The increasing use of information communication technologies in the organizational field has increased the need to investigate the effect of the use of information communication technologies on employee behavior and attitudes. In this context, research is conducted in Bolu Oral and Dental Health Center due to the intense use of information and communication technologies in health services. The aim of the study is to determine the effect of personal assistance, which affects the use of information and communication technologies in healthcare professionals, on job satisfaction and burnout. The sample of the study consists of 130 healthcare professionals. In the study where the quantitative method is preferred, data are collected through a survey. Correlation analysis is performed to determine the relationships between the research variables. As a result of the correlation analysis, a positive relationship is determined between personal assistance as an information and communication source and job satisfaction. Among the burnout dimensions with personal assistance, a relationship is found only with the efficiency dimension, but no significant relationship is found with other variables (emotional exhaustion, cynicism, inefficiency). A positive relationship is found between the efficiency dimension and job satisfaction. Structural equation models were established to test the research hypotheses. It is found that personal assistance affects job satisfaction and efficiency, and efficiency affects job satisfaction. As a result of these findings, the mediating role of efficient is investigated, and it is concluded that efficiency has a mediating role in the effect between personal assistance and job satisfaction.
Information and Communication Technologies ICT ICT Resources Personal Assistance Job Satisfaction Burnout
Bilgi iletişim teknolojilerinin örgütsel alanda kullanımının giderek artması bilgi iletişim teknolojileri kullanımının çalışan davranış ve tutumlarında etkisinin araştırılmasına olan ihtiyacı artırmaktadır. Bu kapsamda bilgi iletişim teknolojilerinin sağlık hizmetlerinde yoğun olarak kullanılması nedeniyle Bolu Ağız ve Diş Sağlığı Merkezinde araştırma yapılmıştır. Araştırmada, sağlık çalışanlarının bilgi iletişim teknolojileri kullanım düzeylerini etkileyen kişisel yardımın iş tatmini ve tükenmişliğe etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 130 sağlık çalışanı oluşturmaktadır. Nicel yöntemin tercih edildiği çalışmada veriler anket yoluyla toplanmıştır. Araştırma değişkenleri arasındaki ilişkileri tespit etmek amacıyla korelasyon analizi yapılmıştır. Korelasyon analizi sonucunda bilgi iletişim kaynağı kişisel yardım ile iş tatmini arasında olumlu ilişki tespit edilmiştir. Kişisel yardım ile tükenmişlik boyutlarından yalnızca yeterlilik boyutu ile ilişki tespit edilmiş diğer değişkenlerle (duygusal tükenme, duyarsızlaşma, yetersizlik) anlamlı ilişkiler çıkmamıştır. Yeterlilik boyutu ile iş tatmini arasında olumlu ilişki bulunmuştur. Araştırma hipotezlerinin testi için yapısal eşitlik modelleri kurulmuştur. Kişisel yardımın iş tatmini ile yeterliliği, yeterliliğin iş tatminini etkilediği bulgusuna ulaşılmıştır. Bu bulgular neticesinde yeterliliğin aracılık rolü araştırılmış ve kişisel yardım ile iş tatmini arasındaki etkide yeterliliğin aracılık rolü olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bilgi İletişim Teknolojileri Bilgi İletişim Kaynakları Kişisel Yardım İş Tatmini Tükenmişlik.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Şubat 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 23 |
Bu dergide yayınlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.