Siyasal iletişimde kitle iletişim araçlarının yeri büyüktür. Yöneten yönetilen ilişkilerini ve seçim dönemi çalışmalarını kapsayan siyasal iletişim, medya aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Siyasal iletişimin gerçekleşmesini sağlayan medya sektörü içinde gazete, dergi, radyo, televizyon, internet medyası, yeni medya, sosyal medya, mobil ortamlar vb. sayılmaktadır. Günümüzde tartışma konusu, hangi medya tekniğinin siyasal iletişimde daha etkin olduğudur; televizyon mu, gazete mi, yeni medya mı? Genel olarak bir değerlendirme yapılırken bu listeye medya sektörünün en büyük haber tedarikçisi olan haber ajansları da dahil edilmelidir. Özellikle ulusal veya uluslararası etkinliği olan haber ajanslarının siyasal iletişimin altyapısını oluşturduğu unutulmamalıdır. Medyanın “haber toptancıları” olan haber ajansları, genellikle kısa isimleri ya da logoları ile tanınmaktadır. Türkiye’de ise siyasal iletişimin en etkili haber kanallarından biri Anadolu Ajansı’dır AA . Ulusal çapta yayın yapan diğer özel haber ajanslarından AA’yı ayıran temel özellik, kamusal bir kuruluş olması, bir asra yaklaşan tarihsel kesitinde ve günümüzde siyasal iletişime önemli katkı sağlamasıdır. Bu nedenledir ki; daima kurumsal ayrıcalıklarla donatılmış ve korunmuştur. AA, 1925 yılında kurucusu Mustafa Kemal Atatürk tarafından resmi statünün dışına çıkarılıp, Türk Anonim Şirketi’ne dönüştürülmüştür. Böylece AA’nın siyasal iletişimdeki rolü aktifleştirilmiştir. Günümüzde ise Anayasal “özerklik ve tarafsızlık” statüsünün yanı sıra 2014’te yürürlüğe giren 6518 Sayılı Kanun ile devletin birçok denetim alanından çıkarılmıştır. Bu düzenlemelerle AA’ya devlet, parlamento, hükümet ve siyasi partiler yönünden, siyasal iletişimin merkezinde bir pozisyon verilmiş; Ajans, hükümet ve bürokrasiye karşı güçlendirilmek istenmiştir. Siyasal iletişimde AA’nın varlığı ve rolünün saptanması çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmada, siyasal iletişim kavramından ziyade haber ajansları ve ağırlıklı olarak AA’nın siyasal iletişime katkısı üzerinde durularak konunun çerçevesi çizilmeye çalışılmıştır
Siyasal İletişim Medya Haber Ajansları Anadolu Ajansı Anadolu Ajansı’nın Siyasal İletişimdeki Rolü AA.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 4 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.