |
*