Objective: In this study, we aimed to evaluate the opinions of the students of the Faculty of Medicine and the Faculty of Health Sciences about anatomy education.
Material and Methods: In our study, we included first-year (Medicine I) and second-year (Medicine II) students of the Faculty of Medicine and first-year (Midwifery I) students of the Faculty of Health Sciences, who received anatomy education at Tokat Gaziosmanpaşa University in the 2023-2024 academic year. We administered a 28-question questionnaire to 147 volunteer students, 49 for each class.-
Results: 77.55% of Medicine I, 38.78% of Medicine II and 85.71% of Midwifery I students stated that they were interested in Anatomy course. 79.59% of Medicine I, 75.51% of Medicine II and 97.96% of Midwifery I students stated that working on a model was effective in learning anatomy. 69.39% of Medicine I, 71.43% of Medicine I, 89.90% of Midwifery I reported that working on cadavers was effective in learning anatomy. The most negative opinions about the adequacy of the time allocated to cadaver training were found in Medicine II students.
Conclusion: We reached the opinion that theoretical course hours related to anatomy education should continue in the same way, practical course hours should be more, the number of models should be increased and the time allocated to cadaver training should be increased.
Amaç: Bu çalışmada Tıp Fakültesi ve Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin Anatomi eğitimi hakkındaki görüşlerini değerlendirmeyi amaçladık.
Gereç ve Yöntem: Çalışmamıza 2023-2024 Eğitim-Öğretim yılında Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi’nde anatomi eğitimi alan tıp fakültesi birinci sınıf (Tıp I) ve ikinci sınıf (Tıp II) öğrencileri ile Sağlık Bilimleri Fakültesi ebelik birinci sınıf (Ebelik I) öğrencilerini dahil ettik. Her sınıf için 49 olmak üzere toplam 147 gönüllü öğrenciye 28 soruluk anket uyguladık.
Bulgular: Tıp I’lerin %77,55’i, Tıp II’lerin %38,78’i, Ebelik I’lerin %85,71’i anatomi dersine ilgili olduklarını belirtti. Maket üzerinde çalışmanın anatomiyi öğrenmede etkili olduğunu Tıp I’lerin %79,59’u, Tıp II’lerin %75,51’i, Ebelik I’lerin %97,96’sı ifade etti. Tıp I’lerin %69,39’u, Tıp I’lerin %71,43’ü, Ebelik I’lerin %89,90’u kadavra üzerinde çalışmanın anatomiyi öğrenmede etkili olduğunu bildirdi. Kadavra eğitimine ayrılan sürenin yeterliliği hakkında en fazla oranda Tıp II’lerde olumsuz görüşe rastlandı.
Sonuç: Anatomi eğitimi ile ilgili teorik ders sürelerinin aynı şekilde devam etmesi, uygulama ders saatlerinin daha fazla olması, maket sayılarının ve kadavra eğitimine ayrılan sürenin arttırılması yönünde düzenlemeler yapılması gerektiği görüşüne ulaştık.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Anatomi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: 2 |