Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Futbolcuların Sporu Erken Bırakmasında Zorbalığın Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 15 - 25, 30.06.2021

Öz

Son yıllarda sporun karanlık yüzü üzerine çalışmalar artış göstermiştir. Bu konudaki popüler çalışmalardan biri de zorbalıktır. Araştırmanın amacını sporu erken bırakan futbolcuların karşılaştıkları zorbalık deneyimlerinin incelenmesi oluşturmaktadır. Akademi liglerinde oynamış 8 futbolcu ile görüşülmüştür. Araştırmaya ilişkin detaylı bilgi toplanması amacıyla nitel araştırma yöntemleri veri toplama tekniklerinden derinlemesine bireysel görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda araştırmaya katılan futbolcuların fiziksel, duygusal ve sosyal zorbalık türleriyle karşılaştıkları belirlenmiştir. Zorbalık davranışına maruz kalan sporcuların güdülenme düzeylerinde azalma meydana geldiği, duygusal ve zihinsel açıdan zarar gördükleri, özgüvenlerinin etkilendiği ortaya konulmuştur. Bu deneyimlerin katılımcıların sporu erken bırakmasına neden olan etkenlerden oldukları ifade edilmiştir. Futbolcuların görüşleri doğrultusunda en fazla tehdit içerikli yaklaşımda bulunan kişiler antrenörler ve yöneticiler olmuştur. Futbolcuların görüşleri doğrultusunda ortaya çıkan ortak görüş antrenörlerin genç takım futbolcularından öncelikli olarak performans beklentisi içerisine girmeleri temel etken olarak görülmüştür. Spor ortamlarındaki denetim mekanizmalarının ve spor psikolojisi alan eğitiminin spor ortamı çalışanlarına yönelik olarak arttırılması öneri olarak sunulmuştur.

Kaynakça

  • Alwan, S. A. (2021). The Reality Of Sport Bullying Behavior Among Young Handball Players During Coronavirus Pandemic. Multicultural Education, 7(4).
  • Bean, C. N. Fortier, M., Post, C. ve Chima, K. (2014). Understanding How Organized Youth Sport may be Harming Individual Players within the Family Unit: A literature Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 11(10), 10226-10268.
  • Canales, M. U., Oidor, C. A., Baena, V. S. ve Ruiz, E. J. (2018). Bullying. Description of the roles of victim, bully, peer group, school, family and society. International Journal of Sociology of Education, 7(3), 278-299.
  • Choi, H., Park, J. A. ve Kim, Y. (2019). Decreasing aggression through team communication in collegiate athletes. Sustainability, 11(20), 5650.
  • Çelik, V. O. (2016). Kadın Hentbolcuların Bullying Deneyimleri. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(2), 39-49.
  • Göçer, A. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Kültür İlişkisi Üzerine Görüşleri: Fenomenolojik Bir Araştırma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 25-38.
  • Iyem, C. (2013). Bullying in Football Experiences of Turkish Professional Footballers. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(4), 479.
  • Jewett, R., Kerr, G., MacPherson, E. ve Stirling, A. (2020). Experiences of bullying victimisation in female interuniversity athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 18(6), 818-832.
  • Madhavan, V. (2018). Bullyıng And Academıc Performance Among School Chıldren. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 118(5), 587-602.
  • Marracho, P., Pereira, A. M. A., da Graça Nery, M. V., Rosado, A. F. B. ve de Castro, E. M. R. T. (2021). Is young athletes’ bullying behaviour different in team, combat or individual sports?. Motricidade, 17, 70-78.
  • Mishna, F., Kerr, G., McInroy, L. B. ve MacPherson, E. (2019). Student athletes’ experiences of bullying in intercollegiate sport. Journal for the Study of Sports and Athletes in Education, 13(1), 53-73.
  • Muhsen, T. A. ve Mohsin, M. A. (2020). Bullying and Its Consequences in Youth Sport. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(05).
  • Ohlert, J., Vertommen, T., Rulofs, B., Rau, T. ve Allroggen, M. (2021). Elite athletes’ experiences of interpersonal violence in organized sport in Germany, the Netherlands, and Belgium. European journal of sport science, 21(4), 604-613.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Stirling, A. E., Bridges, E. J., Cruz, E. L. ve Muntjoy, M. L. (2011). Canadian Academy of Sport and Exercise Medicine Position Paper: Abuse, Harassment and Bullying in Sport. Clin J Sport Med, 21(5), 385-391
  • Tekin, H. H. (2006). Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Vanderbilt, D. ve Augustyn, M. (2010). The effects of bullying. Paediatrics and child health, 20(7), 315-320. Vella, S. A., Cliff, D. P., Magee, C. A. ve Okely, A. D. (2015). Associations between sports participation and psychological difficulties during childhood: a two-year follow up. Journal of science and medicine in sport, 18(3), 304-309.
  • Vveinhardt, J. ve Fominiene, V. B. (2020). Prevalence of Bullying and Harassment in Youth Sport: The Case of Different Types of Sport and Participant Role. Journal of Human Sport and Exercise, 17(2), 1-21.
  • Waldron, J. J. (2016). Hazing in Sport. In Routledge International Handbook of Sport Psychology (pp. 334-342). Routledge. Wolke, D. ve Lereya, S. T. (2015). Long-term effects of bullying. Archives of disease in childhood, 100(9), 879-885.

The Effect of Bullying in Early Dropout the Sport among Football Players

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 15 - 25, 30.06.2021

Öz

In recent years, studies on the dark side of sport have increased. One of the popular studies on this subject is bullying. The purpose of this research is to examine the experiences of bullying of football players who dropout of the sport early. Eight football players were interviewed who played in TFF academy leagues. In order to collect detailed information about the research, in-depth individual interviews, which is one of the data collection techniques of qualitative research methods, were conducted. Consequently, it was determined that football players encountered a range of bullying types such as physical, emotional and social. It was revealed that motivation levels of athletes who were exposed to bullying behavior decreased and that they were damaged emotionally and mentally, and their self-confidence was affected. It was stated that these experiences caused footballer’s dropout of the sport early. According to the football players, the people who made the most threatening approach were the coaches and managers. The common view that emerged in line with the views of the football players was seen as the main factor that the coaches primarily expected performance from the young team football players. It was suggested to increase control mechanisms in sport fields and, sport psychology courses for sport field employees

Kaynakça

  • Alwan, S. A. (2021). The Reality Of Sport Bullying Behavior Among Young Handball Players During Coronavirus Pandemic. Multicultural Education, 7(4).
  • Bean, C. N. Fortier, M., Post, C. ve Chima, K. (2014). Understanding How Organized Youth Sport may be Harming Individual Players within the Family Unit: A literature Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 11(10), 10226-10268.
  • Canales, M. U., Oidor, C. A., Baena, V. S. ve Ruiz, E. J. (2018). Bullying. Description of the roles of victim, bully, peer group, school, family and society. International Journal of Sociology of Education, 7(3), 278-299.
  • Choi, H., Park, J. A. ve Kim, Y. (2019). Decreasing aggression through team communication in collegiate athletes. Sustainability, 11(20), 5650.
  • Çelik, V. O. (2016). Kadın Hentbolcuların Bullying Deneyimleri. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(2), 39-49.
  • Göçer, A. (2013). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Kültür İlişkisi Üzerine Görüşleri: Fenomenolojik Bir Araştırma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 25-38.
  • Iyem, C. (2013). Bullying in Football Experiences of Turkish Professional Footballers. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(4), 479.
  • Jewett, R., Kerr, G., MacPherson, E. ve Stirling, A. (2020). Experiences of bullying victimisation in female interuniversity athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 18(6), 818-832.
  • Madhavan, V. (2018). Bullyıng And Academıc Performance Among School Chıldren. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 118(5), 587-602.
  • Marracho, P., Pereira, A. M. A., da Graça Nery, M. V., Rosado, A. F. B. ve de Castro, E. M. R. T. (2021). Is young athletes’ bullying behaviour different in team, combat or individual sports?. Motricidade, 17, 70-78.
  • Mishna, F., Kerr, G., McInroy, L. B. ve MacPherson, E. (2019). Student athletes’ experiences of bullying in intercollegiate sport. Journal for the Study of Sports and Athletes in Education, 13(1), 53-73.
  • Muhsen, T. A. ve Mohsin, M. A. (2020). Bullying and Its Consequences in Youth Sport. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(05).
  • Ohlert, J., Vertommen, T., Rulofs, B., Rau, T. ve Allroggen, M. (2021). Elite athletes’ experiences of interpersonal violence in organized sport in Germany, the Netherlands, and Belgium. European journal of sport science, 21(4), 604-613.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Stirling, A. E., Bridges, E. J., Cruz, E. L. ve Muntjoy, M. L. (2011). Canadian Academy of Sport and Exercise Medicine Position Paper: Abuse, Harassment and Bullying in Sport. Clin J Sport Med, 21(5), 385-391
  • Tekin, H. H. (2006). Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(13), 101-116.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
  • Vanderbilt, D. ve Augustyn, M. (2010). The effects of bullying. Paediatrics and child health, 20(7), 315-320. Vella, S. A., Cliff, D. P., Magee, C. A. ve Okely, A. D. (2015). Associations between sports participation and psychological difficulties during childhood: a two-year follow up. Journal of science and medicine in sport, 18(3), 304-309.
  • Vveinhardt, J. ve Fominiene, V. B. (2020). Prevalence of Bullying and Harassment in Youth Sport: The Case of Different Types of Sport and Participant Role. Journal of Human Sport and Exercise, 17(2), 1-21.
  • Waldron, J. J. (2016). Hazing in Sport. In Routledge International Handbook of Sport Psychology (pp. 334-342). Routledge. Wolke, D. ve Lereya, S. T. (2015). Long-term effects of bullying. Archives of disease in childhood, 100(9), 879-885.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hakan Saraç 0000-0001-7099-2154

Serkan İnceoğlu 0000-0003-2566-6485

Nazmi Bayköse 0000-0001-6941-8390

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Kabul Tarihi 23 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Saraç, H., İnceoğlu, S., & Bayköse, N. (2021). Futbolcuların Sporu Erken Bırakmasında Zorbalığın Etkisi. Uluslararası Türk Spor Ve Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 1(1), 15-25.