Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Salgın Sürecinde Markaların Kurumsal Sosyal Sorumluluk Çalışmalarının Vaka Analizi Yöntemi ile İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 1, 41 - 58, 09.07.2021

Öz

2019 yılının sonlarında Çin’de başlayan ve 2020 yılı itibariyle ülkemizde de görülen Covid-19 salgın dönemi kurumsal sosyal sorumluluk alanında birçok değişikliği beraberinde getirmiştir. Pandemi sürecini hem insanlara yardım yapmak hem de marka algısı oluşturmak üzerine konumlandıran işletmeler, kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarına yönelik stratejiler geliştirmişler, farkındalık oluşturmuşlar ve destek vermek için harekete geçmişlerdir. Bu kapsamda, bazı işletmeler çalışanlarına ücretli izin vererek mesai saatlerinde iyileştirmeler yapmış bazı işletmeler ise gönüllük esasına dayanan sorumlulukları ön plana çıkararak hem ihtiyaç sahiplerine hem de sağlık çalışanlarına nakdi yardım ve sağlık ürünleri ile ilgili bağış yapmıştır.
Bu çalışmanın amacı, Covid-19 salgın sürecinde kurumsal sosyal sorumluluk uygulamalarının hangi alanlarda yoğunlaştığı ve markaların hangi sosyal sorumluluk faaliyetlerine daha fazla ağırlık verdiğine yöneliktir. Çalışmada Covid-19 salgın döneminde Koç Holding’in, Hayat Holding’in ve Unilever’in bünyesinde bulunan markaların yapmış olduğu faaliyetler vaka analizi yöntemi ile ele alınmış ve yapmış oldukları sosyal sorumluluk uygulamaları Covid-19 salgın dönemi bağlamında incelenmiştir.

Kaynakça

  • Anadolu Ajansı. (06.04.2020). Hayat Holding'den Milli Dayanışma Kampanyası'na 7 milyon liralık destek. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/hayat-holdingden-milli-dayanisma-kampanyasina-7-milyon-liralik-destek/1794313 Erişim Tarihi: 16/03/2021.
  • Arçelik Basın Bülteni. (03.04.2020). Yerli Mekanik Ventilatörün Seri Üretimi Hakkında Açıklama. https://www.arcelikglobal.com/tr/sirket/medya/basin-bultenleri/yerli-mekanik-ventilatorun-seri-uretimi-hakkinda-aciklama/ Erişim Tarihi: 16.03.2021.
  • Arslan, E. (04.04.2020). Milli Dayanışma Kampanyası’nda “Ben de Varım” diyen markalar. Erişim Adresi: https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/milli-dayanisma-kampanyasinda-ben-de-varim-diyen-markalar/ Erişim Tarihi: 16/03/2021.
  • Brandmap. (01.04.2020). Unilever Sağlık Çalışanlarına Destek Olmaya Devam Ediyor. Erişim Adresi:https://www.brandmap.com.tr/single-post/2020/04/01/unilever-sa%C4%9Fl%C4%B1k-%C3%A7al%C4%B1%C5%9Fanlar%C4%B1na-destek-olmaya-devam-ediyor Erişim Tarihi: 16.03.2021.
  • Branco, M. C., & Rodrigues, L. L. (2006). Corporate Social Responsibility and Resource-Based Perspectives Journal of Business Ethics, Vol. 69, s. 111–132. Boston Consulting Group. (2020). Covid-19 Bcg Perspectives, Mayıs 2020 Raporu.
  • Ciff Temizken Güzel Kampanyası. Erişim Adresi: https://temizkenguzel.com/ Erişim Tarihi: 10/01/2021.
  • Commission of the European Communities. (2001). Green Paper: Promoting A European Framework for Corporate Social Responsibility, Brussels.
  • Çengel, Ö., Pirtini, S., & Çakıroğlu, K. (2020). Covıd-19 Sürecinde İşletmelerde Kurumsal Yönetim ve Sosyal Sorumluluk Stratejilerinin Yeniden Yapılandırılması Üzerine Pazarlama Yönlü Bir Yaklaşım. İstanbul Ticaret Üniversitesi Girişimcilik Dergisi, Cilt. 4, Sayı.7, s.1-21.
  • Donthu, N., & Gustafsson, A. (2020), Effects of COVID-19 on Business and Research, Journal of Business Research, Vol. 117, s.284-289.
  • Galbreath, J. (2009). Building Corporate Social Responsibility into Strategy, European Business Review, Vol. 21, No. 2, s. 109-127.
  • He, H., & Harris, L. (2020). The Impact of Covid-19 Pandemic on Corporate Social Responsibility and Marketing Philosophy. Journal of Business Research, Vol. 116, s.176-182.
  • Hürriyet Gazetesi İnternet Haberi. (07.04.2020). Milli Dayanışma Kampanyası’na destek yağıyor. Erişim Adresi: https://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/milli-dayanisma-kampanyasina-destek-yagiyor-41488178 Erişim Tarihi:16.03.2021.
  • Koç Holding Basın Bülteni. (15.05.2020). Koç Topluluğunda Koronavirüs Seferberliği. Erişim Adresi: https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/haberler/2020/koc-toplulugunda-koronavirus-seferberligi Erişim Tarihi: 16.03.2020.
  • Koç Bizden Haberler Dergisi. Sayı 482, Nisan 2020. https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/bizden-haberler/dergi Erişim Tarihi: 18.03.2020.
  • Koç Bizden Haberler Dergisi. Sayı 483, Mayıs 2020. https://www.koc.com.tr/medya-merkezi/bizden-haberler/dergi Erişim Tarihi: 16.03.2020.
  • Mcwilliams, A., Siegel, D. S., & Wright, P. M. (2006). Corporate Social Responsibility Strategic Implications, Journal of Management Studies, Vol. 43, No. 1, s.1-18.
  • MediaCat. (23.03.2020). Unilever Türkiye’den Sağlık Bakanlığına Domestos bağışı. Erişim Adresi: https://mediacat.com/unilever-turkiyeden-saglik-bakanligina-domestos-bagisi/ Erişim Tarihi:16/03/2021.
  • MediaCat. (30.09.2020). Cif’ten Temizken Güzel projesi. Erişim Adresi: https://mediacat.com/ciften-temizken-guzel-projesi/ Erişim Tarihi: 16.03.2021.
  • Pabuççiyan, A. (27.03.2020). Ford Otosan, Sağlık Çalışanları İçin Yüz Maskesi Üretecek. Erişim Adresi: https://webrazzi.com/2020/03/27/ford-otosan-saglik-calisanlari-icin-yuz-maskesi-uretecek/ Erişim Tarihi: 16/03/2021.
  • Pantano, E., Pizzi, G., Scarpi, D., & Dennis C. (2020). Competing During A Pandemic? Retailers’ Ups and Downs During The COVID-19 Outbreak. Journal of Business Research, Vol. 116, s. 209-213.
  • Qiu, S., Jiang, J., Liu, X., Chen, M. H., & Yuan, X. (2021). Can Corporate Social Responsibility Protect Firm Value during the Covid – 19 Pandemic. International Journal of Hospitality Management, Vol. 93, s. 1-12.
  • García-Sánchez, S. M., & García-Sánchez, A. (2020). Corporate Social Responsibility During COVID-19 Pandemic. Journal of Open Innovation: Technology, Market and Complexity, Vol.6, s.126.
  • Sözcü Gazetesi İnternet Haberi. (15.05.2020). Çakıroğlu: Toplumsal Mücadeleye Dahil Olduk. Erişim Adresi: https://www.sozcu.com.tr/2020/ekonomi/cakiroglu-toplumsal-mucadeleye-dahil-olduk-5816789/ Erişim Tarihi: 16/03/2021.
  • Tai, F., & Chuang, S. (2014). Corporate Social Responsibility, iBusiness, Vol. 6, s. 117-130.
  • TRT İnternet Haberi. (24.03.2020). Bankaların Çalışma Saatleri Değişti. Erişim Adresi: https://www.trthaber.com/haber/gundem/bankalarin-calisma-saatleri-degisti-469660.html Erişim Tarihi:16.03.2021.
  • Tuna, Ö., & Besler, S. (2016). Kurumsal Sürdürülebilirlik Anlayışı ve Uygulamaları: Örnek Olay Çalışması, İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 0 (52), s. 173-199.
  • Turan, U. (30.03.2020). Tofaş, Salgınla Mücadele İçin Üç Farklı Koruyucu Ekipman Üretiyor. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/tofas-salginla-mucadele-icin-uc-farkli-koruyucu-ekipman-uretiyor/1784869 Erişim Tarihi: 16.03.2021.
  • Tüpraş Dergi Rafine. (2020). Yıl:14, Sayı:22 Erişim Adresi: https://www.tupras.com.tr/dergi-rafine?q=2020 Erişim Tarihi: 22.01.2021.
  • Unilever Basın Bülteni. (23.03.2020). Sağlık Bakanlığı'nın Mücadelesine 230 Ton Domestos ile Destek Olduk. Erişim Adresi: https://www.unilever.com.tr/news/press-releases/2020/unilever-turkiye-saglik-bakanliginin-mucadelesine-destek-oldu.html Erişim Tarihi: 16.03.2021.
  • Unilever Basın Bülteni. (01.04.2020). Knorr ve Lipton'dan Sağlık Çalışanlarına Destek. Erişim Adresi: https://www.unilever.com.tr/news/press-releases/2020/10-milyon-bardak-cay-ve-1-milyon-kase-corba-ile-saglik-calisanlarinin-yanindayiz.html Erişim Tarihi: 10.01.2021.
  • Yakışan, M. B. (03.04.2020). Koç Holding'den Milli Dayanışma Kampanyası'na 20 milyon lira katkı. Erişim Adresi: https://www.aa.com.tr/tr/sirkethaberleri/holding/koc-holdingden-milli-dayanisma-kampanyasina-20-milyon-lira-katki/656591 Erişim Tarihi: 16.03.2021.
  • Wang, Y., Hong, A., Li, X., & Gao, J. (2020). Marketing Innovations During A Global Crisis: A Study of China Firms’ Response to COVID-19. Journal of Business Research, Vol. 116, s.214-220.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Toksarı 0000-0002-4941-4664

Mert Susur 0000-0002-2394-005X

Yayımlanma Tarihi 9 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Toksarı, M., & Susur, M. (2021). Covid-19 Salgın Sürecinde Markaların Kurumsal Sosyal Sorumluluk Çalışmalarının Vaka Analizi Yöntemi ile İncelenmesi. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 8(1), 41-58.