Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kişisel Gelişim Ölçeği-Revize Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 3, 17 - 24, 05.10.2018

Öz




 Kişisel Gelişim Ölçeği-Revize Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve  Güvenirlik Çalışması

Özet 

  • Amaç: Bu çalışmanın amacı; kadınlara yönelik geliştirilmiş olan Kişisel Gelişim Ölçeği-Revize’nin (KGÖ-R) Türkçe’ye çevrilmesi, geçerlilik ve güvenirlik çalışmasının yapılmasıdır.  Gereç ve Yöntem: Çalışmada KGÖ-R dil ve yapı geçerliliği yapılmıştır. Çalışmaya başlamadan önce yapılan güç analizi (%80.181 güçle) sonucu belirlenen, 63 engelli çocuğa sahip kadına uygulanmıştır. Dil geçerliliği için; Worell ve Remer tarafından (2003) yılında yayınlanan, ardından Johnson vd., (2005) tarafından revize edilen KGÖ-R kriterleri, sosyal hizmet doktora eğitimine sahip 2 uzman tarafından bağımsız olarak Türkçe’ye çevrilmiş ve MT’nin liderliğinde son haline getirilmiştir. Dil eşdeğerliliği amacıyla, Türkçe uyarlaması yapılan KGÖ-R maddeleri profesyonel bir tercüman  tarafından kontrol edilmiş, düzeltmeler yapılmıştır. Son hali verilen KGÖ-R maddeleri, tekrar geri çevirme yöntemi kullanılarak uzman tercüman tarafından Türkçe’den İngilizce’ye çevrilmiş ve orijinal metin ile üst düzeyde bir benzerlik olduğu saptanmıştır. Yapı geçerliliği için; güvenirlik analizlerinde Cronbach alfa (α) katsayısı kullanılmıştır. Geçerlik analizi için açıklayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Çalışma Ankara Yenimahalle’de özel eğitim merkezinde uygulanmıştır. Bulgular: KGÖ-R’daki 28 madde için madde toplam korelasyon değeri 0.20 değerinden düşük madde bulunmamaktadır. Bu nedenle hiçbir madde çıkarılmamıştır. 28 madde için hesaplanan cronbach alfa (α) güvenilirliği katsayısı 0.761 çıkmıştır. Açıklanan toplam varyans incelendiğinde 28 madde için uygulama verilerine göre 1 faktörün bulunduğu ve bu 1 faktörlü ölçme aracı ile ölçülen özelliğin %66.478’inin ölçüldüğü söylenebilir. Tukey toplanabilirlik testi sonucuna göre önemlilik değeri p<0.05 olduğu için, ölçek toplam puanı elde edilmesi için uygun olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca demografik sorulardan kendine zaman ayırma durumu arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Sonuç: Kişisel Gelişim Ölçeği Türkçe uyarlamasının belirlenen örneklemde (engelli çocuğa sahip kadınlarda) geçerli ve güvenilir olduğu söylenebilir. Ülkemizde yapılacak farklı örneklem gruplarındaki kadınlara ait çalışmalarda kullanımının yaygınlaştırılması önerilmektedir.


Anahtar
Kelimeler:
(3-5 Kelime): Kişisel gelişim, engelli çocuğa sahip kadın, sosyal hizmet

 
















Personal Progress Scale – Revised Validity and Reliability Study of the  Turkish Version

 

Abstract 

Objective:  The aim of the study is to translate the Personal Progress Scale-Revised (PPS-R) developed for women into Turkish as well as to realize its validity and reliability study. Materials and Method: PPS-R language and structural validity was carried out in the study. The study was applied to the 63 women with disabled children who had been selected via the results of the initial power analysis (80.181% power). To ensure language validity; the PPS-R criteria which were published by Worell and Remer in 2003, and later revised by Johnson et al. in 2005, were independently translated into Turkish by two experts having PhD in the field of social service and were ultimately finalized under the leadership of MT. For the sake of language equivalence, the PPS-R articles adapted to Turkish were checked by an expert translator and necessary corrections were employed. Using the retranslation method, the finalized PPS-R itemsin Turkish were later translated into English again by an expert translator and the retranslated text was detected to have a high similarity with the original text. To ensure structural validity; Cronbach alpha (α) coefficient was employed in reliability analyses. Exploratory Factor analysis was used to achieve validity analysis. The study was carried out at a private special education center in Yenimahalle, Ankara. Findings:There are no items with atotal correlation value lower than 0.20 among 28 items in PPS-R. For this reason, no item has been removed. The Cronbach alpha (α) reliability coefficient calculated for 28 items was 0.761. When the total variance was examined, it can be mentioned that for the application data for 28 items, there happens to be 1 factor and the measured value of the quality via this factor was66.478%. Since Tukey additivity test is p<0.05, it is concluded that the scale is suitable for obtaining a total score. In addition, there was a significant difference in the total score of the scale among the demographic questions “sparetime situations” categories.  Conclusion: Turkish adaptation of the personal progress scale of the designed sample (women with disabled children) can be claimed to be valid and reliable. It is suggested that studies of women within different sample groups in our country should be increased.

Keywords:
(3-5
Words): Personal progress, woman with disabled children, social work


Kaynakça

  • Allen, M.J., & Yen, W. M. (2002). Introduction to measurement theory. Long Grove, IL: Waveland Press.
  • Altınova, H. H.,& Duyan, V. (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 24(2), 9-22.
  • Balcı A. (1995). Sosyal Bilimlerde Araştırma – Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.
  • Bendure, J.M. (2014). Women’s shame resilience: examining various theoretical assumptions of shame resilience theory, University of Oklahoma, Graduate College, the Department Of Educational Psychology, Doctoral Thesis, Oklahoma.
  • Bland, J.M.,&Altman, D.G. (1997). Statistics notes: Cronbach’s alpha. BMJ. 314 (7080): 572. doi:10.1136/bmj.314.7080.572.
  • Bonett, D.G. (2002). Sample size requirements for testing and estimating coefficient alpha. Journal of Educational and Behavioral Statistics.27: 335–340. doi:10.3102/10769986027004335.
  • Bonett, D.G. (2003). Sample size requirements for comparing two alpha reliability coefficients. Applied Psychological Measurement.27: 72–74. doi:10.1177/0146621602239477.
  • Bonett, D.G. (2010). Varying coefficient meta-analytic methods for alpha reliability. Psychological Methods. 15: 368–385. doi:10.1037/ a0020142. PMID 20853952.
  • Butler, S.,& Wintram, C. (1991). Feminist group work. London: Sage Publications.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri El Kitabı, İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum, Ankara: Pegem A Yayıncılık,.
  • Cerny, C.A., & Kaiser, H.F. (1977). A study of a measure of sampling adequacy for factor-analytic correlation matrices. Multivariate Behavioral Research,12(1), 43-47.
  • Churchill, G.A., (1979). A paradigm for developing better measures of marketing constructs, Journal of Marketing Research, 16(1), 64–73.
  • Cronbach, L.J.& Shavelson, R.J. (2004). My Current Thoughts on Coefficient Alpha and Successor Procedures. Educational and Psychological Measurement.64 (3): 391–418. doi:10.1177/0013164404266386.
  • Cinar Özdemir Ö., Tonga E., Tekindal A., &Bakar Y. (2016), Cross-cultural adaptation, reliability and validity of the Turkish version of the Chronic Venous Disease Quality of Life Questionnaire (CIVIQ-20), Springer Plus 5, 381 Doi 10.1186/s40064-016-2039-2
  • Çubuk Kaya, N. (2010). Farkındalık Yaratarak Kadını Güçlendirme: Güneydoğu Anadolu Bölgesinde Bir Kalkınma Modeli. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi,13 (2), 118-143.
  • Deaux, K. (1996). Social identification. In E. T. Higgins & A. W. Kruglanski (Eds.), Social psychology: Handbook of basic principles (pp. 777–795). New York: Guilford Press.
  • Deaux, K.,& Stewart, A. J. (2001). Framing gendered identities. In R. K. Unger (Ed.), Handbook of the psychology of women and gender (pp. 84–100). New York: Wiley.
  • Dempsey, P.A,& Dempsey, A.D. (2000). Using nursing research – process, critical evaluation and utilization. 5th Edition, Lippincott, Philadelphia-New York.
  • Durutürk N., Tonga E., Gabel P. C., Acar M., & Tekindal A. (2015). Crosscultural adaptation, reliability and validity of the Turkish version of the Lower Limb Functional Index, Disability and Rehabilitation, 37 (26), 2439-2444 Doi: 10.3109/09638288.2015.1024342
  • Durutürk N.,Özünlü Pekyavas N.,Çaglar A., &Tekindal M.A., (2017). Reliability and validity of RT6 accelerometer withcomparing different walking self-selected speeds, Physiotherapy Research and Reports, 1(1), 2-5, doi: 10.15761/PRR.1000102
  • Enns, C. Z. (1997). Feminist theories and feminist psychotherapies: Origins, themes, and variations. New York: Harrington Park
  • Field, A., (2005). Discovering statistics using SPSS. 2nd ed. London: Sage
  • Gilbert, L. A. (1980). Feminist therapy. In A.M Brodsky & R. T. Hare-Mustin (Eds.), Women and psychotherapy: An assessment of research and practice (pp. 245–265). New York: Guilford Press.
  • Gözüm, S, &Aksayan, S. (2003). Kültürler arası ölçek uyarlaması için rehber II: psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma, Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 4, 9-14.
  • Greenspan, M. (1983). A new approach to women and therapy. New York: McGraw-Hill.
  • Johnson, D. M., Worell, J., & Chandler, R. K. (2005). Assessing psychological health and empowerment in women: The personal progress scale revised. Women & Health,4, 109-129. doi:10.1300/J013v41n01_07
  • Kaiser, H.F. (1958). The varimax criterion for analytic rotation in factor analysis, Psychometrika,23, 187. https://doi.org/10.1007/ BF02289233
  • Kaiser, H. (1974). An index of factor simplicity. Psychometrika,39, 31–36.
  • Karahan, A., Toruner, E.K., Ceylan, A., Abbasoglu, A., Tekindal, A., &Buyukgonenc, L., (2014). Reliability and Validity of a Turkish Language Version of the Bates-Jensen Wound Assessment Tool, Journal Of Wound Ostomy and Continence Nursing,41, 4, 340-344, Doi: 10.1097/WON.0000000000000036
  • Kasturirangan, A. (2008). Empowerment and programs designed to address domestic violence. Violence Against Women,14, 1465-1475. doi: 10.1177/1077801208325188
  • Özdamar, K. (2002). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. 4. Baskı, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özgüven, İ.E. (1999). Psikolojik testler. 3. baskı, Ankara: PDREM yayınları.
  • POPIN, (1995). Guidelines on Women’s Empowerment for the UN Resident Coordinator System. United Nations Population Information Network. http://www.un.org /popin/unfpa/taskforce/guide/iatfwemp.gdl.html E.T.:29/03/2018
  • Rawlings, E. I., & Carter, D. K. (1977). Feminist and non-sexist psychotherapy. In E. I. Rawlings & D. K. Carter (Eds.), Psychotherapy for women (pp. 19–76). Springfield, IL: Charles C Thomas.
  • Robinson, T. L. (1999). The intersection of dominant discourses across race, gender, and other identities. Journal of Counseling and Development,77, 73–79 . Stromquist, P.N. (1995). The Theoretical and Practical Bases for Empowerment, pp. 13-22, in: C. Medel-Añonuevo (ed.) Women, Education and Empowerment: Pathways Towards Autonomy. Hamburg, Germany: UNESCO Institute for Education.
  • Sturdivant, S. (1980). Therapy with women: A feminist philosophy of treatment. New York: Springer.
  • Worell, J. (2001). Feminist interventions: Accountability beyond symptom reduction. Psychology of Women Quarterly,25, 335-343. doi:10.1111/1471-6402.00033
  • Worell, J., & Johnson, N. G. (1997). Shaping the future of feminist psychology: Education, research, and practice. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Worell, J. & Remer, P. (2003). Feminist perspectives in therapy: Empowering diverse women (2nd ed.). New York: Wiley.
  • Wyche, K. F., &Rice, J. K. (1997). Feminist therapy: From dialogue to tenets. In J. Worell & N. G. Johnson (Eds.), Shaping the future of feminist psychology: Education, research, and practice (pp. 57–72). Washington, DC: American Psychological Association.
  • Tekindal, M. (2015). Engelli çocuğa sahip kadınların feminist grup çalışması deneyimi: bir karma yöntem araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Hizmet Anabilim Dalı: Ankara.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme klavuzu. 2. Baskı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Tuğut, N. & Gölbaşı, Z. (2010). Cinsel Yaşam Kalitesi Ölçeği - Kadın Türkçe versiyonunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 32: 172-180.
  • Tunç Tekindal, M. (2016). Feminist grup çalışması, bir sosyal hizmet uygulaması olarak engelli çocuğa sahip kadınların deneyimi. 1. Basım. Nobel Bilimsel Eserler: Ankara.
  • Zeyneloğlu, S. & Terzioğlu, F. (2011). Development and Psychometrıc propertıes gender roles attıtude scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 40, 409-420.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Melike Tekindal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 5 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tekindal, M. (2018). Kişisel Gelişim Ölçeği-Revize Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(3), 17-24.
AMA Tekindal M. Kişisel Gelişim Ölçeği-Revize Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İKÇÜSBFD. Ekim 2018;3(3):17-24.
Chicago Tekindal, Melike. “Kişisel Gelişim Ölçeği-Revize Türkçe Versiyonunun Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3, sy. 3 (Ekim 2018): 17-24.
EndNote Tekindal M (01 Ekim 2018) Kişisel Gelişim Ölçeği-Revize Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3 3 17–24.
IEEE M. Tekindal, “Kişisel Gelişim Ölçeği-Revize Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, İKÇÜSBFD, c. 3, sy. 3, ss. 17–24, 2018.
ISNAD Tekindal, Melike. “Kişisel Gelişim Ölçeği-Revize Türkçe Versiyonunun Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3/3 (Ekim 2018), 17-24.
JAMA Tekindal M. Kişisel Gelişim Ölçeği-Revize Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İKÇÜSBFD. 2018;3:17–24.
MLA Tekindal, Melike. “Kişisel Gelişim Ölçeği-Revize Türkçe Versiyonunun Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 3, 2018, ss. 17-24.
Vancouver Tekindal M. Kişisel Gelişim Ölçeği-Revize Türkçe Versiyonunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İKÇÜSBFD. 2018;3(3):17-24.