In this article, al-Biruni’s method of division of the commons and the educated in his Tahqîq mâ li 1-Hind will be examined as a way of establishing a healthy dialogue with different religious communities in an effort to understand their beliefs. We will discuss the reasons why al-Biruni distinguishes betvveen the commons and the educated which we describe as al-Biruni’s distinctive method in understanding the other. When this worlc comes to an end, we aim to find an answer to the question of what the advantages, disadvantages, and objec- tivity of this method are. We will examine this question from a methodological point of view by enriching it with philosophical analysis and current compari- sons. We will have shown the functionality of this method in order to communi- cate with other closed societies.
History of Science Al-Biruni Intercultural Understanding Com¬mons and Educated Indians
Bu çalışmada, birbirinden farklı dini toplulukların iddialarını anlama çabasında olan, onlarla sağlıklı diyalog kurma örneği olarak Bîrûnî’nin Tahkîk ma li’l-Hind adlı eserindeki avam ve havas ayrımı şeklindeki metodu incelenecektir. Bîrûnî’nin ötekini anlamadaki özgün yöntemi olarak nitelendirdiğimiz avam- havas ayrımına gitme nedenlerini örnekler üzerinde tartışacağız. Bu çalışma sona erdiğinde, bu metodun objektifliğinin, avantaj ve dezavantajlarının neler olduğu sorusuna cevap bulmayı amaçlıyoruz. Bu soruyu felsefî analiz ve güncel karşılaştırmalarla zenginleştirerek metodolojik açıdan tartışacağız. Dışarıya kapalı toplumlarla iletişim kurulabilmesinde bu metodun işlevselliğini göstermiş olacağız.
Bilim Tarihi el-Bîrûnî Kültürlerarası Anlayış Avam ve Havas Hintliler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 12 |