Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Global Markaların Sosyal Medyada Gündem Belirlemesi: Markaların 2.0 Gündemi Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2016, Sayı: 42, 191 - 212, 22.07.2016

Öz

Markaların milyonlarca dolar harcayarak gerçekleştirdikleri tüm iletişim çalışmalarının ana amacı tüketicilerin satın alma davranışlarını kendilerinden yana olacak şekilde değiştirmektir. Bunun için de onların gündemlerine girebilmeye ve stratejiye ihtiyaç duymaktadırlar. Günümüzde bunun en maliyetsiz ve en kolay yolu ise Web 2.0 olarak da ifade edilen sosyal medyadır. Bu çalışma çerçevesinde medya, kamu ve siyasal olmak üzere üç gündem evresinden oluşan gündem belirleme çalışmalarına yeni bir gündem evresinin yani marka gündeminin eklenmesi gerektiği üzerinde durulmaktadır. Bu çalışmanın ana konusunu, global markaların sosyal medyada hedef kitleyi olumlu yönde etkileyebilmek için onların gündemlerine nasıl girmeye çalıştıkları, sosyal medyada gündemi belirleyebilmek için hangi marka stratejilerinden yararlandıkları oluşturmaktadır. Bu bağlamda çalışma, global markaların sosyal medya aracılığıyla gündemi nasıl belirlediklerini ve yönettiklerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada içerik analizi ve online anket (survey) olmak üzere iki farklı araştırma yöntemine başvurulmuştur.

Kaynakça

  • Atabek, N. (1998). Gündem Belirleme Yaklaşımı, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7, 155-174.
  • Aydede, C. (2006). Sanal Ortam Günlükleriyle Blog Çağı, İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Aytemur, S. (2010). Ya Strateji Ya Toksik Domates, İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Baudrillard, J. (2011). Çaresiz Stratejiler, (Çev: Oğuz Adanır). İkinci Baskı, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Borça, G. (2007). Bu topraklardan Dünya Markası Çıkar mı?, 9. Basım, İstanbul: MediaCat.
  • Bozkurt, İ. (2004). İletişim Odaklı Pazarlama: Tüketiciden Müşteri Yaratmak, İstanbul: MediaCat Akademi.
  • Brown, J.A.C (2000). Beyin Yıkama, Çev: Behzat Tanç, 7. Baskı, İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Bruce, D. ve Harvey, D. (2010). Marka Bilmecesi. (Çev: Aslı Özer). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Civelek, M. E. (2009). İnternet Çağı Dinamikleri, İstanbul: Beta Basım.
  • Dearing, J. W. ve Rogers, E. M. (1996). Communication Concepts 6: Agenda Setting, California: Sage Publications, Inc.
  • Franzen, G. (2002). Reklamın marka değerine etkisi, (Çev: Fevzi Yalım), İstanbul: Mediacat Kitapları. (Eserin orijinali 1999’da yayımlandı).
  • Kara, T. (2012). Sosyal Medya Kobi’ler İçin Bir Fırsat mı? Facebook ve LınkedIn Üzerinden Bir İnceleme, Tolga Kara ve Ebru Özgen (Editörler). Sosyal Medya/Akademi, İstanbul: Beta Basım, 113-128.
  • Lazar, J. (2009). İletişim Bilimi, (Çev: Cengiz Anık) İkinci Basım, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Mccombs, M. (2005). Setting the Agenda: The Mass Media and Public Opinion, Cambridge: Polity Press.
  • Mcquail, D. ve Windahl, S. (2010). İletişim Modelleri (Kitle İletişim Çalışmalarında), (Çev: Konca Yumlu). Üçüncü Baskı, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Mutlu, Erol (2008). İletişim Sözlüğü, Beşinci Basım, Ankara: Ayraç Kitabevi.
  • Pile, T. (2001). Toplam İletişim Stratejisi, Leslie Butterfield (Derleyen). Reklamda Mükemmele Ulaşmak. (Çev: Muharrem Ayın vd.). İstanbul: Reklamcılık Vakfı Yayınları, 239-251.
  • Schiller, H. (2005). Zihin Yönlendirenler, (Çev: Cevdet Cerit). 2. Basım, İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Severin, W. J. ve Tankard, Wr, J. W. (1994). İletişim Kuramları: Kökenleri, Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları, (Çev: Ali Atıf Bir ve N. Serdar Sever). Eskişehir: Kibele Sanat Merkezi.
  • Safko, L. ve Brake, D. (2009). The Social Media Bible: Tactics, Tools and Strategies of Business Success, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Terkan, B. (2005) Gündem Belirleme: Medya ve Siyasal Gündem Üzerine Bir Çalışma, Konya: Tablet Kitabevi.
  • Tosun, N. B. (2010). İletişim Temelli Marka Yönetimi, İstanbul: Beta Basım. Yaylagül, L. (2010). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Üçüncü Baskı, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yazgan, H. İ.; Kethüda, Ö. ve Çatı, K. (2014), Tüketici Temelli Marka Değerinin Ağızdan Ağza Pazarlamaya Etkisi, C.Ü. İktisadi ve İdaribilimler Dergisi, 15(1), 237-252.
  • Yüksel, E. (1999). Türkiye’de Ekonomi Basını Gündemi ve Siyasal Gündem İlişkisi (Özelleştirme Örneğinde Bir Gündem Belirleme Çalışması), Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yüksel, E. (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü, Konya: Çizgi Kitabevi. Zaltman, G. (2014). Tüketici Nasıl Düşünür?, Üçüncü Baskı, İstanbul: MediaCat Kitapları.

Global Brand Agenda Setting On Social Media: A Research On Brand 2.0 Agenda Setting

Yıl 2016, Sayı: 42, 191 - 212, 22.07.2016

Öz

The main purpose of all communication studies of brands that were implemented by spending million dollars has changed customer-purchasing behavior on their side. Therefore, they need to agenda setting and a strategy. In today’s world, the cost-efficient and easiest way is social media that is also called as Web 2.0. Within the scope of this study, it is focused on the necessity of agenda setting in other words, brands agenda to agenda determining studies that consists of three phases the media, public and political agenda. The main aim of this study is how the global brands try to affect the target group positively in social media, and from which strategies of brand they benefit in order to set the agenda. In this respect, this study aims at analyzing domination and agenda setting of the global brands by the way of social media. In this study, it is referred two research methods in content analyzes and online survey.

Kaynakça

  • Atabek, N. (1998). Gündem Belirleme Yaklaşımı, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7, 155-174.
  • Aydede, C. (2006). Sanal Ortam Günlükleriyle Blog Çağı, İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Aytemur, S. (2010). Ya Strateji Ya Toksik Domates, İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Baudrillard, J. (2011). Çaresiz Stratejiler, (Çev: Oğuz Adanır). İkinci Baskı, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Borça, G. (2007). Bu topraklardan Dünya Markası Çıkar mı?, 9. Basım, İstanbul: MediaCat.
  • Bozkurt, İ. (2004). İletişim Odaklı Pazarlama: Tüketiciden Müşteri Yaratmak, İstanbul: MediaCat Akademi.
  • Brown, J.A.C (2000). Beyin Yıkama, Çev: Behzat Tanç, 7. Baskı, İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Bruce, D. ve Harvey, D. (2010). Marka Bilmecesi. (Çev: Aslı Özer). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Civelek, M. E. (2009). İnternet Çağı Dinamikleri, İstanbul: Beta Basım.
  • Dearing, J. W. ve Rogers, E. M. (1996). Communication Concepts 6: Agenda Setting, California: Sage Publications, Inc.
  • Franzen, G. (2002). Reklamın marka değerine etkisi, (Çev: Fevzi Yalım), İstanbul: Mediacat Kitapları. (Eserin orijinali 1999’da yayımlandı).
  • Kara, T. (2012). Sosyal Medya Kobi’ler İçin Bir Fırsat mı? Facebook ve LınkedIn Üzerinden Bir İnceleme, Tolga Kara ve Ebru Özgen (Editörler). Sosyal Medya/Akademi, İstanbul: Beta Basım, 113-128.
  • Lazar, J. (2009). İletişim Bilimi, (Çev: Cengiz Anık) İkinci Basım, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Mccombs, M. (2005). Setting the Agenda: The Mass Media and Public Opinion, Cambridge: Polity Press.
  • Mcquail, D. ve Windahl, S. (2010). İletişim Modelleri (Kitle İletişim Çalışmalarında), (Çev: Konca Yumlu). Üçüncü Baskı, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Mutlu, Erol (2008). İletişim Sözlüğü, Beşinci Basım, Ankara: Ayraç Kitabevi.
  • Pile, T. (2001). Toplam İletişim Stratejisi, Leslie Butterfield (Derleyen). Reklamda Mükemmele Ulaşmak. (Çev: Muharrem Ayın vd.). İstanbul: Reklamcılık Vakfı Yayınları, 239-251.
  • Schiller, H. (2005). Zihin Yönlendirenler, (Çev: Cevdet Cerit). 2. Basım, İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Severin, W. J. ve Tankard, Wr, J. W. (1994). İletişim Kuramları: Kökenleri, Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları, (Çev: Ali Atıf Bir ve N. Serdar Sever). Eskişehir: Kibele Sanat Merkezi.
  • Safko, L. ve Brake, D. (2009). The Social Media Bible: Tactics, Tools and Strategies of Business Success, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Terkan, B. (2005) Gündem Belirleme: Medya ve Siyasal Gündem Üzerine Bir Çalışma, Konya: Tablet Kitabevi.
  • Tosun, N. B. (2010). İletişim Temelli Marka Yönetimi, İstanbul: Beta Basım. Yaylagül, L. (2010). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Üçüncü Baskı, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yazgan, H. İ.; Kethüda, Ö. ve Çatı, K. (2014), Tüketici Temelli Marka Değerinin Ağızdan Ağza Pazarlamaya Etkisi, C.Ü. İktisadi ve İdaribilimler Dergisi, 15(1), 237-252.
  • Yüksel, E. (1999). Türkiye’de Ekonomi Basını Gündemi ve Siyasal Gündem İlişkisi (Özelleştirme Örneğinde Bir Gündem Belirleme Çalışması), Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yüksel, E. (2001). Medyanın Gündem Belirleme Gücü, Konya: Çizgi Kitabevi. Zaltman, G. (2014). Tüketici Nasıl Düşünür?, Üçüncü Baskı, İstanbul: MediaCat Kitapları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emre Ş. Aslan Bu kişi benim

Hanife Güz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 25 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Aslan, E. Ş., & Güz, H. (2016). Global Markaların Sosyal Medyada Gündem Belirlemesi: Markaların 2.0 Gündemi Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi(42), 191-212.