BibTex RIS Kaynak Göster

Çocukların Bilim İnsanları Ve İcatlarına Yönelik Fikirlerinin Oluşumunda Drama Yönteminin Etkisini İncelemek

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 1, 0 - 0, 07.01.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.66263

Öz

Bu çalışmada, drama yöntemi kullanılarak çocukların drama çalışmaları öncesi ve sonrası bilim adamlarına ve icatlarına yönelik düşünceleri arasında fark olup olmadığı incelenmiştir. Bu amaca yönelik olarak konuyla ilgili 3 saatlik yaratıcı drama eğitim programı tasarlanmış ve tasarlanan eğitim programı çocuklara uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 Eğitim Öğretim yılında Ankara ve Kırklareli illerinde okul öncesi kurumlarına devam eden 6 yaş 59 kız ve 39 erkek olmak üzere toplam 98 çocuk oluşturmaktadır. Araştırma; beş grupla öntest-sontest deneme modelli bir çalışma olarak desenlenmiştir. Drama çalışmaları öncesi ve sonrası, çocukların ‘Bilim İnsanlarına’ ilişkin düşünceleri arasındaki farklılıkları ölçmek amacıyla, drama çalışmaları öncesi ve sonrasında her bir çocuk için anket uygulanmıştır. Öntest-sontest uygulaması sonucu çocukların bilim insanları ve icatlarına yönelik cevaplarında, sontest lehine anlamlı farklılıklar görülmüştür. Araştırma sonunda elde edilen bulgulara göre, yaratıcı drama yöntemi sayesinde katılımcıların bilim adamlarının kim olduğuna, neler yaptıklarına, bilim adamlarının neleri icat ettikleri ile ilgili konularda fikir sahibi oldukları söylenebilir.

Kaynakça

  • Aktaş- Arnas, Y. (2003). Küçük Bir Bilim Adamı Yetiştirmenin İlk Adımları. Çocuk ve Aile, Ekim. 42- 46
  • Aktaş-Arnas, Y. (2006). Okul Öncesi Dönemde Matematik Eğitimi. Nobel Kitabevi. Ankara. (2) 7-12.
  • Aktaş- Arnas, Y. (2002). Okulöncesi Dönemde Fen Eğitiminin Amaçları. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi. (6). 1-7.
  • Güler, T. ve Akman, B. (2006) 6 Yaş Çocuklarının Bilim ve Bilim İnsanı Hakkındaki Görüşleri.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (31) 55-66.
  • Brewer. J.A. & Bacon, A. (2001). İntroduction to Early Childhood Education Preschool through Primary Grades, Chapter 11.
  • Davies, Dan & Ward, Stephen, (2003). Young Children as Scientist, Designers and Technologists, Teaching Science and Design and
  • Technology in the Early Years, David Fulton Publishers, London, (sf.1-9),
  • David Fulton Publishers, London. Chapter 2.10-24
  • Alisinanoğlu, F. (2005). Bebeklik Dönemi ve Yeni Yürüme Döneminde Gelişim, Gelişim ve Öğrenme, Edt: Ayşegül Ataman. 89-97, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
  • Alisinanoğlu, F. & Ulutaş, İ. (2003), Okulöncesi Öğretmenin Fen ve Doğa Eğitiminde Rolü, Yeni Eğitim Dergisi,(2). 57-58.
  • Brewer. J.A. & Bacon, A. (2001). Introduction to Early Childhood Education Preschool through Primary Grades, Chapter 11.
  • Bjorklund, D. F. (1999). Children’s Thinking, Wadsworth Pub Co. 225-312.
  • Büyüköztürk, Ş., (2001).Deneysel Desenler. Pegem Yayıncılık. Ankara.
  • Çağlak, S. (1999). Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5-6 Yaş
  • Çocukların Beden Eğitimi Etkinlikleri Yoluyla Kavram (Enerji) Öğretimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Enstitüsü Okulöncesi Eğitimi Bilim Dalı (Unpublished Masters Thesis). 93-104.
  • Davies, Dan, (2003). Teaching Science and Design and Technology in the Early Years. 1-9. David Fulton Publishers. London.
  • Davies, Dan and Ward, Stephen, (2003). Young Children as Scientist, Designers and Technologists, Teaching Science and Design and Technology in the Early Years, David Fulton Publishers, London. 1-9.
  • David Fulton Publishers, London. Chapter 2.
  • Davies, Dan and Howe, Alan,(2003). Teaching Science and Design and Technology in the Early Years. 1-9. David Fulton Publishers. London.
  • Macaroğlu, Akgül. E. (2004). Fen ve Doğa Etkinlikleri. 8-10. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Üstündağ, T. Özdemir, P. (2007). Creative drama curriculum related to the scientists in science and technology. İlköğretim Online. 6(2), 226-233. http://ilkogretim-online.org.tr

Çocukların Bilim İnsanları Ve İcatlarına Yönelik Fikirlerinin Oluşumunda Drama Yönteminin Etkisini İncelemek

Yıl 2016, Cilt: 15 Sayı: 1, 0 - 0, 07.01.2016
https://doi.org/10.17051/io.2016.66263

Öz

Bu çalışmada, drama yöntemi kullanılarak çocukların drama çalışmaları öncesi ve sonrası bilim adamlarına ve icatlarına yönelik düşünceleri arasında fark olup olmadığı incelenmiştir. Bu amaca yönelik olarak konuyla ilgili 3 saatlik yaratıcı drama eğitim programı tasarlanmış ve tasarlanan eğitim programı çocuklara uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 Eğitim Öğretim yılında Ankara ve Kırklareli illerinde okul öncesi kurumlarına devam eden 6 yaş 59 kız ve 39 erkek olmak üzere toplam 98 çocuk oluşturmaktadır. Araştırma; beş grupla öntest-sontest deneme modelli bir çalışma olarak desenlenmiştir. Drama çalışmaları öncesi ve sonrası, çocukların ‘Bilim İnsanlarına’ ilişkin düşünceleri arasındaki farklılıkları ölçmek amacıyla, drama çalışmaları öncesi ve sonrasında her bir çocuk için anket uygulanmıştır. Öntest-sontest uygulaması sonucu çocukların bilim insanları ve icatlarına yönelik cevaplarında, sontest lehine anlamlı farklılıklar görülmüştür. Araştırma sonunda elde edilen bulgulara göre, yaratıcı drama yöntemi sayesinde katılımcıların bilim adamlarının kim olduğuna, neler yaptıklarına, bilim adamlarının neleri icat ettikleri ile ilgili konularda fikir sahibi oldukları söylenebilir.

Kaynakça

  • Aktaş- Arnas, Y. (2003). Küçük Bir Bilim Adamı Yetiştirmenin İlk Adımları. Çocuk ve Aile, Ekim. 42- 46
  • Aktaş-Arnas, Y. (2006). Okul Öncesi Dönemde Matematik Eğitimi. Nobel Kitabevi. Ankara. (2) 7-12.
  • Aktaş- Arnas, Y. (2002). Okulöncesi Dönemde Fen Eğitiminin Amaçları. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi. (6). 1-7.
  • Güler, T. ve Akman, B. (2006) 6 Yaş Çocuklarının Bilim ve Bilim İnsanı Hakkındaki Görüşleri.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (31) 55-66.
  • Brewer. J.A. & Bacon, A. (2001). İntroduction to Early Childhood Education Preschool through Primary Grades, Chapter 11.
  • Davies, Dan & Ward, Stephen, (2003). Young Children as Scientist, Designers and Technologists, Teaching Science and Design and
  • Technology in the Early Years, David Fulton Publishers, London, (sf.1-9),
  • David Fulton Publishers, London. Chapter 2.10-24
  • Alisinanoğlu, F. (2005). Bebeklik Dönemi ve Yeni Yürüme Döneminde Gelişim, Gelişim ve Öğrenme, Edt: Ayşegül Ataman. 89-97, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
  • Alisinanoğlu, F. & Ulutaş, İ. (2003), Okulöncesi Öğretmenin Fen ve Doğa Eğitiminde Rolü, Yeni Eğitim Dergisi,(2). 57-58.
  • Brewer. J.A. & Bacon, A. (2001). Introduction to Early Childhood Education Preschool through Primary Grades, Chapter 11.
  • Bjorklund, D. F. (1999). Children’s Thinking, Wadsworth Pub Co. 225-312.
  • Büyüköztürk, Ş., (2001).Deneysel Desenler. Pegem Yayıncılık. Ankara.
  • Çağlak, S. (1999). Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5-6 Yaş
  • Çocukların Beden Eğitimi Etkinlikleri Yoluyla Kavram (Enerji) Öğretimi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Enstitüsü Okulöncesi Eğitimi Bilim Dalı (Unpublished Masters Thesis). 93-104.
  • Davies, Dan, (2003). Teaching Science and Design and Technology in the Early Years. 1-9. David Fulton Publishers. London.
  • Davies, Dan and Ward, Stephen, (2003). Young Children as Scientist, Designers and Technologists, Teaching Science and Design and Technology in the Early Years, David Fulton Publishers, London. 1-9.
  • David Fulton Publishers, London. Chapter 2.
  • Davies, Dan and Howe, Alan,(2003). Teaching Science and Design and Technology in the Early Years. 1-9. David Fulton Publishers. London.
  • Macaroğlu, Akgül. E. (2004). Fen ve Doğa Etkinlikleri. 8-10. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Üstündağ, T. Özdemir, P. (2007). Creative drama curriculum related to the scientists in science and technology. İlköğretim Online. 6(2), 226-233. http://ilkogretim-online.org.tr
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Akar Gençer

Yayımlanma Tarihi 7 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akar Gençer, A. (2016). Çocukların Bilim İnsanları Ve İcatlarına Yönelik Fikirlerinin Oluşumunda Drama Yönteminin Etkisini İncelemek. İlköğretim Online, 15(1). https://doi.org/10.17051/io.2016.66263
AMA Akar Gençer A. Çocukların Bilim İnsanları Ve İcatlarına Yönelik Fikirlerinin Oluşumunda Drama Yönteminin Etkisini İncelemek. İOO. Ocak 2016;15(1). doi:10.17051/io.2016.66263
Chicago Akar Gençer, Arzu. “Çocukların Bilim İnsanları Ve İcatlarına Yönelik Fikirlerinin Oluşumunda Drama Yönteminin Etkisini İncelemek”. İlköğretim Online 15, sy. 1 (Ocak 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.66263.
EndNote Akar Gençer A (01 Ocak 2016) Çocukların Bilim İnsanları Ve İcatlarına Yönelik Fikirlerinin Oluşumunda Drama Yönteminin Etkisini İncelemek. İlköğretim Online 15 1
IEEE A. Akar Gençer, “Çocukların Bilim İnsanları Ve İcatlarına Yönelik Fikirlerinin Oluşumunda Drama Yönteminin Etkisini İncelemek”, İOO, c. 15, sy. 1, 2016, doi: 10.17051/io.2016.66263.
ISNAD Akar Gençer, Arzu. “Çocukların Bilim İnsanları Ve İcatlarına Yönelik Fikirlerinin Oluşumunda Drama Yönteminin Etkisini İncelemek”. İlköğretim Online 15/1 (Ocak 2016). https://doi.org/10.17051/io.2016.66263.
JAMA Akar Gençer A. Çocukların Bilim İnsanları Ve İcatlarına Yönelik Fikirlerinin Oluşumunda Drama Yönteminin Etkisini İncelemek. İOO. 2016;15. doi:10.17051/io.2016.66263.
MLA Akar Gençer, Arzu. “Çocukların Bilim İnsanları Ve İcatlarına Yönelik Fikirlerinin Oluşumunda Drama Yönteminin Etkisini İncelemek”. İlköğretim Online, c. 15, sy. 1, 2016, doi:10.17051/io.2016.66263.
Vancouver Akar Gençer A. Çocukların Bilim İnsanları Ve İcatlarına Yönelik Fikirlerinin Oluşumunda Drama Yönteminin Etkisini İncelemek. İOO. 2016;15(1).