Sunnah of Allah, which is basically a causality problem, gains meaning according to the principles and theories of schools of religious thought. In this context, in our study, the meaning of sunnah of Allah according to the traditions of Philo-sophy, Khawarijiyah, Mutazila, Ahl al-Sunnah and Sûfîsm is discussed. On the other hand, the issue of sunnah of Allah is divided into sections within itself. In general, we can group these sections into three items. Therefore, our article is divided into three parts - excluding the introduction and conclusion sections. In the first chapter, the relationship of sunnatullah between God and the universe, in the second chapter, the subject of sunnatullah among the beings in the univer-se, and in the third chapter, the subject of sunnatullah in human actions and moral behavior is discussed. In each of the three sections, the views and basis of the schools mentioned above are given separately. As a result, it has been revea-led how the understanding of sunnah of Allah has changed and transformed. In this context, it is understood that there is a conflict between those who interpret the sunnah of Allah in the context of causality and those who interpret it in the context of custom. On the other hand, it has been seen that among the schools mentioned above, those who put the discussion of Sunnah of Allah from theory into practice or brought it to the field are Sûfîs. In this direction, other schools have generally discussed causality through the relationships between God, the universe and beings and associated it with the concept of sunnah.
Temelde bir nedensellik problemi olan sünnetullah, dini düşüncede ekollerin ilke ve teorilerine göre anlam kazanmaktadır. Bu kapsamda çalışmamızda Felsefe, Hariciye, Mutezile, Ehlisünnet ve Tasavvuf geleneklerine göre sünnetullahın nasıl bir anlama sahip olduğu ele alınmıştır. Öte taraftan sünnetullah meselesi kendi içerisinde bölümlere ayrılmaktadır. Genel itibariyle bu bölümleri üç madde de toplayabiliriz. Buna binaen yazımız -giriş ve sonuç kısımları hariç- üç bölüme ayrılmıştır. Birinci bölümde Tanrı ve âlem arasında sünnetullah ilişkisi, ikinci bölümde âlemdeki varlıklar arasındaki sünnetullah ve üçüncü bölümde insan fiilleri ve ahlaki davranışlarda sünnetullah konusu ele alınmıştır. Her üç bölümde yukarıda zikrettiğimiz ekollerin görüş ve dayanaklarına ayrı ayrı yer verilmiştir. Neticede sünnetullah anlayışının nasıl bir değişim ve dönüşüme uğradığı ortaya konulmuştur. Bu kapsamda sünnetullahı nedensellik bağlamında yorumlayanlar ile âdet kapsamında yorumlayanlar arasında bir çatışma olduğu anlaşılmaktadır. Öte yandan adı geçen ekoller arasında sünnetullah tartışmasını teoriden pratiğe döken ya da vakıaya (sahaya) taşıyanların tasavvuf ehli oldukları görülmüştür. Bu doğrultuda diğer ekoller ise ekseriyetle Tanrı ve âlem ve varlıklar arasındaki ilişkiler üzerinden nedenselliği ele almış ve sünnetullah kavramıyla ilişkilendirmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tasavvuf |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 21 |