Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaratıcı Drama Yönteminin 6. Sınıf Bilişim Teknolojileri Ve Yazılım Dersi Alan Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 16 Sayı: 2, 693 - 712, 01.04.2017
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304727

Öz

Bu araştırmada yaratıcı drama yönteminin Bilişim Teknolojileri ve Yazılım (BTY) dersini alan 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve yönteme ilişkin öğrenci görüşlerine etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı araştırmada nitel veriler öğrenci günlükleri, nicel veriler ise İABT yoluyla elde edilmiştir. Yaratıcı drama yönteminin BTY dersini alan öğrencilerin akademik başarılarına etkisini belirlemek üzere kullanılan İletişim Araçları Başarı Testi (İABT) 25 sorudan oluşmaktadır. Deney grubunun BTY derslerinde kullanılmak üzere yaratıcı drama etkinlikleri kurgulanmış ve üç farklı uzmanın görüşüne başvurulmuştur. Çalışmada nicel veriler t testiyle, nitel veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular BTY derslerinde kullanılan yaratıcı drama yönteminin, öğrencilerin akademik başarılarına önemli bir etkisinin olduğunu göstermektedir. Öğrenci günlüklerinden elde edilen nitel veriler, yaşantıya dayalı bir öğrenme süreci olan yaratıcı drama yönteminin; kazanımların gerçekleşmesinde, öğrencilerin kendilerini ifade etmelerinde, teknolojiyi, interneti ve sosyal medyayı öğrenmelerinde ve bu teknolojileri gerçek yaşamlarında bilinçli bir biçimde kullanmalarında etkili olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Anderson, M. and Cameron, D. (2013). Drama and learning Technologies: to affinity spaces and beyond. Anderson, M. and Dunn, J. (Eds.), How drama activates learning: contemporaray research and practise (pp. 226-241). Bloomsbury Academic.
  • Anderson, M. and Cameron, D. (2009). Potential to reality: drama, technology and educaiton. Anderson, M., Carrol, J. And Cameron, D. (Eds.), Drama education with digital technology (pp. 6-19). London: New York. Continuum.
  • Adıgüzel, Ö., Üstündağ, T. ve Öztürk, A. (2007). İlköğretimde Drama. (Ed. Ali Öztürk). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Adıgüzel, Ö. (2014). Eğitimde Yaratıcı Drama (6. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Atalay, O. (2010). İlköğretim 5. Sınıf Bilişim Teknolojileri Dersinin Öğretiminde Drama Yönteminin Öğrenci Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Atalay, O., ve Sahin, S. (2012). İlköğretim 5. Sınıf bilişim teknolojileri dersinin öğretiminde drama öğretim yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 1-9.
  • Aykaç, N. (2014). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Baldwin, P. (2008). The primary drama handbook. Sage Publications: California.
  • Bender, M. T. (2005). John Dewey’nin eğitime bakışı üzerine yeni bir yorum. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1); 13-19.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., Kılıç, E. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J., W. (2009). Research Design: Qualitative, Quanitative, and Mixed Method Approaches (Third Edition). Sage: California.
  • Çebi, A. (2008). İlköğretim ikinci aşamada yaratıcı drama destekli bilgisayar okuryazarlığı. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
  • Akademik Bilişim 2008, 30 Ocak-1 Şubat 2008 (s. 569-573), Çanakkale.
  • Çelebi Uzgur, B. ve Aykaç, N. (2016). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Ege Bölgesi Örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13(34); 273-297.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Geliştirilmiş Dördüncü Baskı. Trabzon: Erol Ofset.
  • Çınar, H. (2002). Sokakta Dramatik Etkinlikler. Yayımlanmamış yüksek lisans bitirme projesi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eker, C. ve Coşkun, İ. (2012). Ders günlüğü yazmanın ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi akademik başarılarına etkisi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29, 111-122.
  • Ergün, M. ve Özdaş, A. (1997). Öğretim İlke ve Yöntemleri, İstanbul: Kaya Matbaacılık.
  • Davis, S., E. (2010). ICTs for creative practise in drama: Creating cyberdrama with young people in school contexts. Queensland University of Technology. Brisbane, Australia.
  • Farmer, D. (2011). Learning through drama. Lulu Press.
  • Flintoff, K. (2010). “Connections Between Drama Education and the Digital Education Revolution”, 2010 Drama West State Conference.
  • Hendy., L., Toon, L. (2001). Supporting drama and imaginative play in the early years. Open University Press.
  • İpşiroğlu, N. (1994). Duyu algılarının eğitimi: Çağdaş eğitimde sanat. İstanbul: Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları.
  • Kalaycı, Ş. (2008). Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknik. Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Karataş, S., Özcan, S. (2010). Yaratıcı düşünme etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcı düşünmelerine ve proje geliştirmelerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 225-243
  • Kempe, A., Nicholson, H. (2007). Learning to teach drama 11-18. Bloomsbury Academic.
  • McKay, D. (1991). Drama and learning. Johnson, L. and O’Neill, C. (Eds.). Collected writings on education and drama: Dorothy Heathcote. Nortwestern University Press.
  • MEB. (2008). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: DSM Matbaacılık.
  • MEB. (2012). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programı. Ankara. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=196 adresinden 10 Haziran 2014 tarihinde alınmıştır.
  • Neelands, J. (1990). Structuring drama work. Cambridge, UK. Cambrdige University Press.
  • Okvuran, A. (1995). Çağdaş insanı yaratmada yaratıcı drama eğitimin önemi ve empatik eğilim düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(1), 185–194.
  • Özek, B., M. (2014). Bilişim teknolojileri dersinde yaratıcı drama yönteminin kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi. Birinci Avrasya Eğitim Araştırmaları Kongresi, İstanbul.
  • Özen, Z. (2011). Dorothy Heathcote’un yaratıcı drama yaklaşımları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sağlam, T. (2004). Dramatik eğitim: amaç mı? Araç mı?. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 17(1); 4–21.
  • San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 23(2); 573-582.
  • San, İ. (2006b). Yaratıcı dramanın eğitsel boyutları. Yaratıcı Drama 1985-1998 Yazılar, H. Ömer Adıgüzel (Yay. Haz.), Genişletilmiş İkinci Baskı. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Seferoğlu, S. (2007). İlköğretim bilgisayar dersi öğretim programı: eleştirel bir bakış ve uygulamada yaşanan sorunlar. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 29; 99-111.
  • Seferoğlu, S. S. ve Akbıyık, C. (2012). İlköğretim bilişim teknolojileri dersinin işlenişi: öğretmen görüş ve uygulamaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 12(1), 405-424.
  • Tekerek, N., (2006). Oyun kavramından dramaya, dramadan dramatik eğitime. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. 22, 47-73.
  • Timuçin, E., Öngöz, S. ve Tatlı, Z. (2007). Bilgisayar öğretmenlerinin ilköğretim bilgisayar ders saatlerine ilişkin düşünceleri ve müfredata yönelik önerileri. 7th International Educational Technology (IETC) Conference, Lefkoşa, Kıbrıs.
  • Ulubey, Ö. ve Toraman, Ç. (2015). Yaratıcı drama yönteminin akademik başarıya etkisi: bir meta-analiz çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 195-220.
  • Winston, J., Tandy, M. (2009). Beginning drama 4-11 (Third Edition). Routledge.
  • Yiğit, Ç. (2010). Müzikte yaratıcı drama. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 1-10.
  • YÖK (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Ankara.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gökhan Karaosmanoğlu

Ömer Adıgüzel

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karaosmanoğlu, G., & Adıgüzel, Ö. (2017). Yaratıcı Drama Yönteminin 6. Sınıf Bilişim Teknolojileri Ve Yazılım Dersi Alan Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi. İlköğretim Online, 16(2), 693-712. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304727
AMA Karaosmanoğlu G, Adıgüzel Ö. Yaratıcı Drama Yönteminin 6. Sınıf Bilişim Teknolojileri Ve Yazılım Dersi Alan Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi. İOO. Nisan 2017;16(2):693-712. doi:10.17051/ilkonline.2017.304727
Chicago Karaosmanoğlu, Gökhan, ve Ömer Adıgüzel. “Yaratıcı Drama Yönteminin 6. Sınıf Bilişim Teknolojileri Ve Yazılım Dersi Alan Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi”. İlköğretim Online 16, sy. 2 (Nisan 2017): 693-712. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304727.
EndNote Karaosmanoğlu G, Adıgüzel Ö (01 Nisan 2017) Yaratıcı Drama Yönteminin 6. Sınıf Bilişim Teknolojileri Ve Yazılım Dersi Alan Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi. İlköğretim Online 16 2 693–712.
IEEE G. Karaosmanoğlu ve Ö. Adıgüzel, “Yaratıcı Drama Yönteminin 6. Sınıf Bilişim Teknolojileri Ve Yazılım Dersi Alan Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi”, İOO, c. 16, sy. 2, ss. 693–712, 2017, doi: 10.17051/ilkonline.2017.304727.
ISNAD Karaosmanoğlu, Gökhan - Adıgüzel, Ömer. “Yaratıcı Drama Yönteminin 6. Sınıf Bilişim Teknolojileri Ve Yazılım Dersi Alan Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi”. İlköğretim Online 16/2 (Nisan 2017), 693-712. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.304727.
JAMA Karaosmanoğlu G, Adıgüzel Ö. Yaratıcı Drama Yönteminin 6. Sınıf Bilişim Teknolojileri Ve Yazılım Dersi Alan Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi. İOO. 2017;16:693–712.
MLA Karaosmanoğlu, Gökhan ve Ömer Adıgüzel. “Yaratıcı Drama Yönteminin 6. Sınıf Bilişim Teknolojileri Ve Yazılım Dersi Alan Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi”. İlköğretim Online, c. 16, sy. 2, 2017, ss. 693-12, doi:10.17051/ilkonline.2017.304727.
Vancouver Karaosmanoğlu G, Adıgüzel Ö. Yaratıcı Drama Yönteminin 6. Sınıf Bilişim Teknolojileri Ve Yazılım Dersi Alan Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi. İOO. 2017;16(2):693-712.