Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Use of the Atrocity Propaganda in The First World War: The Examinatıon on The Anti-German Propaganda Posters of The Entente States

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 238 - 260, 15.02.2019

Öz

Atrocity propaganda is a type of propaganda aimed at transmitting information about crimes allegedly committed or committed by the enemy through mass media tools. One of the most effective periods of the history of atrocity propaganda is the First World War. In this period, the Entente States often benefited from acrocity propaganda against Germany in order to obtain public opion support. In particular, posters used for propaganda played an important role in the context of the acrocity propaganda in the hate speech built against the Germans. In this study, propaganda posters used against Germans by the Entente States in the First World War were analyzed in the context of the atrocity propaganda. In the study, 8 propaganda posters (Belgium, Red Cross, Demolition, Massacre, Butcher, German Military, Navy, Monster) selected using the objective sampling method in anti-German posters determined at the site of Historyhit were examined using semiotical analysis method included qualitative research methods. Posters are analyzed via Contradiction Model of the French Anthropologist Claude Lévi-Strauss. In the light of the findings in the study, it was seen that it was tried to construct the hate speech for the Germans, claiming that the Germans destroyed Europe and leading to massacres against civilians in the posters.

Kaynakça

  • Arpa, Murat (2018) "İş Güvenliğini Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarında Korku Çekiciliği Kavramının Kullanılması", Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, 105-115. Berend, T. Ivan (2011) 20. Yüzyıl Avrupa İktisat Tarihi, Çev. Serpil Çağlayan, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. Çakı, Caner (2018a) "Nazi Almanyası Etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'nin Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme". Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (2), 252-272. Çakı, Caner (2018b) "Sovyetler Sonrası Rus Sinemasında Komünizm İdeolojisi Amiral Filmi ve Göstergebilimsel Analizi". Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 53-68. Çakı, Caner (2018c) "Propaganda", İletişim ve Propaganda, Mustafa Karaca ve Caner Çakı (ed.), Konya: Eğitim Yayınevi, s.13-44. Çakı, Caner ve Gülada, Mehmet Ozan (2018) "Vichy Fransası'nda İşgal Propagandası". Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80. Çetinkaya, Y. Doğan (2014a) "Atrocity Propaganda and the Nationalization of the Masses in the Ottoman Empire During the Balkan Wars (1912–13)". International Journal of Middle East Studies, 46(4), 759-778. Çetinkaya, Y. Doğan (2014b) "Illustrated Atrocity: The Stigmatisation of Non-Muslims Through Images in The Ottoman Empire During the Balkan Wars". Journal of Modern European History, 12(4), 460-478. Domenach, Jean Marie (2003) Politika ve Propaganda, Çev. Tahsin Yücel, 2. Basım. İstanbul: Varlık Yayınları. Fiske, John (2017) İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev. Süleyman İrvan. 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Gülboy, Burak (2004) Birinci Dünya Savaşı Tarihi. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi. Historyhit (2018) https://www.historyhit.com/anti-german-propaganda-posters-from-world-war-one/, 08.09.2018. Jowett, S. Garth & O'donnell, Victoria (2014). Propaganda & Persuasion. USA: Sage. Karaca, Mustafa (2018) "Waffen SS Askere Çağırma Propagandası", EUropean Journal of Managerial Research (EUJMR), 2 (2), 100-118. Messinger, S. Gary (1992) British Propaganda and the State in the First World War. The United Kingdom: Manchester University Press. Lévi-Strauss, Claude (2014) Modern Dünyanın Sorunlarına Karşı Antropoloji, Çev. Akın Terzi, 2. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları. Lévi-Strauss, Claude (2016) Irk, Tarih ve Kültür, Çev. H. Bayrı, R. Erdem, A. Oyacıoğlu, I. Ergüden, 7. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları. Mühlman, Carl (2009) İmparatorluğun Sonu 1914, Osmanlı Savaşa Neden ve Nasıl Girdi?. Çev. Kadir Kon. İstanbul: Timaş Yayınları. Ortaylı, İlber (2006) Osmanlı İmparatorluğu’nda Alman Nüfuzu. 9. Baskı. İstanbul: Alkım Yayınları. Öymen, Onur (2014) Bir Propaganda Silahı Olarak Basın. İstanbul: Remzi Kitabevi. Read, James Morgan (1938) "Atrocity Propaganda and The Irish Rebellion". Public Opinion Quarterly, 2(2), 229-244. Salih, Kış (2017) “Alman İmparatoru II. Wilhelm’in Haçlı Rüyası ve 1898 Kudüs Seyahati/The Crusader Dream of Wilhelm II The German Emperor and His Journey to Jerusalem”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 1(42). 487-506. Sığırcı, İlhami (2016) Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tanyeri Mazıcı, Emel ve Çakı, Caner (2018) "Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı". Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306. Tarhan, Nevzat (2010) Psikolojik Savaş, Gri Propaganda. 13. Baskı. İstanbul: Timaş Yayınları. Ünlü Kurt, Simge (2018) Birinci Dünya Savaşı'nda Propaganda, (Ed. Mustafa Karaca, Caner Çakı). İletişim ve Propaganda, Konya: Eğitim Yayınevi. Von Sanders, Liman (2006) Türkiye’de Beş Yıl. Çev. Resul Bozyel. İstanbul: Kesit Yayınları. Wilke, Jürgen (2007) Presseanweisungen im Zwanzigsten Jahrhundert: Erster Weltkrieg, Drittes Reich, DDR. Deutschland: Böhlau Verlag Köln Weimar. Zorlu, Yaşar, Çakı, Caner, Karaca, Mustafa (2017) "Nazism Ideology in Turkish Cinema: 'Kırımlı' Film and Semiotics Analysis". Sosyoloji Konferansları, (56), 67-95.

Birinci Dünya Savaşı'nda Zulüm Propagandasının Kullanılması: İtilaf Devletleri'nin Alman Karşıtı Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 2, 238 - 260, 15.02.2019

Öz

Zulüm
propagandası (atrocity propaganda), düşmanın işlediği veya işlediği iddia
edilen suçlarla ilgili bilginin kitle iletişim araçları vasıtasıyla
aktarılmasını amaçlayan bir propaganda türüdür. Zulüm propagandasının tarihte
en etkili kullanıldığı dönemlerin başında Birinci Dünya Savaşı gelmektedir. Bu
dönemde İtilaf Devletleri, kamuoyundan destek alabilmek amacıyla Almanya'ya
karşı sık sık zulüm propagandasına yönelmiştir. Özellikle propaganda amaçlı
kullanılan posterler, Almanlara karşı inşa edilen nefret söyleminde zulüm
propagandası bağlamında önemli bir rol oynamıştır. Bu çalışmada, Birinci Dünya
Savaşı'nda İtilaf Devletleri tarafından Almanya'ya karşı kullanılan propaganda
posterleri zulüm propagandası bağlamında ele alınmıştır. Çalışmada, Historyhit sitesince
belirlenen Alman karşıtı posterler içerisinde amaçlı örneklem metodu
kullanılarak belirlenen 8 propaganda posteri (Belçika, Kızılhaç, Yıkım,
Katliam, Kasap, Alman Askeri, Donanma, Canavar), nitel araştırma yöntemleri
içerisinde yer alan göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir.
Posterler, Fransız Antropolog Claude Lévi-Strauss'un Karşıtlıklar Modeli
üzerinden yorumlanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular ışığında, posterlerde
Almanların Avrupa'yı yıkıma sürükledikleri ve sivillere yönelik katliamlara
yöneldikleri iddia edilerek Almanlara yönelik nefret söylemi inşasına girildiği
görülmüştür.

Kaynakça

  • Arpa, Murat (2018) "İş Güvenliğini Konu Alan Kamu Spotu Reklamlarında Korku Çekiciliği Kavramının Kullanılması", Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, 105-115. Berend, T. Ivan (2011) 20. Yüzyıl Avrupa İktisat Tarihi, Çev. Serpil Çağlayan, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. Çakı, Caner (2018a) "Nazi Almanyası Etkisindeki İtalyan Sosyal Cumhuriyeti'nin Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme". Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11 (2), 252-272. Çakı, Caner (2018b) "Sovyetler Sonrası Rus Sinemasında Komünizm İdeolojisi Amiral Filmi ve Göstergebilimsel Analizi". Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 53-68. Çakı, Caner (2018c) "Propaganda", İletişim ve Propaganda, Mustafa Karaca ve Caner Çakı (ed.), Konya: Eğitim Yayınevi, s.13-44. Çakı, Caner ve Gülada, Mehmet Ozan (2018) "Vichy Fransası'nda İşgal Propagandası". Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (1), 53-80. Çetinkaya, Y. Doğan (2014a) "Atrocity Propaganda and the Nationalization of the Masses in the Ottoman Empire During the Balkan Wars (1912–13)". International Journal of Middle East Studies, 46(4), 759-778. Çetinkaya, Y. Doğan (2014b) "Illustrated Atrocity: The Stigmatisation of Non-Muslims Through Images in The Ottoman Empire During the Balkan Wars". Journal of Modern European History, 12(4), 460-478. Domenach, Jean Marie (2003) Politika ve Propaganda, Çev. Tahsin Yücel, 2. Basım. İstanbul: Varlık Yayınları. Fiske, John (2017) İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev. Süleyman İrvan. 5. Basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Gülboy, Burak (2004) Birinci Dünya Savaşı Tarihi. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi. Historyhit (2018) https://www.historyhit.com/anti-german-propaganda-posters-from-world-war-one/, 08.09.2018. Jowett, S. Garth & O'donnell, Victoria (2014). Propaganda & Persuasion. USA: Sage. Karaca, Mustafa (2018) "Waffen SS Askere Çağırma Propagandası", EUropean Journal of Managerial Research (EUJMR), 2 (2), 100-118. Messinger, S. Gary (1992) British Propaganda and the State in the First World War. The United Kingdom: Manchester University Press. Lévi-Strauss, Claude (2014) Modern Dünyanın Sorunlarına Karşı Antropoloji, Çev. Akın Terzi, 2. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları. Lévi-Strauss, Claude (2016) Irk, Tarih ve Kültür, Çev. H. Bayrı, R. Erdem, A. Oyacıoğlu, I. Ergüden, 7. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları. Mühlman, Carl (2009) İmparatorluğun Sonu 1914, Osmanlı Savaşa Neden ve Nasıl Girdi?. Çev. Kadir Kon. İstanbul: Timaş Yayınları. Ortaylı, İlber (2006) Osmanlı İmparatorluğu’nda Alman Nüfuzu. 9. Baskı. İstanbul: Alkım Yayınları. Öymen, Onur (2014) Bir Propaganda Silahı Olarak Basın. İstanbul: Remzi Kitabevi. Read, James Morgan (1938) "Atrocity Propaganda and The Irish Rebellion". Public Opinion Quarterly, 2(2), 229-244. Salih, Kış (2017) “Alman İmparatoru II. Wilhelm’in Haçlı Rüyası ve 1898 Kudüs Seyahati/The Crusader Dream of Wilhelm II The German Emperor and His Journey to Jerusalem”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 1(42). 487-506. Sığırcı, İlhami (2016) Göstergebilim Uygulamaları, Metinleri, Görselleri ve Olayları Okuma. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tanyeri Mazıcı, Emel ve Çakı, Caner (2018) "Adolf Hitler’in Korku Çekiciliği Bağlamında Kamu Spotu Reklamlarında Kullanımı". Erciyes İletişim Dergisi. 5 (3). 290-306. Tarhan, Nevzat (2010) Psikolojik Savaş, Gri Propaganda. 13. Baskı. İstanbul: Timaş Yayınları. Ünlü Kurt, Simge (2018) Birinci Dünya Savaşı'nda Propaganda, (Ed. Mustafa Karaca, Caner Çakı). İletişim ve Propaganda, Konya: Eğitim Yayınevi. Von Sanders, Liman (2006) Türkiye’de Beş Yıl. Çev. Resul Bozyel. İstanbul: Kesit Yayınları. Wilke, Jürgen (2007) Presseanweisungen im Zwanzigsten Jahrhundert: Erster Weltkrieg, Drittes Reich, DDR. Deutschland: Böhlau Verlag Köln Weimar. Zorlu, Yaşar, Çakı, Caner, Karaca, Mustafa (2017) "Nazism Ideology in Turkish Cinema: 'Kırımlı' Film and Semiotics Analysis". Sosyoloji Konferansları, (56), 67-95.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Caner Çakı 0000-0002-1523-4649

Mehmet Ozan Gülata Bu kişi benim 0000-0001-8233-2321

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çakı, C., & Gülata, M. O. (2019). Birinci Dünya Savaşı’nda Zulüm Propagandasının Kullanılması: İtilaf Devletleri’nin Alman Karşıtı Propaganda Posterleri Üzerine İnceleme. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(2), 238-260.