Objective: This study aims to evaluate nursing students' levels of life satisfaction, resilience, and virtual environment loneliness during the COVID-19 pandemic and to examine the relationships between them and sociodemographic variables.
Material and Method: It is a descriptive, cross-sectional, and correlational research. It was conducted with 321 students studying at the Department of Nursing of the Faculty of Health Sciences. The data were evaluated using the information form, the Satisfaction with Life Scale, Psychological Hardiness Scale, and Virtual Environment Loneliness Scale. Frequency, percentage, t-test, ANOVA, and correlation analysis were used in the analysis of the data.
Results: The mean total score of the nursing students was 13.520 ± 4.348 on the Satisfaction with Life Scale, 38.498 ± 7.353 on the Psychological Hardiness Scale, and 46.467 ± 9.100 on the Virtual Environment Loneliness Scale. There was a moderate negative correlation between the Satisfaction with Life Scale and Virtual Environment Loneliness Scale (r = -0.412), a moderate positive correlation between the Satisfaction with Life Scale and Psychological Hardiness Scale (r = 0.412), and a weak positive correlation between Psychological Hardiness Scale and Virtual Environment Loneliness Scale (r = 0.331).
Conclusion: According to the results of the study, it was determined that there is a relationship between nursing students' life satisfaction, psychological resilience and virtual environment loneliness during the COVID-19 pandemic process.
COVID-19 life satisfaction nursing students psychological hardiness loneliness
This study was conducted in accordance with the principles of the World Medical Association Declaration of Helsinki. Ethics approval for the study from Health Sciences Scientific Research Ethics Committee, Turkey was obtained (IRB: 2020/284), with permission from the Ministry of Health. Before the surveys were conducted with the participants, the content and the expected time to complete the survey were explained to them, and their consent was obtained.
The authors are grateful to acknowledge all participating nursing students in this study.
Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin COVID-19 pandemisi sürecinde yaşam doyumu, psikolojik dayanıklılık ve sanal ortam yalnızlık düzeylerini değerlendirmek ve sosyodemografik değişkenler ile arasındaki ilişkileri incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı, kesitsel ve ilişki arayıcı bir çalışmadır. Araştırma Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü'nde öğrenim gören 321 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler bilgi formu, Yaşam Doyumu Ölçeği, Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği ve Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği kullanılarak değerlendirildi. Verilerin analizinde frekans, yüzde, t-testi, ANOVA ve korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin toplam puan ortalamaları Yaşam Doyumu Ölçeği'nden (13,520 ± 4,348), Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği'nden (38,498 ± 7,353) ve Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği'nden (46,467 ± 9,100) idi. Yaşam Doyumu Ölçeği ve Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği arasında orta derecede negatif bir korelasyon (r = -0,412), Yaşam Doyumu Ölçeği ve Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği arasında orta derecede pozitif bir korelasyon (r = 0,412) ve Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği ile Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği arasında zayıf bir pozitif korelasyon (r = 0,331) bulundu
Sonuç: Çalışma sonuçlarına göre, COVID-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin yaşam doyumu, psikolojik dayanıklılığı ve sanal ortam yalnızlığı arasında ilişki olduğu saptanmıştır.
COVID-19 yaşam doyumu hemşirelik öğrencileri psikolojik dayanıklılık yalnızlık.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Halk Sağlığı Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 26 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 3 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.