Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAŞ FAKTÖRÜNÜN İZMİR İLİ KAMU ÜNİVERSİTELERİNDE GÖREV YAPAN BEŞ KADIN YÖNETİCİNİN İŞLEMCİ (TRANSACTIONAL) VE DÖNÜŞÜMCÜ (TRANSFORMATIONAL) LİDERLİK EĞİLİMLERİNDE YARATTIĞI FARKLAR

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 4, 134 - 147, 29.09.2017
https://doi.org/10.25204/iktisad.336750

Öz

Özellikle üniversiteler
ve benzeri yüksek eğitim görmüş üyelerin bulunduğu örgütlerde gelenekselleşmiş
liderlik anlayışının uygulanmasının potansiyel verimin gerçekleşme olasılığını
düşürdüğü söylenebilir. Bununla birlikte üniversitelerde hemen her kademede ve
pek çok farklı yaş grubunda kadın yöneticinin de söz sahibi olmaya başladıkları
da gözlemlenmektedir. Bu çalışmanın amacı da kadın üniversite yöneticilerinin
içinde bulundukları yaş grubuna istinaden işlemci ve dönüşümcü liderlik
tarzından hangisine daha yatkın olduklarını tartışarak alan yazına katkı
sağlamaktır.

Kaynakça

  • Aryee, S., Walumbwa, F. O., Zhou, Q., ve Hartnell, C. A. (2012). Transformational leadership, innovative behavior, and task performance: Test of mediation and moderation processes. Human Performance, 25, 1–25.
  • Alomair, M. O. (2015). Female Leadership Capacity and Effectiveness: A Critical Analysis of the Literature on Higher Education in Saudi Arabia. International Journal Of Higher Education, 4(4), 81-93.
  • Avcı, A. (2015). Dönüşümcü ve İşlemci Liderlik Stilleri: Kavramsal Çerçevesi ve Eğitim Örgütleri Açısından Etkileri. FSM Scholarly Studies Journal Of Humanities & Social Sciences / FSM Ilmi Arastrimalar Insan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, (5), 85-108. doi:10.16947/fsmiad.50142
  • Bass, B. M. (1985). Leadership And Performance Beyond Expectations. New York, NY: Free Press.
  • Bass, B. M. ve Avolio, B. J. (2000). MLQ: Multifactor leadership questionnaire. Mind Garden. California.
  • Burns, J. (1978). Leadership. Harper & Row. New York.
  • Burns, J. M., Goethals, G. R. ve Sorenson, G. J. (2004). Encylopedia of Leadership. Sage Publications. London.
  • Cevher, E. (2014). Üniversite Yönetimlerinde Cinsiyete Dayalı Mesleki Ayrımcılığın Araştırılması. Trakya University, Economics & Administrative Sciences Facuty E-Journal, 3(2), 108-130.
  • Gabriel, Y. (2008). Organizing Words: A Critical Thesaurus for Social and Organization Studies. Oxford: OUP Oxford.
  • Gobaw, M. K. (2017). Women's Role and Their Styles of Leadership. International Journal Of Educational Administration And Policy Studies, 9(3), 28-34.
  • Eren, E. (2009). Yönetim ve Organizasyon (Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar). Beta Basım A.Ş. İstanbul.
  • Eren, E. (2010). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. Beta Basım A.Ş. İstanbul.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö. T. (2010). Yükseköğretimde lider olarak göreve uyum sağlama süreci: Türkiye ve Amerika'dan kadın liderlerin deneyimleri. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 2221.
  • Hughes, R. L.; Ginnet, R. C. ve Curphy, G. J. (2012). Leadership. Enhancing Lessons of Experience 7th Edition. McFraw-Hill Irwin. New York.
  • Karadağ, E., Başaran, A. ve Korkmaz, T. (2009). İlköğretim okulu öğretmenlerinin algıladıkları liderlik biçimleri ile iş doyumları arasındaki ilişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(21), 32-45.
  • Kesken, J. ve Ayyıldız, N. A. (2008). Liderlik Yaklaşımlarında Yeni Perspektifler. Ege Akademik Bakış, 8 (2), 729 – 754.
  • Kesken, J. ve Ayyıldız Ünnü, N. A: (2011): Öteki Liderlik. Gazi Kitabevi Tic Ltd. Şti., Ankara.
  • Koçel, T (2010). İşletme Yöneticiliği. Beta Basım A.Ş. İstanbul.
  • Korkmaz, H. (2016). Yönetimde Kadın ve Cam Tavan Sendromu. (Turkish). Alternative Politics / Alternatif Politika, 95.
  • March, J. G. ve Weil, T. (2005). On Leadership. Blackwell Publishing. USA.
  • Negiz, N. T., ve Yemen, A. T. (2011). Kamu örgütlerinde kadın yöneticiler: Yönetici ve çalışan açısından yönetimde kadın sorunsalı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (24), 195.
  • Nikolovski, L., & Markovska, M. (2017). The Impact Of Female Leaders On Management And Implementation Of Organizational Goals And Objectives. Journal Of Sustainable Development (1857-8519), 7(17), 105-118.
  • Onay, M. ve Heptazeler, O. (2015). Kadın ve Erkek Yöneticilerin Liderlik Davranışları Arasındaki Farklılıklar. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 73-85. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/oybd/issue/16344/171161.
  • Özel, N. (2014). Kadın ve Erkek Liderlerin Sözel İletişim Yeterlikleri ve Bunun Çalışanların İş Tutumları Üzerine Etkileri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Suk Bong, C., Kıhwan, K., ve Seung-Wan, K. (2017). Effects Of Transformational And Shared Leadership Styles On Employees' Perception Of Team Effectiveness. Social Behavior & Personality: An International Journal, 45(3), 377-386.
  • Sun, J., Chen, X., ve Zhang, S. (2017). A Review of Research Evidence on the Antecedents of Transformational Leadership. Education Sciences, 7
  • Şencan, A. M., İbicioğlu, P., ve Karabekir, Y. (2015). Kadın Yöneticilerin Liderlik Özelliklerinin İncelenmesi: Türkiye'deki Kadın Rektörler Üzerine Bir İçerik Analizi. Hücresel Sinir Bilimleri ve Oksidatif Stres Derneği.
  • Tabassi, A. A., Roufechaei, K. M., Abu Bakar, A. H., & Yusof, N. (2017). Linking Team Condition and Team Performance: A Transformational Leadership Approach. Project Management Journal, 48(2), 22-38.
  • Tu, Y., & Lu, X. (2013). How ethical leadership influences employees’ innovative work behavior: A perspective of intrinsic motivation. Journal of Business Ethics, 116, 441–455.
  • Ünnü Ayyıldız, N. T., Baybars, M. T., ve Kesken, J. T. (2014). Türkiye’de kadınların Üniversiteler bağlamında yetki ve karar verme mekanizmalarına katılımı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (42), 121.

DIFFERENCES CREATED BY THE AGE FACTOR IN TRANSACTIONAL AND TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP TENDENCIES OF FIVE FEMALE MANAGERS EMPLOYED IN PUBLIC UNIVERSITIES IN IZMIR PROVINCE

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 4, 134 - 147, 29.09.2017
https://doi.org/10.25204/iktisad.336750

Öz

It can be
said that practice of traditionalized leadership comprehension reduces
likelihood for potential yielding/productivity to be realized especially in
universities and similar organizations where of its members are with high
education. In addition, female managers of different age groups are observed to
have started to have their own voices in universities. The purpose of the
present study is to contribute to the related literature by discussing whether
such female managers are more inclined to transactional or transformational
leadership based on the age groups in which they are included.

Kaynakça

  • Aryee, S., Walumbwa, F. O., Zhou, Q., ve Hartnell, C. A. (2012). Transformational leadership, innovative behavior, and task performance: Test of mediation and moderation processes. Human Performance, 25, 1–25.
  • Alomair, M. O. (2015). Female Leadership Capacity and Effectiveness: A Critical Analysis of the Literature on Higher Education in Saudi Arabia. International Journal Of Higher Education, 4(4), 81-93.
  • Avcı, A. (2015). Dönüşümcü ve İşlemci Liderlik Stilleri: Kavramsal Çerçevesi ve Eğitim Örgütleri Açısından Etkileri. FSM Scholarly Studies Journal Of Humanities & Social Sciences / FSM Ilmi Arastrimalar Insan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, (5), 85-108. doi:10.16947/fsmiad.50142
  • Bass, B. M. (1985). Leadership And Performance Beyond Expectations. New York, NY: Free Press.
  • Bass, B. M. ve Avolio, B. J. (2000). MLQ: Multifactor leadership questionnaire. Mind Garden. California.
  • Burns, J. (1978). Leadership. Harper & Row. New York.
  • Burns, J. M., Goethals, G. R. ve Sorenson, G. J. (2004). Encylopedia of Leadership. Sage Publications. London.
  • Cevher, E. (2014). Üniversite Yönetimlerinde Cinsiyete Dayalı Mesleki Ayrımcılığın Araştırılması. Trakya University, Economics & Administrative Sciences Facuty E-Journal, 3(2), 108-130.
  • Gabriel, Y. (2008). Organizing Words: A Critical Thesaurus for Social and Organization Studies. Oxford: OUP Oxford.
  • Gobaw, M. K. (2017). Women's Role and Their Styles of Leadership. International Journal Of Educational Administration And Policy Studies, 9(3), 28-34.
  • Eren, E. (2009). Yönetim ve Organizasyon (Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar). Beta Basım A.Ş. İstanbul.
  • Eren, E. (2010). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. Beta Basım A.Ş. İstanbul.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö. T. (2010). Yükseköğretimde lider olarak göreve uyum sağlama süreci: Türkiye ve Amerika'dan kadın liderlerin deneyimleri. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 2221.
  • Hughes, R. L.; Ginnet, R. C. ve Curphy, G. J. (2012). Leadership. Enhancing Lessons of Experience 7th Edition. McFraw-Hill Irwin. New York.
  • Karadağ, E., Başaran, A. ve Korkmaz, T. (2009). İlköğretim okulu öğretmenlerinin algıladıkları liderlik biçimleri ile iş doyumları arasındaki ilişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(21), 32-45.
  • Kesken, J. ve Ayyıldız, N. A. (2008). Liderlik Yaklaşımlarında Yeni Perspektifler. Ege Akademik Bakış, 8 (2), 729 – 754.
  • Kesken, J. ve Ayyıldız Ünnü, N. A: (2011): Öteki Liderlik. Gazi Kitabevi Tic Ltd. Şti., Ankara.
  • Koçel, T (2010). İşletme Yöneticiliği. Beta Basım A.Ş. İstanbul.
  • Korkmaz, H. (2016). Yönetimde Kadın ve Cam Tavan Sendromu. (Turkish). Alternative Politics / Alternatif Politika, 95.
  • March, J. G. ve Weil, T. (2005). On Leadership. Blackwell Publishing. USA.
  • Negiz, N. T., ve Yemen, A. T. (2011). Kamu örgütlerinde kadın yöneticiler: Yönetici ve çalışan açısından yönetimde kadın sorunsalı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (24), 195.
  • Nikolovski, L., & Markovska, M. (2017). The Impact Of Female Leaders On Management And Implementation Of Organizational Goals And Objectives. Journal Of Sustainable Development (1857-8519), 7(17), 105-118.
  • Onay, M. ve Heptazeler, O. (2015). Kadın ve Erkek Yöneticilerin Liderlik Davranışları Arasındaki Farklılıklar. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 73-85. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/oybd/issue/16344/171161.
  • Özel, N. (2014). Kadın ve Erkek Liderlerin Sözel İletişim Yeterlikleri ve Bunun Çalışanların İş Tutumları Üzerine Etkileri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Suk Bong, C., Kıhwan, K., ve Seung-Wan, K. (2017). Effects Of Transformational And Shared Leadership Styles On Employees' Perception Of Team Effectiveness. Social Behavior & Personality: An International Journal, 45(3), 377-386.
  • Sun, J., Chen, X., ve Zhang, S. (2017). A Review of Research Evidence on the Antecedents of Transformational Leadership. Education Sciences, 7
  • Şencan, A. M., İbicioğlu, P., ve Karabekir, Y. (2015). Kadın Yöneticilerin Liderlik Özelliklerinin İncelenmesi: Türkiye'deki Kadın Rektörler Üzerine Bir İçerik Analizi. Hücresel Sinir Bilimleri ve Oksidatif Stres Derneği.
  • Tabassi, A. A., Roufechaei, K. M., Abu Bakar, A. H., & Yusof, N. (2017). Linking Team Condition and Team Performance: A Transformational Leadership Approach. Project Management Journal, 48(2), 22-38.
  • Tu, Y., & Lu, X. (2013). How ethical leadership influences employees’ innovative work behavior: A perspective of intrinsic motivation. Journal of Business Ethics, 116, 441–455.
  • Ünnü Ayyıldız, N. T., Baybars, M. T., ve Kesken, J. T. (2014). Türkiye’de kadınların Üniversiteler bağlamında yetki ve karar verme mekanizmalarına katılımı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (42), 121.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Ekonomi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Onur Kazancı 0000-0001-6242-2637

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2017
Gönderilme Tarihi 4 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kazancı, O. (2017). YAŞ FAKTÖRÜNÜN İZMİR İLİ KAMU ÜNİVERSİTELERİNDE GÖREV YAPAN BEŞ KADIN YÖNETİCİNİN İŞLEMCİ (TRANSACTIONAL) VE DÖNÜŞÜMCÜ (TRANSFORMATIONAL) LİDERLİK EĞİLİMLERİNDE YARATTIĞI FARKLAR. İktisadi İdari Ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 2(4), 134-147. https://doi.org/10.25204/iktisad.336750
AMA Kazancı O. YAŞ FAKTÖRÜNÜN İZMİR İLİ KAMU ÜNİVERSİTELERİNDE GÖREV YAPAN BEŞ KADIN YÖNETİCİNİN İŞLEMCİ (TRANSACTIONAL) VE DÖNÜŞÜMCÜ (TRANSFORMATIONAL) LİDERLİK EĞİLİMLERİNDE YARATTIĞI FARKLAR. İKTİSAD. Eylül 2017;2(4):134-147. doi:10.25204/iktisad.336750
Chicago Kazancı, Onur. “YAŞ FAKTÖRÜNÜN İZMİR İLİ KAMU ÜNİVERSİTELERİNDE GÖREV YAPAN BEŞ KADIN YÖNETİCİNİN İŞLEMCİ (TRANSACTIONAL) VE DÖNÜŞÜMCÜ (TRANSFORMATIONAL) LİDERLİK EĞİLİMLERİNDE YARATTIĞI FARKLAR”. İktisadi İdari Ve Siyasal Araştırmalar Dergisi 2, sy. 4 (Eylül 2017): 134-47. https://doi.org/10.25204/iktisad.336750.
EndNote Kazancı O (01 Eylül 2017) YAŞ FAKTÖRÜNÜN İZMİR İLİ KAMU ÜNİVERSİTELERİNDE GÖREV YAPAN BEŞ KADIN YÖNETİCİNİN İŞLEMCİ (TRANSACTIONAL) VE DÖNÜŞÜMCÜ (TRANSFORMATIONAL) LİDERLİK EĞİLİMLERİNDE YARATTIĞI FARKLAR. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi 2 4 134–147.
IEEE O. Kazancı, “YAŞ FAKTÖRÜNÜN İZMİR İLİ KAMU ÜNİVERSİTELERİNDE GÖREV YAPAN BEŞ KADIN YÖNETİCİNİN İŞLEMCİ (TRANSACTIONAL) VE DÖNÜŞÜMCÜ (TRANSFORMATIONAL) LİDERLİK EĞİLİMLERİNDE YARATTIĞI FARKLAR”, İKTİSAD, c. 2, sy. 4, ss. 134–147, 2017, doi: 10.25204/iktisad.336750.
ISNAD Kazancı, Onur. “YAŞ FAKTÖRÜNÜN İZMİR İLİ KAMU ÜNİVERSİTELERİNDE GÖREV YAPAN BEŞ KADIN YÖNETİCİNİN İŞLEMCİ (TRANSACTIONAL) VE DÖNÜŞÜMCÜ (TRANSFORMATIONAL) LİDERLİK EĞİLİMLERİNDE YARATTIĞI FARKLAR”. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi 2/4 (Eylül 2017), 134-147. https://doi.org/10.25204/iktisad.336750.
JAMA Kazancı O. YAŞ FAKTÖRÜNÜN İZMİR İLİ KAMU ÜNİVERSİTELERİNDE GÖREV YAPAN BEŞ KADIN YÖNETİCİNİN İŞLEMCİ (TRANSACTIONAL) VE DÖNÜŞÜMCÜ (TRANSFORMATIONAL) LİDERLİK EĞİLİMLERİNDE YARATTIĞI FARKLAR. İKTİSAD. 2017;2:134–147.
MLA Kazancı, Onur. “YAŞ FAKTÖRÜNÜN İZMİR İLİ KAMU ÜNİVERSİTELERİNDE GÖREV YAPAN BEŞ KADIN YÖNETİCİNİN İŞLEMCİ (TRANSACTIONAL) VE DÖNÜŞÜMCÜ (TRANSFORMATIONAL) LİDERLİK EĞİLİMLERİNDE YARATTIĞI FARKLAR”. İktisadi İdari Ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, c. 2, sy. 4, 2017, ss. 134-47, doi:10.25204/iktisad.336750.
Vancouver Kazancı O. YAŞ FAKTÖRÜNÜN İZMİR İLİ KAMU ÜNİVERSİTELERİNDE GÖREV YAPAN BEŞ KADIN YÖNETİCİNİN İŞLEMCİ (TRANSACTIONAL) VE DÖNÜŞÜMCÜ (TRANSFORMATIONAL) LİDERLİK EĞİLİMLERİNDE YARATTIĞI FARKLAR. İKTİSAD. 2017;2(4):134-47.


Creative Commons Lisansı

Bu dergide yayınlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.