Turkey, which is not unfamiliar with the subject of natural disasters with its geography and human mass; When faced with an earthquake disaster, it revealed an interdisciplinary approach with inter-institutional cooperation. The indispensable need of man has made itself felt within the scope of reality in communication. Earthquake, which is partially separated from other disasters with its unpredictability; may invalidate communication elements and tools for a while. Apart from these, news, articles, documentaries, films, interviews, panel discussions, comments and similar media products about the disaster; It both updates the collective memory of the research subject, challenges the job definition of institutions, and aims to raise individual awareness. The main pillar of communication within the scope of disaster reality is to be prepared in an aware way. The media operating in the effort of "pursuing and conveying the truth"; It delivers its publications to the target audience from before the disaster process, which is experienced as a social disaster, until after it. Snapshots are among the main sources of further research, although there is a constant concern for confirmation. The purpose of this research; The aim is to evaluate the media products reflected in the mass media about natural disasters, in particular the earthquake, as a disaster communication awareness. In the study, a few suggestions will be made in the field of cinema, which will be based on the research methods of communication sciences within the social sciences.
Earthquake disaster communication media cinema social memory.
Coğrafyası ve insan kitlesiyle doğal afetler konusuna yabancı olmayan Türkiye, deprem felaketiyle karşılaştığında kurumlar arası işbirliği ile disiplinler arası bir yaklaşım ortaya koymuştur. İnsanın zaruri ihtiyacı iletişim de realite kapsamında kendisini hissettirmiştir. Önceden öngörülememesi ile diğer afetlerden kısmen ayrılan deprem, iletişim unsurları ve araçlarını bir müddet geçersiz bırakabilmektedir. Bunların da ötesinde afete dair hazırlanan haber, makale, belgesel, film, söyleşi, açık oturum, yorum ve benzer medya ürünleri araştırma konusunun hem toplumsal hafızasını güncellemekte, hem kurumların görev tanımlamasını zorlamakta, hem de bireysel farkındalık ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Afet gerçeği kapsamında iletişimin ana sütunu farkındalıklı bir şekilde hazırlıklı olunabilmesidir. Gerçeğin peşinde olma ve aktarma gayretinde faaliyet gösteren medya, toplumsal felaket şeklinde yaşanılan afet süreci öncesinden çok sonralarına kadar yayınlarını hedef kitleye ulaştırmaktadır. Dönem bilgilerinde sürekli bir teyit endişesi yer alsa da daha sonraki araştırmaların temel kaynakları arasında yer almaktadır. Bu araştırmanın amacı yaşanan deprem özelinde doğal afetler hususunda kitle iletişim araçlarına yansıyan medya ürünlerini bir afet iletişim farkındalığı olarak değerlendirebilmektir. Çalışmada sosyal bilimler içerisinde yer alan iletişim bilimleri araştırma yöntemleri esas alınacak sinema dalında birkaç öneride bulunulacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 21 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.