Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİ MEDYA ÇAĞINDA ŞÖHRETİN DÖNÜŞÜMÜ: MİKRO INFLUENCERS’LAR ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2022, Sayı: 58, 18 - 37, 25.06.2022
https://doi.org/10.47998/ikad.1048966

Öz

Geçmişten günümüze kadar gelen süreçte bireyler, bir şekilde tanınır ve şöhret olmanın yollarını aramışlardır. Dünya da ve ülkemizde yaşanan ekonomik ve teknolojik gelişmeler ve beraberinde küreselleşme olgusu toplumsal yapıyı değiştirmiştir. Kitle iletişim araçlarının gelişimi bireylerin tanınır olmasını sağlamış ve şöhret olmayı olanaklı kılan yolları açmıştır. Özellikle televizyonun özel kanallarla birlikte nicel olarak çoğalmaları, yarışma programları, reality şovlar, diziler sıradan insanların şöhrete ulaşmalarına imkân tanımıştır. Zaman içerisinde de yeni iletişim teknolojilerinin ortaya çıkması ile birlikte şöhret kavramı dönüşüme uğrayarak, her teknoloji ile ortaya çıkan yeni şöhret biçimlerini içerecek şekilde genişlemiştir. Günümüzde giderek dijitalleşen dünyada, şöhretini sosyal medya aracılığıyla kazanan ve sosyal medya şöhret(influencers)’leri olarak bilinen yeni nesil şöhret türlerinin olağanüstü büyümesine şahit olmaktayız. Sosyal medya bir taraftan şöhret kültürü ile şekillenirken bir yandan da şöhret kültürüne şekil vermektedir. Bu bağlamda da çalışmada yeni medya çağının şöhret kültürünü değişikliğe uğrattığını, sıradan insanların ya da bazı meslek gruplarından tanınmayan bireylerin sosyal medyada yapmış oldukları paylaşımlarla belirli bir takipçi kitlesine ulaşıp mikro ölçekte şöhrete ulaşmalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, şöhret kavramının ortaya çıktığı dönem ve iletişim teknolojileri bağlamındaki ilişkisi ele alınarak sosyal medya şöhretleri içerisinde yer alan ve Instagram’da ün kazanan mikro şöhretler ele alınmıştır. Sıradan insanların ve meslek gruplarındaki tanınmayan bazı bireylerin yaptıkları paylaşımlarla şöhret olmalarını sağlayan sosyal medya uygulamaları, kişilerin tanınmasına, ün kazanmasına yol açarak şöhret olmalarına imkân tanımaktadır. Bu kişiler, çeşitli alanlarda yüksek oranda takipçi sayısına ulaşarak paylaşımları ile onları etkileyip, kanaat önderliği de yapmaktadırlar. Aynı zamanda da takipçileri ile etkileşimde bulunarak ve özel yaşamlarından kesitler paylaşarak takipçi sayılarını koruyup mikro şöhretlerini sürdürmeye çalışmaktadırlar.

Kaynakça

  • Abidin, C. (2018). Familygoals: family ınfluencers, calibrated amateurism, and justifying young digital labor. Social Media Society. Retrieved from https://doi.org/10.1177/2056305117707191
  • Aydın, O. Ş. (2008). Şöhret kültürü: toplumsal değişim ve medyanın rolü. 98.
  • Arık, E., (2013). Siradan İnsanin Yükşelişi: Sosyal Medya Şöhretleri. İletişim Ve Diplomasi, 97.
  • Bagdikian, B. H. (2016). Yeni Medya Tekeli. Ankara: Akılçelen Kitaplar.
  • Boyd, S. (2016). How Instagram micro-influencers are changing your mind one sponsored post at a time. Forbes. Recuperado de: https://www. forbes. com/sites/sboyd/2016/06/28/how-instagram-micro-influencers-are-changing-your-mind-one-sponsored-post-at-a-time.
  • Chakraborty. G., Das, A., (2018). Celebrıty and Medıa, Arefereed Journal, http://parbo.in/wp-content/uploads/2018/10/Celebrity-And-Media.pdf adresinden 17.09.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Cashmore, E. (2007). Celebrity culture. The Blackwell Encyclopedia of Sociology.
  • Dhanesh, G. S., & Duthler, G. (2019). Relationship management through social media influencers: Effects of followers’ awareness of paid endorsement. Public Relations Review, 45(3), 101765.
  • Driessens, O. (2013). The celebritization of society and culture: Understanding the structural dynamics of celebrity culture. International journal of cultural studies, 16(6), 641-657.
  • Jerslev A and Mortensen M (2016) What is the self in the celebrity selfie? Celebrification, phatic communication and performativity. Celebrity Studies 7(2): 249–263.
  • Khamis, S., Ang, L., & Welling, R. (2017). Self-branding,‘micro-celebrity’and the rise of Social Media Influencers. Celebrity studies, 8(2), 191-208.
  • Marshall, P. D. (2014). Celebrity and power: Fame in contemporary culture: U of Minnesota Press.

Transformatıon Of The Celebrity İn The New Media Age: A Revıew On Micro Celebrity (Influencers)

Yıl 2022, Sayı: 58, 18 - 37, 25.06.2022
https://doi.org/10.47998/ikad.1048966

Öz

From the moment of existence of man there is a desire to be liked, to be known and to be famous. In the process from the past to the present, individuals are somehow recognized and sought ways to become fame. Economic and technological developments in the world and in our country and the phenomenon of globalization have changed the social structure. With the development of mass media, the ways that make it possible for individuals to be known and become famous have been opened. Especially the quantitative proliferation of television with private channels, competition programs, reality shows, TV series have enabled ordinary people to reach fame. Over time, the concept of fame has evolved to include new forms of fame emerging with every new technology. In the increasingly digital world today, we are witnessing the extraordinary growth of a new generation of fame type known as social media influencers, which have earned their reputation through social media. While social media is shaped by the culture of fame, it also shapes the culture of fame. In this context, it is aimed to examine that social media has changed the culture of fame and that ordinary people reach fame through social media. By considering the period in which the concept of fame emerged and its relation in the context of communication technologies, Instagram micro-reputations, which are among social media celebrities, have been examined. Social media applications that enable ordinary people to become famous allow people to be known and become famous by making them famous. These people reach a high number of followers in various fields and influence them with their posts and also become opinion leaders. At the same time, they try to maintain their follower numbers by interacting with their followers and sharing sections of their private lives.

Kaynakça

  • Abidin, C. (2018). Familygoals: family ınfluencers, calibrated amateurism, and justifying young digital labor. Social Media Society. Retrieved from https://doi.org/10.1177/2056305117707191
  • Aydın, O. Ş. (2008). Şöhret kültürü: toplumsal değişim ve medyanın rolü. 98.
  • Arık, E., (2013). Siradan İnsanin Yükşelişi: Sosyal Medya Şöhretleri. İletişim Ve Diplomasi, 97.
  • Bagdikian, B. H. (2016). Yeni Medya Tekeli. Ankara: Akılçelen Kitaplar.
  • Boyd, S. (2016). How Instagram micro-influencers are changing your mind one sponsored post at a time. Forbes. Recuperado de: https://www. forbes. com/sites/sboyd/2016/06/28/how-instagram-micro-influencers-are-changing-your-mind-one-sponsored-post-at-a-time.
  • Chakraborty. G., Das, A., (2018). Celebrıty and Medıa, Arefereed Journal, http://parbo.in/wp-content/uploads/2018/10/Celebrity-And-Media.pdf adresinden 17.09.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Cashmore, E. (2007). Celebrity culture. The Blackwell Encyclopedia of Sociology.
  • Dhanesh, G. S., & Duthler, G. (2019). Relationship management through social media influencers: Effects of followers’ awareness of paid endorsement. Public Relations Review, 45(3), 101765.
  • Driessens, O. (2013). The celebritization of society and culture: Understanding the structural dynamics of celebrity culture. International journal of cultural studies, 16(6), 641-657.
  • Jerslev A and Mortensen M (2016) What is the self in the celebrity selfie? Celebrification, phatic communication and performativity. Celebrity Studies 7(2): 249–263.
  • Khamis, S., Ang, L., & Welling, R. (2017). Self-branding,‘micro-celebrity’and the rise of Social Media Influencers. Celebrity studies, 8(2), 191-208.
  • Marshall, P. D. (2014). Celebrity and power: Fame in contemporary culture: U of Minnesota Press.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zeynep Biricik 0000-0002-0889-469X

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 58

Kaynak Göster

APA Biricik, Z. (2022). YENİ MEDYA ÇAĞINDA ŞÖHRETİN DÖNÜŞÜMÜ: MİKRO INFLUENCERS’LAR ÜZERİNE BİR İNCELEME. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2022(58), 18-37. https://doi.org/10.47998/ikad.1048966