Çağlar
boyu eğitim ile kazandırılması düşünülen bilgi, beceri ve tutumların içeriğinde
değişmeler ve bu ögelerin öğretiminde farklılaşmalar meydana gelmiştir. İçinde bulunulan yüzyıl bireyleri için öngörülen
eğitimsel hedeflerin bütüncül bir bakış açısıyla 21. Yüzyıl becerileri olarak
adlandırılması ve bu yönde donanımlı vatandaşlar yetiştirmenin amaçlandığının
ifade edilmesi yaygınlık kazanmaktadır. 21. Yüzyıl becerileriyle donanmış bireyler
yetiştirmeyi hedefleyen eğitim anlayışlarından biri de disiplinlerarası
yaklaşımlardır.
Disiplinlerarası
yaklaşımlarla oluşturulan eğitimler, bir disiplin alanının diğer bir disiplin
alanını tamamlayıcı ya da destekleyici işlevi yönüyle, son derece etkili
olmaktadır. Fen bilimleri, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik alanlarının
amaç-süreç-çıktı açısından birlikte ele alınmasına dayanan ve özellikle 2000’li
yıllardan itibaren bazı ülkelerin gündeminde ön sıralarda bulunan STEM
(Science, Technology, Engineering, Math), bu yaklaşımlardan biridir. Bu
yaklaşımın okul öncesi eğitimden ortaöğretim ve yükseköğretim seviyesine kadar yaygınlaştırılmasının
gerekliliği vurgulanmaktadır.
Erken Çocukluk Eğitimi Disiplinlerarası Yaklaşımlar Okul öncesi Eğitim STEM STEM
Throughout the ages, there have been
changes in the content of knowledge, skills and attitudes that are thought to
be gained through education and there have been differences in teaching these
elements. In the current century, it is common to name the educational goals
for individuals as 21st century skills from a holistic point of view and to
express the aim of raising qualified citizens in this direction is becomin
widespread. In the current century, the view that the educational objectives
foreseen for individuals is called as 21st century skills from a holistic point
of view and that it is aimed to educate equipped citizens in this direction is
becoming widespread. Interdisciplinary approaches are one of the educational
approaches that aim to educate individuals equipped with 21st century skills.
Interdisciplinary approaches are
highly effective in the sense that one discipline is complementary or
supportive of another discipline. One of these approaches is STEM which has
been in the forefront of the agenda of some countries since 2000s, which is
based on the combination of science, technology, engineering and mathematics in
terms of purpose-process-output. It is emphasized that this approach should be
extended from pre-school education to secondary and higher education levels.
The aim of this study is to draw
attention to the use of STEM approach in early childhood education. For this
purpose, the research ever conducted on STEM in the world and in Turkey were
compiled. Then, how the STEM approach in preschool education can form as an
infrastructure for the next levels of education and its integration into
preschool education is discussed.
STEM Early Childhood Education Interdisciplinary Approaches Preschool Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |
*