Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Aktif Spor Yapma Durumları ve Farklı Diğer Değişkenlere Göre 21. Yüzyıl Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 109 - 122, 31.12.2020

Öz

Bu çalışma üniversite öğrencisi olan genç bireylerin 21. yüzyıl becerilerinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Özellikle 21. yüzyıl becerileri ile ilişkisi konusunda daha önce işlenmemiş bir konu olan aktif spor yapma durumu açısından değerlendirilmesi amaç edinilmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma grubu belirlenirken seçkisiz örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi kullanılmış ve Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi’nin beş farklı fakültesinden (Spor Bilimleri Fakültesi, Tıp Fakültesi, Eğitim Fakültesi, Mühendislik Fakültesi, Fen Edebiyat Fakültesi) 116’sı kadın, 128’i erkek toplam 244 gönüllü birey katılım göstermiştir. Verilerin toplanmasında iki bölümlü anketten yararlanılmıştır. Birinci bölümde kişisel bilgi formu, ikinci bölümünde ise Çevik ve Şentürk (2019) tarafından geliştirilen Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin cinsiyet ve 21. yüzyıl becerileri ilişkisine bakıldığında eleştirel düşünme ve problem çözme becerisinde erkeklerin kadınlardan daha iyi olduğu görülmüştür. Aktif spor yapma durumları ile 21. yüzyıl becerileri değerlendirildiğinde ise girişimcilik ve inovasyon becerisinde ve sosyal sorumluluk ve liderlik becerisinde aktif spor yapmayan bireylerin aktif spor yapanlardan daha iyi olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca bireylerin kişisel harcama tutarları yükseldikçe eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin yükselmiştir. Bunun yanında yaşları ilerledikçe bilgi ve teknoloji okuryazarlığı becerisinde ve sosyal sorumluluk ve liderlik becerisinde düşüş olduğu sonuçları da bulunmuştur.

Kaynakça

  • Bal, M. (2018). Türkçe dersinin 21. yüzyıl becerileri açısından değerlendirilmesi. Turkish Studies, 13(4), 49-64.
  • Başar, S. (2018). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının fende matematiğin kullanımına yönelik özyeterlik inançları, 21. yüzyıl becerileri ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134.
  • Çevik, M., ve Şentürk C. (2019). Multidimensional 21th century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences. 14(1), 011–028.
  • Eryılmaz, İ. (2018). Bilgi toplumunun yeni korkuları: Nomofobi ve netlessfobi. H. Yıldız (Ed.,) Sosyal medyanın iş yaşamındaki yeri (1-24) İçinde. İstanbul: Beta.
  • Eryılmaz, S., ve Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Güler, Y. (2019) Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik algıları. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Hamarat, E. (2019). 21. yüzyıl becerileri odağında Türkiye’nin eğitim politikaları. Seta Analiz, 272. Erişim adresi: https://www.setav.org/analiz-21-yuzyil-becerileri-odaginda-turkiyenin-egitim-politikalari/ 10 Mayıs 2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Karasar, N., (1995), Bilimsel araştırma yöntemi, kavramlar, ilkeler, Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kotluk, N., ve Kocakaya, S. (2015). 21. yüzyıl becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: Ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 354-363.
  • Küçük, V., ve Koç, H. (2015). Psiko-sosyal gelişim süreci içerisinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (9). Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/dpusbe/issue/4751/65276.
  • Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ile STEM’e yönelik tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Saçmalıoğlu, M. G. (2019). Beden eğitimi öğretmen adaylarının, mesleki öğrenme topluluğu aracılığıyla 21. yüzyıl becerilerini ortaya çıkarma süreçlerinin keşfedilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Sitembölükbaşı, Ş, (2003). İletişim teknolojisindeki yenilikler ve temsili demokrasinin geleceği. Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 193-215.
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don’t teach the new survival skills our children need and what we can do about it. New York, NY: Basic Books.
  • Yıldız, K. (2016). Bilgi ve iletişim teknolojileri boyutuyla spor ve iletişim. Ankara: Nobel Akademik.
  • Yıldız, K., Ada, Ö., Polat, E., ve Yıldız, Y. (2018). Medya okuryazarlığı perspektifinden taraftar davranışlarının incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 27-44. Doi: 10.18026/cbayarsos.411476.
  • Yıldız, K., Kurnaz, D., ve Kırık, A. M. (2020). Nomofobi, netlessfobi ve gelişmeleri kaçırma korkusu: Sporcu genç yetişkinler üzerine bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(Özel Sayı), 321-338.

An Investigation of 21st Century Skills of University Students According to Active Sports And Different Other Variables

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 2, 109 - 122, 31.12.2020

Öz

This study was conducted to evaluate the 21st century skills of young individuals who are university students in terms of active sports and other different variables. In the research, the relational scanning model was used. The research group was determined using the appropriate sampling method, one of the random sampling methods. This group consists of 244 volunteers, 116 of which are female, 128 of which are male, from five different faculties of Nigde Omer Halisdemir University (Faculty of Sport Sciences, Faculty of Medicine, Faculty of Education, Faculty of Science and Literature). Survey method was used as a data collection tool. The questionnaire consists of two parts. In the first part, the personal information form was used, and in the second part, the Multidimensional 21st Century Skills Scale developed by Çevik and Şentürk (2019) was used. According to the findings, when the relationship between students' gender and 21st century skills was examined, it was seen that males were better than females in critical thinking and problem solving skills. When the active sports situations and 21st century skills were evaluated, it was concluded that individuals who do not do active sports in entrepreneurship and innovation skills and social responsibility and leadership skills are better than those who do active sports. In addition, as individuals' personal expenditure amounts increased, their critical thinking and problem solving skills increased. Besides it was found that information and technology literacy skills and social responsibility and leadership skills decrease as the age gets older.

Kaynakça

  • Bal, M. (2018). Türkçe dersinin 21. yüzyıl becerileri açısından değerlendirilmesi. Turkish Studies, 13(4), 49-64.
  • Başar, S. (2018). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının fende matematiğin kullanımına yönelik özyeterlik inançları, 21. yüzyıl becerileri ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası çerçevelere göre 21. yüzyıl becerileri ve eğitim sisteminde kazandırılması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134.
  • Çevik, M., ve Şentürk C. (2019). Multidimensional 21th century skills scale: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences. 14(1), 011–028.
  • Eryılmaz, İ. (2018). Bilgi toplumunun yeni korkuları: Nomofobi ve netlessfobi. H. Yıldız (Ed.,) Sosyal medyanın iş yaşamındaki yeri (1-24) İçinde. İstanbul: Beta.
  • Eryılmaz, S., ve Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Güler, Y. (2019) Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlik algıları. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Hamarat, E. (2019). 21. yüzyıl becerileri odağında Türkiye’nin eğitim politikaları. Seta Analiz, 272. Erişim adresi: https://www.setav.org/analiz-21-yuzyil-becerileri-odaginda-turkiyenin-egitim-politikalari/ 10 Mayıs 2020 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Karasar, N., (1995), Bilimsel araştırma yöntemi, kavramlar, ilkeler, Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kotluk, N., ve Kocakaya, S. (2015). 21. yüzyıl becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: Ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 354-363.
  • Küçük, V., ve Koç, H. (2015). Psiko-sosyal gelişim süreci içerisinde insan ve spor ilişkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (9). Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/dpusbe/issue/4751/65276.
  • Murat, A. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21.yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ile STEM’e yönelik tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Saçmalıoğlu, M. G. (2019). Beden eğitimi öğretmen adaylarının, mesleki öğrenme topluluğu aracılığıyla 21. yüzyıl becerilerini ortaya çıkarma süreçlerinin keşfedilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Sitembölükbaşı, Ş, (2003). İletişim teknolojisindeki yenilikler ve temsili demokrasinin geleceği. Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 193-215.
  • Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don’t teach the new survival skills our children need and what we can do about it. New York, NY: Basic Books.
  • Yıldız, K. (2016). Bilgi ve iletişim teknolojileri boyutuyla spor ve iletişim. Ankara: Nobel Akademik.
  • Yıldız, K., Ada, Ö., Polat, E., ve Yıldız, Y. (2018). Medya okuryazarlığı perspektifinden taraftar davranışlarının incelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 27-44. Doi: 10.18026/cbayarsos.411476.
  • Yıldız, K., Kurnaz, D., ve Kırık, A. M. (2020). Nomofobi, netlessfobi ve gelişmeleri kaçırma korkusu: Sporcu genç yetişkinler üzerine bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(Özel Sayı), 321-338.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gonca Karatarla 0000-0002-4773-5261

Ercan Polat 0000-0002-4892-2616

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Kabul Tarihi 23 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karatarla, G., & Polat, E. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Aktif Spor Yapma Durumları ve Farklı Diğer Değişkenlere Göre 21. Yüzyıl Becerilerinin İncelenmesi. International Journal of Social Science Research, 9(2), 109-122.
AMA Karatarla G, Polat E. Üniversite Öğrencilerinin Aktif Spor Yapma Durumları ve Farklı Diğer Değişkenlere Göre 21. Yüzyıl Becerilerinin İncelenmesi. IJSSR. Aralık 2020;9(2):109-122.
Chicago Karatarla, Gonca, ve Ercan Polat. “Üniversite Öğrencilerinin Aktif Spor Yapma Durumları Ve Farklı Diğer Değişkenlere Göre 21. Yüzyıl Becerilerinin İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research 9, sy. 2 (Aralık 2020): 109-22.
EndNote Karatarla G, Polat E (01 Aralık 2020) Üniversite Öğrencilerinin Aktif Spor Yapma Durumları ve Farklı Diğer Değişkenlere Göre 21. Yüzyıl Becerilerinin İncelenmesi. International Journal of Social Science Research 9 2 109–122.
IEEE G. Karatarla ve E. Polat, “Üniversite Öğrencilerinin Aktif Spor Yapma Durumları ve Farklı Diğer Değişkenlere Göre 21. Yüzyıl Becerilerinin İncelenmesi”, IJSSR, c. 9, sy. 2, ss. 109–122, 2020.
ISNAD Karatarla, Gonca - Polat, Ercan. “Üniversite Öğrencilerinin Aktif Spor Yapma Durumları Ve Farklı Diğer Değişkenlere Göre 21. Yüzyıl Becerilerinin İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research 9/2 (Aralık 2020), 109-122.
JAMA Karatarla G, Polat E. Üniversite Öğrencilerinin Aktif Spor Yapma Durumları ve Farklı Diğer Değişkenlere Göre 21. Yüzyıl Becerilerinin İncelenmesi. IJSSR. 2020;9:109–122.
MLA Karatarla, Gonca ve Ercan Polat. “Üniversite Öğrencilerinin Aktif Spor Yapma Durumları Ve Farklı Diğer Değişkenlere Göre 21. Yüzyıl Becerilerinin İncelenmesi”. International Journal of Social Science Research, c. 9, sy. 2, 2020, ss. 109-22.
Vancouver Karatarla G, Polat E. Üniversite Öğrencilerinin Aktif Spor Yapma Durumları ve Farklı Diğer Değişkenlere Göre 21. Yüzyıl Becerilerinin İncelenmesi. IJSSR. 2020;9(2):109-22.