Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Postmodernizmin Siyasal İletişime Yansımaları Üzerine Bir Analiz: 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri Örneği

Yıl 2022, , 128 - 157, 26.09.2022
https://doi.org/10.47998/ikad.958590

Öz

Modernizm, dünya üzerinde yaşayan herkes için sunduğunu iddia ettiği barış, refah, ilerleme gibi vaatlerini yerine getirememiştir. Eleştirilen, zamanla çözülmeye başlayan modernizmin sanat, iletişim, siyaset, hukuk, ekonomi gibi alanlardaki etkileri azalmaya başlamış; adına postmodernizm denilen yeni bir dönem ortaya çıkmıştır. Bu yeni sosyolojik dönem; bilgi iletişim teknolojilerinin üretim sürecine dahil olmasıyla kendi üst yapısını belirlemiştir. “Her an her şey olabilir.” anlayışıyla konumlandırılan ve standartlaşmanın reddedildiği, belirsizliğin, çeşitliliğin vurgulandığı bu dönem, daha çok 1980’li yıllardan sonra teorik olarak tartışılmışsa da günümüzde etkilerini yaşam alanlarında ve pratikte göstermeye başlamıştır. Yeni teknolojiler ve çeşitlenen medyayla hayatın her alanında görülen siyasal iletişim, adeta günlük yaşamın bir parçası haline gelmiş ve postmodern dönemden etkilenmiştir. Çalışmada modernizm, postmodernizm ve bu dönemleri meydana getiren temel özellikler genel bir bakışla ele alındıktan sonra siyasal iletişim, siyasal reklamlar ve postmodernizmin siyasal iletişime yansımaları teorik çerçeveye oturtulmuştur. Örneklem olarak alınan 2014 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde adayların yayınladığı televizyon reklamları göstergebilimsel olarak incelenmiş ve bu reklamlara postmodernizmin yansımaları araştırılmıştır. Analiz sonucunda postmodernizmin ayırt edici özelliklerinden üst gerçeklik, parçalanma, farklılıkların giderilmesi, kronoloji, kurumsalcılık karşıtlığı, zıtlıkların paradoksal birlikteliği ve çoğulculuğun örnekleme yansıdığı görülmüştür. “Postmodernizmin ayırt edici özelliklerinden üst gerçeklik, parçalanma, farklılıkların giderilmesi, kronoloji ve kurumsalcılık karşıtlığının adayların kampanyalarında yer alan televizyon reklamlarına yansıdığı görülmektedir.” hipotezi doğrulanmıştır.

Kaynakça

  • Allan, K. ve Turner, J. (2000). “A Formalization of Postmodern Theory”, Sociological Perspectives, 2 (3), s. 363-385.
  • Aslan, S. ve Yılmaz, A. (2001).” Modernizme Bir Başkaldırı Projesi Olarak Postmodernizm”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1 (2), s. 55-76.
  • Aziz, A. (2007). Siyasal İletişim, İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bayhan, H. (2006). Ulus Devlet, Modernizm ve Postmodernizm, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Diyarbakır.
  • Bostanoğlu, B. (2004). Postmodernizm ve Uluslararası Politika, Erişim: http://www.foreignpolicy.org.tr/arkaplan/ Erişim Tarihi: 12.02.2016.
  • Chrıstensen, L. T.; Torp, S. ve Fırat, F. (2005). “Integrated Marketing Communication And Postmodernity: An Odd Couple?”, Corporate Communications: An International Journal, 3 (2), s.156-167.
  • Cova, B. (1998). “The Postmodern Explained To Managers: Implications For Marketing”, Business Horizons, 4 (6), Ss.15-23.
  • Çubukçu, M. İ. (2005). Siyaset Pazarlaması Genel ve Yerel Seçim Ayrımına Göre Seçmen Davranışlarının Analizi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum.
  • Fırat, F. ve Schultz, C. (1997). “From Segmantation to Fragmentation, Markets And Marketing Strategy in The Postmodern Era”, European Journal of Marketing, 3 (14), s.183-207.
  • Maclaran, P. (2009). “Postmodern Marketing And Beyond, Contemporary Issues In Marketing And Consumer Behaviour”, (Ed.) E. Parsons, P. Maclaran, B. Heinamann, UK: Oxford, ss.37-54
  • Odabaşı, Y. (2004). Postmodern Pazarlama: Tüketim ve Tüketici, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Odabaşı, Y. (2006). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özcan, E. (2007). Göstergebilimsel Açıdan Reklam Dilinin Tüketim Toplumuna Etkileri, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Özkan, A. (2005). Siyasal İletişim, Partiler, Seçimler Stratejiler, İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Paliwoda, S. (1996). “Book Reviews”, Journal of Marketing Management, 4 (5), s.477-483.
  • Parsa, S. ve Parsa, A. F. (2002). Göstergebilim Çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Raaij, V. ve Fred, W. (1993). “Postmodern Consumption: Architecture, Art, and Consumer Behavior”, European Advances in Consumer Research, 5 (25) s. 88-106.
  • Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmamış Dünyayı Büyülemek, Şeyma Kaya (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Uztuğ, F. (2004). Siyasal İletişim Yönetimi, İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Touraine, A. (1995). Modernliğin Eleştirisi, Hülya Tufan (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • YOUTUBE, (2016a). https://www.youtube.com/watch?v=cWGK4tH-CbY Erişim Tarihi: 15.03.2016.
  • YOUTUBE, (2016b). https://www.youtube.com/watch?v=LkYyqoXlad0 Erişim Tarihi: 15.03.2016.
  • YOUTUBE, (2016c). https://www.youtube.com/watch?v=uiFpUaaGGi4 Erişim Tarihi: 15.03.2016.

An Analysis Of The Reflections of Postmodernism On Political Communicatıon: The Example Of 2014 Presidental Elections

Yıl 2022, , 128 - 157, 26.09.2022
https://doi.org/10.47998/ikad.958590

Öz

Modernism could not make such promises, claimed to be for each person living on earth, as peace, welfare and development come real. The influence of the modernism, criticised and dissolved gradually, on such areas as art, communicaiton, politics, law and economics began to fade away and a new era called postmodernism has come to surface. This new sociological era has been founded on its own upper structure. This era, which has been positioned with the approach of “It is possible for everyting to happen anytime” and, in which standartisation has been refused and variety and ambiguity have been emphasised, has begun to show its influences on both practical issues and living spaces today even though it was debated over theorically after 1980’s. Political communication, seen in every area of life with the media and has gained variety with new technologies, has almost become a part of daily life and been influenced by the postmodernism. After modernism, postmodernism and the production systems forming these eras are dealt with in general sense in the the study; political communication, political advertisements and the reflections of the postmodernism on political communication are handled withing a theoritical frame. The television commercials, which are the samplings of the study and released by the candidates for the 2014 presidental elections, are studied in semiological sense and the postmodern reflections on them are analysed. End of the search, it is observed that the distinct features of postmodernizm, which are hyper-reality, fragmentation, de-differantiation, chronology, anti-foundationalism, paradoxical juxtaposition of opposites and pluralism, reflects on the example. The hypothese “It is seen that the distinctive features of postmodernism, upper reality, fragmentation, elimination of differences, chronology and anti-institutionalism are reflected in the television advertisements of the candidates' campaigns.” have been confirmed.

Kaynakça

  • Allan, K. ve Turner, J. (2000). “A Formalization of Postmodern Theory”, Sociological Perspectives, 2 (3), s. 363-385.
  • Aslan, S. ve Yılmaz, A. (2001).” Modernizme Bir Başkaldırı Projesi Olarak Postmodernizm”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 1 (2), s. 55-76.
  • Aziz, A. (2007). Siyasal İletişim, İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bayhan, H. (2006). Ulus Devlet, Modernizm ve Postmodernizm, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Diyarbakır.
  • Bostanoğlu, B. (2004). Postmodernizm ve Uluslararası Politika, Erişim: http://www.foreignpolicy.org.tr/arkaplan/ Erişim Tarihi: 12.02.2016.
  • Chrıstensen, L. T.; Torp, S. ve Fırat, F. (2005). “Integrated Marketing Communication And Postmodernity: An Odd Couple?”, Corporate Communications: An International Journal, 3 (2), s.156-167.
  • Cova, B. (1998). “The Postmodern Explained To Managers: Implications For Marketing”, Business Horizons, 4 (6), Ss.15-23.
  • Çubukçu, M. İ. (2005). Siyaset Pazarlaması Genel ve Yerel Seçim Ayrımına Göre Seçmen Davranışlarının Analizi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum.
  • Fırat, F. ve Schultz, C. (1997). “From Segmantation to Fragmentation, Markets And Marketing Strategy in The Postmodern Era”, European Journal of Marketing, 3 (14), s.183-207.
  • Maclaran, P. (2009). “Postmodern Marketing And Beyond, Contemporary Issues In Marketing And Consumer Behaviour”, (Ed.) E. Parsons, P. Maclaran, B. Heinamann, UK: Oxford, ss.37-54
  • Odabaşı, Y. (2004). Postmodern Pazarlama: Tüketim ve Tüketici, İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Odabaşı, Y. (2006). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Özcan, E. (2007). Göstergebilimsel Açıdan Reklam Dilinin Tüketim Toplumuna Etkileri, Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Özkan, A. (2005). Siyasal İletişim, Partiler, Seçimler Stratejiler, İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Paliwoda, S. (1996). “Book Reviews”, Journal of Marketing Management, 4 (5), s.477-483.
  • Parsa, S. ve Parsa, A. F. (2002). Göstergebilim Çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Raaij, V. ve Fred, W. (1993). “Postmodern Consumption: Architecture, Art, and Consumer Behavior”, European Advances in Consumer Research, 5 (25) s. 88-106.
  • Ritzer, G. (2000). Büyüsü Bozulmamış Dünyayı Büyülemek, Şeyma Kaya (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Uztuğ, F. (2004). Siyasal İletişim Yönetimi, İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Touraine, A. (1995). Modernliğin Eleştirisi, Hülya Tufan (çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • YOUTUBE, (2016a). https://www.youtube.com/watch?v=cWGK4tH-CbY Erişim Tarihi: 15.03.2016.
  • YOUTUBE, (2016b). https://www.youtube.com/watch?v=LkYyqoXlad0 Erişim Tarihi: 15.03.2016.
  • YOUTUBE, (2016c). https://www.youtube.com/watch?v=uiFpUaaGGi4 Erişim Tarihi: 15.03.2016.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hanife Güz 0000-0002-9162-7460

Hacı Hasan Saf 0000-0002-7778-0258

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 28 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Güz, H., & Saf, H. H. (2022). Postmodernizmin Siyasal İletişime Yansımaları Üzerine Bir Analiz: 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri Örneği. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2022(59), 128-157. https://doi.org/10.47998/ikad.958590