The aim of the research is to identify the problems occurring when the students arrive at school safely by the school service vehicles and to propose solutions to these problems. The data of the study were collected by using semi –structured interview technique among qualitative data collection methods. The studying group of the research consist of 10 administrators and 10 teachers working in schools with school service vehicles in Sivas Provincial Center. It is emphasized that the school service vehicles have not been inspected or insufficiently inspected and law-enforcement officers and national education staff should cooperate according to the research results. There are some findings that school bus drivers are rude to students, that they are in a negative attitude and behaviour towards teachers and school administrators and that school bus drivers should be trained in human relationships, child psychology, traffic and communication.
School Bussing School Bussing Vehicles Safety Drivers Student Supervision
Araştırmanın amacı, öğrencilerin okul servis araçlarıyla okula güvenli olarak erişiminde oluşan sorunları tespit etmek ve çözüm önerileri sunmaktır. Araştırmanın verileri nitel veri toplama yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Sivas İli Merkezinde okul servis araçları bulunan okullarda, görev yapan 10 yönetici ve 10 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma sonucun da okul servis araçlarının denetiminin yapılmadığı ya da yetersiz düzeyde yapıldığı, denetimde kolluk kuvvetleri ile milli eğitim personellerinin işbirliği yapması gerektiği vurgulanmıştır. Şoförlerin öğrencilere kaba davrandığı, öğretmen ve idarecilere yönelik olarak olumsuz tutum ve davranış içerisinde oldukları, okul servis şoförlerinin insan ilişkileri, çocuk psikolojisi, trafik ve iletişim alanlarında eğitim almaları gerektiği yönünde değerlendirmeler mevcuttur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 10 |