This study was performed to reveal the motivations of binge-watching behavior of Netflix series in Turkey. The theoretical framework of the study consists of the gratifications and uses approach. The type of the study is an applied research and quantitative research method was used. The universe of the research consists of Netflix users located in Turkey. The analysis of the research was carried out on the data of 441 surveys applied through Google forms. The scale developed by Flayelle, Canale, Vögele, Karila, Maurage, and Billieux (2019) was used to measure the binge-watching behavior variable in the study. On the other hand, the scales used by Sung, Kang, and Lee (2018) were used to measure the social influence, entertainment, spending leisure time, relaxation, escaping from problems, knowledge and habit variables, which are the factors that affect binge-watching of the Netflix series examined within the scope of the research. All of the scales used in the study were measured in a 5-point Likert type. Frequency analysis, reliability, validity and regression analyzes were performed within the scope of the research. Results of the research revealed that the variables of social influence, entertainment and relaxation, spending leisure time and escaping from problems, and habit affect binge-watching of Netflix series, however, the level of knowledge has shown to have no effect.
Netflix binge-watching uses and gratifications active audience digital media
Bu araştırma, Türkiye’de Netflix dizilerinin “aşırı izleme” [binge-watching]davranışının motivasyonlarını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın kuramsal temelini Kullanımlar ve Doyumlar yaklaşımı oluşturmaktadır. Araştırma uygulamalı bir araştırma olup, nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Türkiye’de yer alan Netflix kullanıcılarıdır. Çevrimiçi uygulanan, 441 anket formu verisi üzerinden araştırmanın analizleri gerçekleştirilmiştir. Araştırmada aşırı izleme davranışı değişkenini ölçmek amacıyla Flayelle, Canale, Vögele, Karila, Maurage ve Billieux (2019) tarafından geliştirilmiş olan ölçekten yararlanılmıştır. Diğer yandan araştırmanın konusu kapsamında incelenen Netflix dizilerini aşırı izlemeyi etkileyen unsurlar olan sosyal etkileşim, eğlence, zaman geçirme, rahatlama, kaçış, bilgi ve alışkanlık değişkenlerini ölçmede Sung, Kang ve Lee (2018) tarafından kullanılan ölçekler kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçeklerin tümü 5’li Likert tipinde ölçülmüştür. Araştırma kapsamında frekans analizleri, güvenilirlik, geçerlilik ve regresyon analizleri gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonunda sosyal etki, eğlence ve rahatlama, zaman geçirme ve kaçış ile alışkanlık değişkenlerinin Netflix dizilerini aşırı izlemeyi etkilediği ortaya çıkmıştır.
Netflix aşırı izleme kullanımlar ve doyumlar aktif izleyici dijital medya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 14 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |