Objective: The aim of this study is to investigate the perspectives, experiences, thoughts and perceptions of the students who completed the 2020-2021 academic year with distance education and continued in the 2021-2022 academic year with formal education.
Material and Method: In this study, the focus group, one of the qualitative research methods, was used. Distance education in 2020-2021, and formal education in 2021- 2022, Yalova University Çınarcık Vocational School, Social Work and Counseling Department with four female and four male students, open-ended for the purpose of the research, encouraging students to comment on their experiences questions were asked.
Results: According to the findings obtained as a result of the analysis, students generally experienced challenging processes in online education. The difficulties they encounter most in these processes are technical problems, infrastructure inadequacies and insufficient teacher-student interaction. At the same time, it has been found that girls, who can be associated with gender in the distance education process, cannot adapt to the lessons in the home environment and are interested in housework, and their views on the ineffectiveness of distance education.
Conclusion: It was concluded that the distance education model was not efficient, the lessons were more productive in face-to-face education, the majority of the students did not attend the lesson due to infrastructure and socio-economic reasons, they could not get efficiency due to the limited duration of the lesson, and they had difficulties in understanding the lessons because of the limited interaction in the lesson.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, 2020-2021 eğitim-öğretim yılını uzaktan eğitim ile tamamlayıp, 2021-2022 eğitim-öğretim yılını ise örgün öğretim ile devam eden öğrencilerin, bu iki eğitim modeli üzerine bakış açılarını, deneyimlerini, düşüncelerini ve algılarını araştırmaktır.
Gereç ve Yöntem: Bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden odak grup görüşme yöntemi kullanılmıştır. 2020-2021 yılında uzaktan eğitim, 2021-2022 yılında ise örgün eğitim ile devam eden Yalova Üniversitesi Çınarcık Meslek Yüksekokulunda Sosyal Hizmet ve Danışmanlık Bölümünde öğrenim gören dört kız, dört erkek öğrenci ile araştırmanın amacına uygun açık uçlusorular sorulmuştur.
Bulgular: Analiz sonucunda elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin neredeyse tamamı online eğitimde zorlayıcı süreçlerle maruz kalmıştır. Bu süreçlerde en fazla karşılaştıkları zorluklar; teknik aksaklıklar, alt yapı yetersizlikleri ve eğitici-öğrenci etkileşimin yetersiz olması şeklinde sıralanabilir. Aynı zamanda uzaktan eğitim sürecinde toplumsal cinsiyetle ilişkilendirilebilecek kız çocuklarının ev ortamında derslere adapte olamamaları ve ev işleriyle meşgul olmaları uzaktan eğitim sürecinin verimli geçmediği yönünde ortaya konmuştur.
Sonuç: Uzaktan eğitim modelinin verimli olmadığı, yüz yüze eğitimde derslerin daha verimli geçtiği, öğrencilerin çoğunluğunun alt yapı sorunları ve sosyo-ekonomik nedenlerden dolayı derse katılamadığı, ders sürelerinin sınırlı olmasından kaynaklı verim alamamaları, ders içerisinde etkileşimin sınırlı olması nedeni ile dersleri anlamakta zorluklar yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 21 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.