Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Mesaj İçerikli Reklamlar: Türk Telekom Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri Reklam Filminin Göstergebilimsel Çözümlemesi

Yıl 2021, Sayı: 55, 33 - 55, 22.09.2021
https://doi.org/10.47998/ikad.934924

Öz

Reklamların ticari olduğu kadar toplumsal yönü de bulunmaktadır ve bu bağlamda kamuoyu yararı gözetilerek hedef kitleye içerikler sunulabilmektedir. Söz konusu yararı öncelik edinen ve sosyal sorumluluğu dikkate alan sunumlar olarak, sosyal mesaj içerikli reklamlar öne çıkmaktadır. Bu tür reklamlarda farkındalık oluşturmak da önemlidir ve reklam kitlesi etki altına alınarak hareket edilmektedir. Reklamların en etkili olduğu alanlar ise medya araçlarıdır ve görsel/işitsel/yazınsal medyada sunulan reklamlarla etki ağı genişletilebilmektedir. Sunulan reklamların mesajını algılayabilmek için göstergeler ayrıca önemlidir ve bu doğrultuda derinlemesine çözümlenmesi gerekir. Dolayısıyla mevcut çalışmada reklam içeriğinin çözümlenebilmesi için göstergebilimsel yöntemden yararlanılmıştır ve örneklem olarak incelenen reklam filmi incelenmiştir. Sosyal mesaj içerikli bir reklam filmi olan içeriğin göstergebilimsel yöntemle analizi yapılırken görsel, dilsel ve işitsel göstergelere odaklanılmıştır. Netice olarak elde edilen bulgular, hem reklam sahneleri hem de tablolar üzerinden yorumlanmıştır. Böylece göstergelerin düz anlamları ve yan anlamları vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • Aşıcı, Ö. (1984). Pazarlama. İzmir: Üçel Yayıncılık.
  • Babacan, M. (2008). Nedir Bu Reklam. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Balkaş, E, E. (2003). Sigorta Pazarlamasında Reklam Planlama ve Stratejileri. İstanbul: Doğan Ofset.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven. Çev. Mehmet Rıfat ve Sema Rıfat, İstanbul: Yapı Kredi.
  • Bilgiç, B. (2016). Türkiye’de Kamu Spotu Oluşum Süreci ve Yayın Politikaları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cemalcılar, İ. (1999). Pazarlama Kavramlar Kararlar. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Dave, C. (2017). Digital Marketing Trends. smartinsights.com/managing-digital-marketing/marketing-innovation/digital-marketing-trends. Erişim Tarihi: 03.05.2021
  • Kazete. (2019). Kök Hücre Bağışı. https://kazete.com.tr/haber/cukur-dizisi-duvar-yazisiyla-ilik-bekleyen-oykuye-umut-oldu-58704 Erişim Tarihi: 02.05.2021
  • Kotler, P. (1980). Marketing Management. New Jersey: Prentice Hall.
  • Kotler, P. ve Lee, N. (2006). Kurumsal Sosyal Sorumluluk. Çev. Sibel Kaçamak, İstanbul: Kapital Medya.
  • Lidov D. (1999). Elemets of Semiotics. New York: St. Martin’s Press.
  • Lusch, R. (1992). Retailing. Cengage Learning. Cinciati: Western Publising.
  • Meral, P. S. (2006). Kurumsal Reklam Kavramı ve Bankacılık Sektöründeki Kurumsal Reklam Örnekleri. Kocaeli Üniversitesi İLEF Dergisi, 398-404.
  • Odabaşı, Y. (2000). Pazarlama İletişimi. Eskişehir: Anadolu Ünv. Yayınları.
  • Oluç, M. (1987). Reklam ve Toplum. Pazarlama Dünyası, (2), 32-39.
  • Ramacatti, F. D. (1998). Başarılı Reklamın Sırları. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Tek, Ö, B. (1999). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Topçuoğlu, N. (1996). Basında Reklam ve Tüketim Olgusu. Ankara: Vadi Yayın.
  • Tosun, N, B. (2003). Pazarlama Halkla İlişkileri ve Reklam: Bütünleşik Pazarlama İletişimi Yönlü Bir Yaklaşım. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Uluyağcı, C. (2007). Simge Kavramı ve Bir Film Çözümlemesi: Karşılaşma. Selçuk İletişim, 5(1). 217-224.
  • Uslusoy, B. (2004). Sosyal Reklamların Halkla İlişkiler Uygulamalarındaki Önemi, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Ünsal, Y. (1994). Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri. İstanbul: Tivi Yayın.
  • Williamson, J. (2001). Reklamların Dili. Çev. Ahmet Fethi, Ankara: Ütopya.
  • Yüzer, A, A. (1989). Sosyal Pazarlama Yaklaşımı Açısından Sosyal Amaçlı Reklam Kampanyaları ve Bir Uygulama: Türkiye Aşı Kampanyası. İstanbul.

The Advertisements with Social Message Content: Semiotic Analysis of Turk Telekom Corporate Social Responsibility Projects Advertisement Film

Yıl 2021, Sayı: 55, 33 - 55, 22.09.2021
https://doi.org/10.47998/ikad.934924

Öz

Advertisements have a social aspect as well as commercial, and in this context, content can be presented to the masses by considering the public interest. Ads with social message content comes to the fore as presentations that care about this benefit and social responsibility. It is important to raise awareness in such advertisements and also act by influencing the ad audience. The areas where advertisements are most effective are media tools and the impact network can be expanded with the advertisements presented in the audio / visual / literary media. Indicators are also important in order to perceive the message of the advertisements and must be analyzed in depth accordingly. Therefore, in the present study, the semiotic method was used to analyze the content of the advertisement and the analyzed advertisement film was examined as a sample. While analyzing the film, which is an advertisement with social message content, using the semiotic method, it was focused on visual, linguistic and auditory indicators. As a result, the findings obtained were interpreted through both advertisement scenes and tables. So that was emphasized to plain meanings and connotations of indicators.

Kaynakça

  • Aşıcı, Ö. (1984). Pazarlama. İzmir: Üçel Yayıncılık.
  • Babacan, M. (2008). Nedir Bu Reklam. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Balkaş, E, E. (2003). Sigorta Pazarlamasında Reklam Planlama ve Stratejileri. İstanbul: Doğan Ofset.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven. Çev. Mehmet Rıfat ve Sema Rıfat, İstanbul: Yapı Kredi.
  • Bilgiç, B. (2016). Türkiye’de Kamu Spotu Oluşum Süreci ve Yayın Politikaları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Cemalcılar, İ. (1999). Pazarlama Kavramlar Kararlar. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Dave, C. (2017). Digital Marketing Trends. smartinsights.com/managing-digital-marketing/marketing-innovation/digital-marketing-trends. Erişim Tarihi: 03.05.2021
  • Kazete. (2019). Kök Hücre Bağışı. https://kazete.com.tr/haber/cukur-dizisi-duvar-yazisiyla-ilik-bekleyen-oykuye-umut-oldu-58704 Erişim Tarihi: 02.05.2021
  • Kotler, P. (1980). Marketing Management. New Jersey: Prentice Hall.
  • Kotler, P. ve Lee, N. (2006). Kurumsal Sosyal Sorumluluk. Çev. Sibel Kaçamak, İstanbul: Kapital Medya.
  • Lidov D. (1999). Elemets of Semiotics. New York: St. Martin’s Press.
  • Lusch, R. (1992). Retailing. Cengage Learning. Cinciati: Western Publising.
  • Meral, P. S. (2006). Kurumsal Reklam Kavramı ve Bankacılık Sektöründeki Kurumsal Reklam Örnekleri. Kocaeli Üniversitesi İLEF Dergisi, 398-404.
  • Odabaşı, Y. (2000). Pazarlama İletişimi. Eskişehir: Anadolu Ünv. Yayınları.
  • Oluç, M. (1987). Reklam ve Toplum. Pazarlama Dünyası, (2), 32-39.
  • Ramacatti, F. D. (1998). Başarılı Reklamın Sırları. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Tek, Ö, B. (1999). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Topçuoğlu, N. (1996). Basında Reklam ve Tüketim Olgusu. Ankara: Vadi Yayın.
  • Tosun, N, B. (2003). Pazarlama Halkla İlişkileri ve Reklam: Bütünleşik Pazarlama İletişimi Yönlü Bir Yaklaşım. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Uluyağcı, C. (2007). Simge Kavramı ve Bir Film Çözümlemesi: Karşılaşma. Selçuk İletişim, 5(1). 217-224.
  • Uslusoy, B. (2004). Sosyal Reklamların Halkla İlişkiler Uygulamalarındaki Önemi, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Ünsal, Y. (1994). Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri. İstanbul: Tivi Yayın.
  • Williamson, J. (2001). Reklamların Dili. Çev. Ahmet Fethi, Ankara: Ütopya.
  • Yüzer, A, A. (1989). Sosyal Pazarlama Yaklaşımı Açısından Sosyal Amaçlı Reklam Kampanyaları ve Bir Uygulama: Türkiye Aşı Kampanyası. İstanbul.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hakan Yüksel 0000-0002-4560-6685

Yayımlanma Tarihi 22 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 8 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 55

Kaynak Göster

APA Yüksel, H. (2021). Sosyal Mesaj İçerikli Reklamlar: Türk Telekom Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri Reklam Filminin Göstergebilimsel Çözümlemesi. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2021(55), 33-55. https://doi.org/10.47998/ikad.934924