Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YouTube Ekseninde Gazetecilik: Ulusal ve Uluslararası Düzlemde Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Yıl 2024, Sayı: 68, 53 - 69, 24.11.2024
https://doi.org/10.47998/ikad.1443570

Öz

Teknolojik gelişmelerin hız kazanması ve yeni medya adı verilen ortamların kendini göstermesinin beraberinde birçok sektör kendi içinde çeşitli dönüşümler geçirmiştir. Yeni medya ortamları arasındaki Facebook, X, Instagram, YouTube, TikTok gibi sosyal medya platformları farklı ihtiyaçlara yönelik içeriklerin oluşturulmasına imkân tanır. Bu platformlar içerisinde görüntü ve sesin eşit derecede önemli görüldüğü YouTube, hem her kullanıcının içerik üretebildiği bir ortam hem de gazeteciler için haber yayma aracı olarak kullanılmaktadır. Bu doğrultuda çalışmada YouTube ve gazetecilik ilişkisi ulusal – uluslararası gazeteler üzerinden içerik analizi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Çalışma, YouTube üzerinden paylaşılan haberlerde ağırlıklı olarak hangi konular üzerine odaklanıldığını ve gazete yapılarının platform kullanımında herhangi bir etki yaratıp yaratmadığını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Similarweb üzerinden 15.01.2024 tarihi itibariyle Türkiye ve dünya çapında en çok tıklama alan dört gazete (Hürriyet, Milliyet, New York Times ve The Guardian) çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. 2023 yılının son çeyreği sınırlandırılarak gerçekleştirilen çalışmada, ulusal gazetelerin YouTube’a daha geç katılım sağlamasına karşın daha fazla içerik ürettiği, uluslararası gazetelerin belgesel formatında çekilmiş içeriklerine karşın ulusal gazetelerin ünlü kişilerle yapılan röportajlara başvurduğu ve ulusal gazetelerin haftanın son günlerinde içerik yayımlamasının aksine uluslararası gazetelerin hafta sonu herhangi bir içerik yayımlamadığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Bock, M. A. (2012). Newspaper journalism and video: Motion, sound, and new narratives. New Media & Society, 14(4), 600-616. https://doi.org/10.1177/1461444811421650
  • Bulut, H., & Bulut, S. (2023). YouTube’da haberciliğin maddi koşulları ve platformun çizdiği sınırların incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 10(2), 725-747. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1269517
  • Bulut, S. (2020). Yazılı basın sınır ötesinde: İçeriğin kâğıttan videoya dönüşümü ve gazetelerin YouTube platformundaki habercilik deneyimleri. Turkish Online Journal Of Design Art and Communication, 10(4), 555-572. https://doi.org/10.7456/11004100/017
  • Burgess, J., & Green, J. (2009a). The entrepreneurial vlogger: Participatory culture beyond the professional-amateur divide. In P. Snickars & P. Vonderau (Eds.), The YouTube Reader (pp. 89 - 107). National Library of Sweden.
  • Burgess, J., & Green, J. (2009b). YouTube: Online video and participatory culture. Polity Press.
  • Çolak, Y., & Zinderen, A. (2023). YouTube haberciliği üzerine dijital etnografik bir araştırma ve gazeteci görüşleri: Cüneyt Özdemir ve Nevşin Mengü YouTube haber kanalları örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 249-279. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1194597
  • Djerf-Pierre, M., Lindgren, M., & Budinski, M. A. (2019). The role of journalism on YouTube: Audience engagement with ‘superbug’ reporting. Media and Communication, 7(1), 235-247. https://doi.org/10.17645/mac.v7i1.1758
  • Görgülü Aydoğdu, A., & İlhan, E. (2018). Türkiye’de YouTube yayıncılığı ve YouTuber olmak. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0(47), Article 47.
  • Kalogeropoulos, A., & Nielsen, R. K. (2018). Investing in online video news: A cross-national analysis of news organizations’ enterprising approach to digital media. Journalism Studies, 19(15), 2207-2224. https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1331709
  • Knossenburg, Y., Nogueira, R., & Chimenti, P. (2016). Contagious content: Viral video ads identification of content characteristics that help online video advertisements go viral. Revista Brasileira de Marketing, 15(4), 448-458. https://doi.org/10.5585/remark.v15i4.3385
  • Koşar, E. S. (2015). Bir haber toplama tekniği: Video habercilik. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 23, 26 - 41. https://doi.org/10.31123/akil.436857
  • Kramp, L., & Loosen, W. (2018). The transformation of journalism: From changing newsroom cultures to a new communicative orientation? In A. Hepp, A. Breiter, & U. Hasebrink (Eds.), Communicative Figurations: Transforming Communications in Times of Deep Mediatization (ss. 205-239). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-65584-0_9
  • Li, H. (2023). The language of new media journalism on short video sharing websites: A case study of TikTok journalism. Academic Journal of Management and Social Sciences, 3(1), 33-41. https://doi.org/10.54097/ajmss.v3i1.9527
  • Lichtenstein, D., Herbers, M. R., & Bause, H. (2021). Journalistic YouTubers and their role orientations, strategies, and professionalization tendencies. Journalism Studies, 22(9), 1103-1122. https://doi.org/10.1080/1461670X.2021.1922302
  • Miller, K. (2012). Playing along: Digital games, YouTube, and virtual performance. Oxford University Press.
  • Murschetz, P. C., & Friedrichsen, M. (2017). Does online video save printed newspapers? Online video as convergence strategy in regional printed news publishing: The case of Germany. In M. Friedrichsen & Y. Kamalipour (Eds.), Digital Transformation in Journalism and News Media: Media Management, Media Convergence and Globalization (ss. 115-128). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-27786-8_10
  • Pavlik, J. (2000). The impact of technology on journalism. Journalism Studies, 1(2), 229-237. https://doi.org/10.1080/14616700050028226
  • Peer, L., & Ksiazek, T. B. (2011). YouTube and the challenge to journalism: New standards for news videos online. Journalism Studies, 12(1), 45-63. https://doi.org/10.1080/1461670X.2010.511951
  • Santín, M., & Álvarez-Monzoncillo, J.-M. (2020). The use of YouTube by the Spanish press: A model to be defined. El Profesional de la Información, 29(1). https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.16
  • Stemler, S. (2000). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research, and Evaluation. 7(1), 1-6. https://doi.org/10.7275/Z6FM-2E34
  • Stocking, G., Van Kessel, P., Barthel, M., Matsa, K. E., & Khuzam, M. (2020, Eylül 28). Many Americans get news on YouTube, where news organizations and independent producers thrive side by side. PEW Research Center. https://www.pewresearch.org/journalism/2020/09/28/many-americans-get-news-on-YouTube-where-news-organizations-and-independent-producers-thrive-side-by-side/
  • Şen, A. F. (2020). Bir dijital gazetecilik uygulaması olarak video gazeteciliği ve çevrimiçi haber videoları. İçinde Ö. Erkmen, B. Ataman, & B. Çoban (Editörler), Yeni Gazetecilik: Mecralar, Deneyimler, Olanaklar (ss. 177 - 214). Kafka Yayıncılık.
  • Taner, E. G., & Yükçü, S. (2019). Sosyal medya ekonomisinde maliyet ve fayda analizi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33(4), Article 4.
  • Tok, İ. (2021). Ulusal gazetelerin bir haber mecrası olarak YouTube’u kullanma biçimlerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(1), 306-335. https://doi.org/10.18094/josc.818713
  • Tokgöz, O. (2003). Temel Gazetecilik. İmge Kitabevi.
  • Ying, H. (2007). YouTube Gerçek Öyküsü (İ. Şahin, Çev.). Pegasus Yayınları.
  • Yüksel, E. (2012). Haber yapısı ve türleri. İçinde H. İ. Gürcan (Ed.), Haberciliğin Temel Kavramları (ss. 68 - 92). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Zinderen, A. (2021). YouTube ortamındaki haberciliği haritalandırmak: Gazetecilerin YouTube haber kanalları üzerine tanımlayıcı bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 932-950. https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.963024
  • Zinderen, İ. E. (2020). Yeni medyada kimlik inşası: YouTuber kimliğine ilişkin bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 415-434. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.650956

Journalism on YouTube: A Comparative Analysis on National and International Levels

Yıl 2024, Sayı: 68, 53 - 69, 24.11.2024
https://doi.org/10.47998/ikad.1443570

Öz

Many sectors have undergone various transformations with the acceleration of technological developments and the emergence of new media environments. YouTube, for example, has become a tool for journalists to disseminate news, giving equal importance to image and sound and allowing anyone to create content. To this end, the relationship between YouTube and journalism has been studied. The content analysis method was applied to national and international newspapers. The four newspapers with the most clicks in Türkiye and around the world on Similarweb as of 15.01.2024 (Hürriyet, Milliyet, New York Times and The Guardian) formed the sample of the study. The study, which was limited to the last quarter of 2023, found that national newspapers produced more content even though they joined YouTube later, that national newspapers relied on interviews with celebrities despite international newspapers' content being shot in a documentary format, and international newspapers did not publish content on the weekend, unlike national newspapers which published content on the last days of the week.

Kaynakça

  • Bock, M. A. (2012). Newspaper journalism and video: Motion, sound, and new narratives. New Media & Society, 14(4), 600-616. https://doi.org/10.1177/1461444811421650
  • Bulut, H., & Bulut, S. (2023). YouTube’da haberciliğin maddi koşulları ve platformun çizdiği sınırların incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 10(2), 725-747. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1269517
  • Bulut, S. (2020). Yazılı basın sınır ötesinde: İçeriğin kâğıttan videoya dönüşümü ve gazetelerin YouTube platformundaki habercilik deneyimleri. Turkish Online Journal Of Design Art and Communication, 10(4), 555-572. https://doi.org/10.7456/11004100/017
  • Burgess, J., & Green, J. (2009a). The entrepreneurial vlogger: Participatory culture beyond the professional-amateur divide. In P. Snickars & P. Vonderau (Eds.), The YouTube Reader (pp. 89 - 107). National Library of Sweden.
  • Burgess, J., & Green, J. (2009b). YouTube: Online video and participatory culture. Polity Press.
  • Çolak, Y., & Zinderen, A. (2023). YouTube haberciliği üzerine dijital etnografik bir araştırma ve gazeteci görüşleri: Cüneyt Özdemir ve Nevşin Mengü YouTube haber kanalları örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 249-279. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1194597
  • Djerf-Pierre, M., Lindgren, M., & Budinski, M. A. (2019). The role of journalism on YouTube: Audience engagement with ‘superbug’ reporting. Media and Communication, 7(1), 235-247. https://doi.org/10.17645/mac.v7i1.1758
  • Görgülü Aydoğdu, A., & İlhan, E. (2018). Türkiye’de YouTube yayıncılığı ve YouTuber olmak. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0(47), Article 47.
  • Kalogeropoulos, A., & Nielsen, R. K. (2018). Investing in online video news: A cross-national analysis of news organizations’ enterprising approach to digital media. Journalism Studies, 19(15), 2207-2224. https://doi.org/10.1080/1461670X.2017.1331709
  • Knossenburg, Y., Nogueira, R., & Chimenti, P. (2016). Contagious content: Viral video ads identification of content characteristics that help online video advertisements go viral. Revista Brasileira de Marketing, 15(4), 448-458. https://doi.org/10.5585/remark.v15i4.3385
  • Koşar, E. S. (2015). Bir haber toplama tekniği: Video habercilik. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 23, 26 - 41. https://doi.org/10.31123/akil.436857
  • Kramp, L., & Loosen, W. (2018). The transformation of journalism: From changing newsroom cultures to a new communicative orientation? In A. Hepp, A. Breiter, & U. Hasebrink (Eds.), Communicative Figurations: Transforming Communications in Times of Deep Mediatization (ss. 205-239). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-65584-0_9
  • Li, H. (2023). The language of new media journalism on short video sharing websites: A case study of TikTok journalism. Academic Journal of Management and Social Sciences, 3(1), 33-41. https://doi.org/10.54097/ajmss.v3i1.9527
  • Lichtenstein, D., Herbers, M. R., & Bause, H. (2021). Journalistic YouTubers and their role orientations, strategies, and professionalization tendencies. Journalism Studies, 22(9), 1103-1122. https://doi.org/10.1080/1461670X.2021.1922302
  • Miller, K. (2012). Playing along: Digital games, YouTube, and virtual performance. Oxford University Press.
  • Murschetz, P. C., & Friedrichsen, M. (2017). Does online video save printed newspapers? Online video as convergence strategy in regional printed news publishing: The case of Germany. In M. Friedrichsen & Y. Kamalipour (Eds.), Digital Transformation in Journalism and News Media: Media Management, Media Convergence and Globalization (ss. 115-128). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-27786-8_10
  • Pavlik, J. (2000). The impact of technology on journalism. Journalism Studies, 1(2), 229-237. https://doi.org/10.1080/14616700050028226
  • Peer, L., & Ksiazek, T. B. (2011). YouTube and the challenge to journalism: New standards for news videos online. Journalism Studies, 12(1), 45-63. https://doi.org/10.1080/1461670X.2010.511951
  • Santín, M., & Álvarez-Monzoncillo, J.-M. (2020). The use of YouTube by the Spanish press: A model to be defined. El Profesional de la Información, 29(1). https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.16
  • Stemler, S. (2000). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research, and Evaluation. 7(1), 1-6. https://doi.org/10.7275/Z6FM-2E34
  • Stocking, G., Van Kessel, P., Barthel, M., Matsa, K. E., & Khuzam, M. (2020, Eylül 28). Many Americans get news on YouTube, where news organizations and independent producers thrive side by side. PEW Research Center. https://www.pewresearch.org/journalism/2020/09/28/many-americans-get-news-on-YouTube-where-news-organizations-and-independent-producers-thrive-side-by-side/
  • Şen, A. F. (2020). Bir dijital gazetecilik uygulaması olarak video gazeteciliği ve çevrimiçi haber videoları. İçinde Ö. Erkmen, B. Ataman, & B. Çoban (Editörler), Yeni Gazetecilik: Mecralar, Deneyimler, Olanaklar (ss. 177 - 214). Kafka Yayıncılık.
  • Taner, E. G., & Yükçü, S. (2019). Sosyal medya ekonomisinde maliyet ve fayda analizi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 33(4), Article 4.
  • Tok, İ. (2021). Ulusal gazetelerin bir haber mecrası olarak YouTube’u kullanma biçimlerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(1), 306-335. https://doi.org/10.18094/josc.818713
  • Tokgöz, O. (2003). Temel Gazetecilik. İmge Kitabevi.
  • Ying, H. (2007). YouTube Gerçek Öyküsü (İ. Şahin, Çev.). Pegasus Yayınları.
  • Yüksel, E. (2012). Haber yapısı ve türleri. İçinde H. İ. Gürcan (Ed.), Haberciliğin Temel Kavramları (ss. 68 - 92). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Zinderen, A. (2021). YouTube ortamındaki haberciliği haritalandırmak: Gazetecilerin YouTube haber kanalları üzerine tanımlayıcı bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 932-950. https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.963024
  • Zinderen, İ. E. (2020). Yeni medyada kimlik inşası: YouTuber kimliğine ilişkin bir inceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 7(1), 415-434. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.650956
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gazetecilik Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İrem Yeniceler Kortak 0000-0002-5375-8013

Yayımlanma Tarihi 24 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2024
Kabul Tarihi 9 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 68

Kaynak Göster

APA Yeniceler Kortak, İ. (2024). YouTube Ekseninde Gazetecilik: Ulusal ve Uluslararası Düzlemde Karşılaştırmalı Bir İnceleme. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi(68), 53-69. https://doi.org/10.47998/ikad.1443570