This article, which claims to make different readings of fictional films in the context of “time”, examines Danny Boyle's 2008 Oscar-winner film Slumdog Millionaire. “ie” is always ideological and its definition is related to power. The concept of "play", as well as "time", is a creative element of culture, although often underestimated. In this study, the time processing style of the film is discussed through Jay Griffiths' studies; and the play processing style is handled through Johan Huizinga's studies. In this article, it is tried to question how the system we live in process and transfer "speed" and "time" as a "game" through the cinema industry. The adoption of this approach, which tries to broaden the meaning of the concept of film time, will be possible by testing it in other films.
Kurmaca filmlerin “zaman” bağlamında farklı okumalarının
yapılabileceği iddia edilen bu makalede, Danny Boyle’nin 2008 yapımı, Oscar
Ödüllü Slumdog Millionaire (Milyoner) filmi incelenmektedir. “Zaman” her zaman
için ideolojiktir ve tanımlanması iktidarla ilişkilidir. İncelemede zamanın
yanı sıra yararlanılan “oyun” kavramı da, çoğu zaman hafife alınmasına karşın
kültürün yaratıcı bir unsurudur. Filmin “zaman”ı işleme biçimi Jay
Griffiths’in, “oyun”u işleme biçimi ise Johan Huizinga’nın ileri sürdükleri
üzerinden ele alınmıştır. Makalede, içinde yaşadığımız sistemin sinema
endüstrisi üzerinden “hız” ve “zaman”ı bir “oyun” olarak işleme ve aktarma
biçimi sorgulanmaya çalışılmaktadır. Filmsel zaman kavramının anlamını
genişletmeye çalışan bu yaklaşımın kabul görmesi başka filmlerde test
edilmesiyle mümkün olacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 |