Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Role of International News Agencies in Global Political Crises

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 24 - 47, 18.07.2022

Öz

As a focus emerging within the framework of new media, online social networks have taken an active role in the social processes of globalization and have spread communication worldwide. In this regard, it is important to examine the presence of agencies in online social networks as global news providers and to reveal the structural characteristics of online news distribution. This study is about examining the structure of international communication in new media in the context of state and media relations. In the conditions created by the development of the new media, the main preoccupation of the research is to examine the structures of the international news agents, who have had the chance to directly contact the public. The ways of presenting the interventions to the political crisis in Syria on the Twitter accounts of CNN and Sputnik will be examined with the critical discourse analysis method developed by Teun Van Dijk, and the findings will be compared with the intervention arguments developed by the official authorities of the USA and Russia, the countries where the sample news agencies have their headquarters. In this context, it has been determined that the meanings and general discourse in the texts presented by the news agencies are in harmony with the policies of the countries in which they have their headquarters, and that the texts used in the new media are created to protect the state interests structured in economic capital relations.

Kaynakça

  • Althusser, L. (2015). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Aymaz, G. (2018). “İletişim Araçlarının Toplumsal Tarihi İçin Bir Giriş”, Global Media Journal TR Edition, 8 (16) Bahar/Spring 2018.
  • Aymaz, G (2019). ‘’Bir Üretim Aracı Ve Bir İdeoloji Olarak Dijital Medya: Frankfurt Okulu’nun Kültür Endüstrisi Kavramı Ve Dijital Emek İlişkisi’’, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi 6. Uluslararası İletişim Günleri Dijital Dönüşüm Sempozyumu. 88-115.
  • Castells, M. (2012), Ağ Toplumunda İletişim, İktidar ve Karşı İktidar”, Yeni Medya Üzerine: Kavramlar, Yaklaşımlar, Uygulamalar, Antalya: Akdeniz Üniversitesi İletişim Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • Çelik, H. (2018). Dil ve Yeni Medya. İstanbul. Doğu Kitabevi
  • Devran, Y. (2007). The Portrayal of Turkey in the British Media: Orientalism Resurfaced. Insight Turkey, 115-125.
  • Devran, Y. (2010). Haber, Söylem, İdeoloji. İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • Girgin, A. (2004). Uluslararası İletişim, Haber Ajansları ve A.A.,İstanbul: Der Yayınları.
  • Gökten, Y. S. (2013). Hegemonya İlişkilerinin Tarihsel Dönüşümü:1870-2010. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gramsci, A. (2011). Hapishane Defterleri, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Herman, Edward S. ve Chomsky, Noam (2012) Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği, Çev. Ender Abadoğlu. İstanbul: BGST Yayınları.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. MIT Press.
  • Marx, K. (1993). Ekonomi Politiğin Eleştirisine Katkı. Ankara: Sol Yayınları.
  • Robinson, W., I. (1996). Promoting Polyarchy: Globalization, US intervention and Hegemony, Cambridge: Cambridge University Press.

Küreselleşen Politik Krizlerde Uluslararası Haber Ajanslarının Rolü

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 24 - 47, 18.07.2022

Öz

Yeni medya çerçevesinde ortaya çıkan bir odak olarak çevrimiçi sosyal ağlar küreselleşmenin sosyal süreçlerinde etkin bir rol üstlenmiş, iletişimi dünya çapında yaygınlaştırmıştır. Küresel haber sağlayıcılar olarak ajansların çevrimiçi sosyal ağlardaki mevcudiyetlerinin incelenmesi ve çevrimiçi haber dağıtımının yapısal özelliklerinin ortaya çıkarılması bu anlamda önem taşımaktadır. Bu çalışma, devlet ve medya ilişkisi bağlamında uluslararası iletişimin yeni medyadaki yapısının incelenmesini konu almaktadır. Yeni medyanın gelişiminin yarattığı koşullarda kamuoyuyla doğrudan bağlantı kurma imkânı yakalayan uluslararası haber ajanlarının söz konusu mecradaki yapılarının ele alınması araştırmanın esas uğraşıdır. Bu çerçevede, CNN ve Sputnik’in Twitter hesaplarında Suriye’de yaşanan politik krize müdahaleleri sunum biçimleri Teun Van Dijk tarafından geliştirilen eleştirel söylem analizi yöntemi ile incelenecek, elde edilen bulgular örnek haber ajanslarının merkezlerini bulundurdukları ülkeler olan ABD ve Rusya’nın resmi makamlarınca geliştirilen müdahale argümanlarıyla karşılaştırılacaktır. Temel sorunsalımız ise medya ve devlet ilişkisinin yeni medyada ve çevrimiçi sosyal ağlardaki yapısının ele alınması ve bulgular üzerinden bu kaynaşmanın boyutlarının incelenmesidir.

Kaynakça

  • Althusser, L. (2015). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Aymaz, G. (2018). “İletişim Araçlarının Toplumsal Tarihi İçin Bir Giriş”, Global Media Journal TR Edition, 8 (16) Bahar/Spring 2018.
  • Aymaz, G (2019). ‘’Bir Üretim Aracı Ve Bir İdeoloji Olarak Dijital Medya: Frankfurt Okulu’nun Kültür Endüstrisi Kavramı Ve Dijital Emek İlişkisi’’, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi 6. Uluslararası İletişim Günleri Dijital Dönüşüm Sempozyumu. 88-115.
  • Castells, M. (2012), Ağ Toplumunda İletişim, İktidar ve Karşı İktidar”, Yeni Medya Üzerine: Kavramlar, Yaklaşımlar, Uygulamalar, Antalya: Akdeniz Üniversitesi İletişim Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • Çelik, H. (2018). Dil ve Yeni Medya. İstanbul. Doğu Kitabevi
  • Devran, Y. (2007). The Portrayal of Turkey in the British Media: Orientalism Resurfaced. Insight Turkey, 115-125.
  • Devran, Y. (2010). Haber, Söylem, İdeoloji. İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • Girgin, A. (2004). Uluslararası İletişim, Haber Ajansları ve A.A.,İstanbul: Der Yayınları.
  • Gökten, Y. S. (2013). Hegemonya İlişkilerinin Tarihsel Dönüşümü:1870-2010. (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Gramsci, A. (2011). Hapishane Defterleri, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Herman, Edward S. ve Chomsky, Noam (2012) Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği, Çev. Ender Abadoğlu. İstanbul: BGST Yayınları.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. MIT Press.
  • Marx, K. (1993). Ekonomi Politiğin Eleştirisine Katkı. Ankara: Sol Yayınları.
  • Robinson, W., I. (1996). Promoting Polyarchy: Globalization, US intervention and Hegemony, Cambridge: Cambridge University Press.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Engin Akalın

Erken Görünüm Tarihi 6 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akalın, İ. E. (2022). Küreselleşen Politik Krizlerde Uluslararası Haber Ajanslarının Rolü. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 9(1), 24-47.