The aim of this study is to determine whether the students who study at the teaching department and the sports management department differ significantly in terms of their age, department, gender and parental education levels. Descriptive scanning model, one of the scientific research methods, was used in the research. The study group of the research consists of 285 students who are actively studying at the physical education and sports college of Mehmet Akif Ersoy University (MAKU) during the 2018-2019 academic year and voluntarily participate in the research. For the purpose of the research, the "Personal Values Inventory" was used for the purpose of the research with the "Personal Information Form" prepared for the purpose of determining the demographic information by the researcher. The reliability coefficient of the individual values inventory was calculated with cronboach alpha and was determined as. 863. Spss 25.0 package program was used in the statistical analysis of the data. In the analysis of the data, frequency, percentage, and descriptive analysis of variance were used in descriptive statistics to determine the differences between the groups. In the research results, it was determined that there were significant differences between the groups in terms of gender and department variables in the sub-dimensions of individual values. It was found that those who changed their age, mother's educational status and father's educational status did not cause a significant difference in their individual values.
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlik bölümü ve spor yöneticiliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin değer yönelimlerini yaş, bölüm, cinsiyet ve anne-baba eğitim durumları değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmada bilimsel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim döneminde Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi (MAKÜ) beden eğitimi ve spor yüksekokulunda aktif olarak öğrenim görmekte olan ve araştırmaya gönüllü olarak katılım gösteren 285 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma amacına yönelik olarak araştırmacı tarafından demografik bilgilerin belirlenmesi amacı ile hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ile araştırma amacına yönelik olarak “Bireysel Değerler Envanteri” kullanılmıştır. Bireysel değerler envanterinin güvenilirlik katsayısı cronboach alfa ile hesaplanmış, 863 olarak tespit edilmiştir. Verilerin istatistiksel analizinde Spss 25.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel istatistiklerde frekans, yüzde, kullanılmış, gruplar arasında ki farkların belirlenmesi amacı ile t-testi ve tek örneklem varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarında ise cinsiyet ve bölüm değişkenlerinde bireysel değerler yönelimleri alt boyutlarında gruplar arası anlamlı farklılıklar olduğu saptanmıştır. Yaş, anne eğitim durumu ve baba eğitim durumları değişenlerinin ise bireysel değerler yönelimlerinde anlamlı bir farklılaşmaya neden olmadığı saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.